26 ting jeg har lært av å være skada

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

sykl

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  1. Det er bare løping.
  2. Ellipsemaskin blir vesentlig bedre med noen gode podkaster.
  3. Aldri stol på tidsestimater. Ingen kan vite hvor lang tid det vil ta, ikke legen eller fysioterapeuten heller. Det blir lettere for deg i lengden om du ikke går og venter på å bli bra hele tiden.
  4. Så: Ikke kjenn etter hver dag. La det gå minst to-tre dager mellom hver gang.
  5. Det kommer til å gå over, men bare hvis du klarer å slappe av.
  6. Det kommer ikke til å gå over hvis du jukser.
  7. Jeg kommer nok aldri til å bli en syklist.
  8. Hvis du ikke kan løpe, så kan du heller ikke gå en tur på 12 kilometer hver kveld.
  9. Alle løpere har godt av å kjenne på å ikke være en løper. Det kan også være et fint liv.
  10. Folk elsker å gi råd. Ikke hør på folk som gir dem uten å ha spurt om du vil ha dem først.
  11. Her er ting man rekker når man ikke må løpe før eller etter jobb: å lese mange bøker, å strikke mange votter, å se mange tv-serier, å drikke mange glass vin, å besøke venner som har flyttet fra byen, å si at ok, jeg kan bli igjen en time ekstra, å prøve en gruppetime eller ni på Sats, å lære seg å spille Quit Playing Games (with My Heart) på gitar.
  12. Kroppen forandrer seg når den ikke løper hver dag. Det er bra og sånn det skal være.
  13. Selv om det føles totalt meningsløst, kan det godt hende den lange løpepausen reddet deg fra enda verre og eklere skader.
  14. Noen folk klarer bare å snakke om løping. Det er greit, men det er også greit å ikke høre etter.
  15. Det finnes ingen alger, tørka bær eller frø du kan spise for å bli fortere hel igjen. Pepsi Max hjelper kanskje.
  16. Man blir ikke sterk av å løpe langt, men man kan bli det av å trene styrke regelmessig fordi man ikke har noe annet å gjøre.
  17. Det hjelper veldig å være ute, selv om man ikke kan løpe.
  18. Man kan faktisk ha skikkelig lite jern i kroppen selv om man ikke løper.
  19. Grettenhet pga ingen løping er faktisk en ekte sykdom, og man burde få fri når man har det.
  20. Avfølg løpebloggere og løpeinstagrammere hvis du trenger det. (Jeg trengte det.)
  21. Prøv å legge fra deg følelsen av at alle bokstavelig talt løper fra deg. For det første er det ingen konkurranse, og for det andre kommer de andre til å drite seg ut. Sånn som du har gjort. Fordelen er at du allerede har begynt på veien tilbake, i motsetning til de andre. Så egentlig er det du som er på forskudd.
  22. 45 minutter teller som en god økt.
  23. Det går an å øve på løpete ting selv om man ikke kan løpe. Hvor myk man er på baksiden av lårene og i hoftene, for eksempel. Hvor sterk man er i sidene. Hvor tålmodig man er.
  24. Selv om du sitter der med en nesten avrevet seneplate under foten, kan det hende noen andre har fått gnagsår. Eller at de ikke helt klarte å presse den siste tusenmeteren under 3:30. Det er greit, det er også problemer. Det er også greit å bli irritert, så lenge du ikke er hun som forteller om fillete sena si til hun som nettopp har amputert hele beinet.
  25. Man kan helt sikkert trene seg i en slags bedre form med ellipse, sykling, svømming, roing, skigåing og alt det der, men det skjønte jeg ganske fort at ikke var et alternativ for meg. Det er løpinga jeg liker, og noe annet ville blitt uutholdelig i lengden. Spesielt siden det tydeligvis kom til å ta lang tid. Det er tross alt viktigere å ha det bra i hodet enn i kroppen. Sånn hvis man må velge.
  26. Bare ta det som en voksen person, ok?

Siri

13 kommentarer

  1. Jeg var heldig som ikke var skada så lenge som deg, men mye jeg kjenner meg igjen i, ass. Og det er kvalmende hvor mye man kan lære av det. Av og til så mye at jeg får lyst til å blogge igjen.
    (Har fortsatt med yoga, til og med. Digger det)

  2. Jeg er umåtelig imponert over deg og ellipsemaskinen.

    Jeg har vært skadet siden 05.06.15. Jeg greier ikke å bli venn med den greia. Jeg greier imidlertid å lese om løping når jeg ikke får løpt. Sluker alle blogger/løpebøker jeg kommer over og tenker på hvordan jeg skal trene når hofta slutter å krangle.

    1. Hvordan går det egentlig med hofta? Blir den noe bedre?

      Selv om det var dumt for tålmodigheten min og sikkert for skadeforløpet generelt, så tror jeg det var bra for forholdet til ellipsemaskinen at jeg i begynnelsen trodde jeg bare skulle være uten løping i en måned eller to. I en måned klarer man jo å ha en ellipseøkt eller to i uka. Så da jeg skjønte at jeg kom til å halte rundt i vesentlig lenger tid enn det, var jeg liksom så godt i gang? Og det har jo vært perioder hvor jeg ikke har stått på den i det hele tatt. Det er jo så jævlig kjedelig.

      Kan du gå på ski? Liker instagramprosjektet ditt!

    2. Hofta er stabil. Har slått meg til ro med at den tåler 5-6 km 3-4 ganger i uka. Venter i spenning på forandring. Er forøvrig enig med deg i at man aldri skal høre på prognoser. Det lureste er å finne på noe annet.

      Fant ut i dag at jeg kan gå på ski i dag. Det var litt overraskende og en stor lettelse.

      Hyggelig at du liker dagboka mi. Jeg liker veldig godt at du blogger hver dag.

  3. Det beste som har skjedd meg i 2016 er at du bestemte deg for å blogge hver dag.
    Hilsen fangirl89

    Men, har du hørt på The Bad Boy Running podcast? Apro pos podkaster lissom. Jeg syns den er både artig og lærerik. Anbefales!

    1. Wow! Takk for podkasttips! Det sjekker jeg ut på neste ellipseøkt! Elsker podkasttips. Har du noen flere?

      Og takk for fangirling!

  4. Snufs..så godt å lese. har nylig gått gjennom en kjip periode (er ikke ferdig med den ennå- har fortsatt vondt men er i det minste tilbake i 100% jobb) det første halve året jeg sleit var jeg bare så utålmodig etter å bli bra igjen at jeg ikke skjønte hvor viktig det var å bare slappe av og ikke forholde meg til tidsestimater. jeg hadde ingen tid å miste og ville ta igjen de som hadde «løpt» fra meg! i ettertid har jeg skjønt at det bare gjorde ting vondt verre, og det utviklet seg til en kronisk tilstand. heldigvis har jeg blitt bedre, men gud så flott det hadde vært å snuble innom denne bloggen da jeg sleit som verst <3

    1. Shit, det høres veldig kjipt ut. Hvordan går det sånn ellers? Kan du gjøre noen andre aktiviteter? For det er ganske mye verre å måtte sitte helt stille enn å kunne tusle rundt, som jeg tross alt kunne.

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.