En liten plan for å få til å tøye, rulle og trene styrketrening regelmessig

styrkings

Jeg vil jo bare løpe, ikke sant. Jeg synes tøying, skumrulling og styrketrening i beste fall er kjedelig, og i verste fall er skikkelig dritt. Men jeg vet at jeg må gjøre det. Spesielt nå, når jeg prøver å løpe litt mer uten å ende opp med å halte rundt som en gammel and. Så her er planen min:

Før har jeg hatt suksess med å lage meg en kalender jeg kan henge opp på veggen og krysse av på. Da kan jeg: 1. forholde meg til en begrenset periode framfor et langt liv skyggelagt av styrketrening, og 2. belønne meg selv med et kryss etter hver økt, og se innsatsen min vokse på veggen.

I denne omgangen går kalenderen fram til halvmaraton i Tromsø 18. juni.

Her er kalenderen:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Beklager at jeg verken har estetisk sans eller talent. Enhjørningklistremerkene mine ble også borte i flyttingen, dessverre.

Rosa kryss er for styrketrening, grønt kryss er for tøying og oransje kryss er for skumrulling. Jeg har bestemt at jeg trenger tre rosa kryss og tre grønne kryss i uka, og at oransje kryss, altså skumrulling, er bonus. Jess!

Det høres mye ut å skulle gjennomføre en monsterstyrkeøkt tre ganger i uka, så det har jeg ingen ambisjoner om. Jeg må holde på i 20 minutter for å få kryss. 20 minutter uten noen juksete pauser. Altså, det er lov å ta korte pauser mellom øvelser og sånt, men det er ikke lov å plutselig måtte hente noe å drikke eller bare skulle sjekke messengeeer. I går tøyde jeg foran House of Cards, det fungerte helt fint.

Til og med dette høres i meste laget ut for meg, men du vet. Skal man bli bedre på noe, så må man legge inn litt innsats. Jeg kommer sikkert ikke til å gidde å gå på treningssenteret noe særlig, så da blir det noe i denne retningen (det er bare litt planker og litt tåhev og sånn på stuegulvet). Jeg får selvfølgelig lov å gå på treningssenteret og løfte i hytt og vær hvis jeg får lyst til det, men målet mitt er jo bare å tåle å løpe litt mer, og da holder det her i lange baner for meg.

Jeg synes tre ganger i uka er litt overkill, men nå trenger jeg noen rammer, så sånn blir det. Gleder meg til å være støl i et par uker. Gjett om pushupsene er en del av styrkinga, a.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Om jeg får tre rosa (styrke) og tre grønne (tøying) kryss hver uke fram til halvmaratonet (kanskje ikke siste uka før, da, det må jeg bare ta forbehold om), skal Hallén spandere middag på den beste restauranten i Harstad. Det har han sverget på yr.no, og man kødder ikke med yr.no her i huset.

I tillegg til avkrysningskalender og finmiddag, har jeg et siste ess i ermet for å få meg selv til å gjennomføre: Jeg skal tvinge andre til å være med. Ingen er trygge. (Dette er også en bombesikker måte å få nye venner på. Pin dem på første date.)

Sammendrag:

  1. Har laget avkrysningskalender fram til halvmaratonet 18. juni. Skal få tre kryss for styrke og tre kryss for tøying hver uke. Må holde på i 20 minutter for å få kryss.
  2. Skal få belønningsmiddag hvis jeg får det til.
  3. Jeg skal tvinge folk til å gjøre det med meg.

Alt i alt handler det som vanlig om å finne noe jeg kan leve med, samtidig som jeg utfordrer meg selv litt.

Håper ingen som er glad i styrking eller tøying tar motviljen min personlig, jeg beundrer dere på alle måter. Bare si fra om du veit om noen gode øvelser som ikke krever noe særlig utstyr!

Siri

22 Comments

  1. Føler meg omringet av styrke-entusiaster – synes tradisjonell styrketrening er gørr. Men jeg har funnet ut at jeg liker Kettlebell-gruppetimer. Det er passe lekent for en som meg. Det er jo ikke gøy med trening hvis man er fullt klar over at man trener.

    1. Ah, Gitte! Så deilig å høre at selv ordentlige idrettsutøvere misliker styrke! Tror nok jeg får pelle meg på en gruppetrening eller to etter hvert. Må bare komme over den første stølhetsknekken først.

  2. Jeg prøver i herdig å få mannen til å trene litt styrke sammen med meg, for jeg mener at han «trenger» det pga all løpingen og syklingen. Det er faktisk bullshit. Han har aldri trent så lite styrke og har aldri løpt så fort.
    Men det han derimot alltid gjør er å ise ned leggene sine etter hver økt. Kunne det vært noe? Eller gjør du det allerede?

    Jeg skal ikke prakke på deg noe styrkerelatert, for jeg er ikke så glad i løping. Jeg bare beundrer de som er det.

    1. Du den isingen vil jeg gjerne høre mer om! Hvorfor? Hvordan? Hvor lenge? Alt for å slippe å tøye/styrke…..
      Pappa bruker den maskina Drillo og LillBabs reklamerer for, sånn med små støt opp i beina.

      1. Nå skal jeg ikke påstå at han bruker det for å slippe og tøye (han har vært flink til å tøye i en periode) men isingen hjelper på beinhinnene, også sier han selv at beina føles bedre etter at han har iset de. Først gikk det i frosne erteposer, men nå har han kjøpt seg noe «kjølelement» som han fester med borrelås rundt leggene. Iser hvert fall i 20-30 min. God unnskylding for å slippe unna oppvasken. «Skal bare ise beina litt…» -_-

        1. Malin: Jeg tror heller ikke man må trene styrke for å løpe fort. Har aldri prøvd leggising, tror jeg! Men har jo sett nok av bilder av raske folk til livet i kalde stamper, så tviler ikke på at det er bra! Har vært veldig heldig med leggene, i tillegg til at et par jævlige ankler gjorde at jeg trente veldig mye styrke/stabilitet i dem da jeg var yngre. Så jeg har sluppet mye beinhinnedritt og sånn på grunn av det, tror jeg. Så får vi se hvordan det går med denne treningsperioden her, og spesielt nå når jeg begynner å prøve meg på banen igjen. Skal ikke se bort ifra at jeg finner meg en bøtte med isvann eller noe!

          Maria: Omg! Hahahaa! Jeg aner ikke hva slags maskin det er snakk om, men med en sånn anbefaling må jeg bare google det, ass.

  3. Jeg leste først «Alt i alt handler det som vanlig om å finne seg selv litt». Men jeg har troen på kryssystemet ditt altså!

  4. Ahhhhh! Skjema eller kalender med avkryssing, farger og premie er så deilig. Jeg elsker sånne organiserte greier. Du kan jo gå på butikken og kjøpe noen fine klistremerker som du setter på slutten av hver uke du klarer målene dine for uken :D Enda mer motiverende!

  5. Akkurat no skulle eg ønske at eg også var i Harstad slik at du kunne tvinge meg med! Helsing «strekk i leggen etter lite tøying og rullings og det e halvanna veke til halvmaraton» ><

  6. Morn,

    Som en østlending i eksil på vestlandet vil jeg veldig gjerne kommentere uttrykket «ikke sant?».
    Her i vest sier vi (det inkluderer meg selv fra og med 2011) «sant vel?», som virker mye mer fornuftig i mine ører. (Jeg velger å tro at jeg kun adopterer ord og uttrykk som er bedre enn de jeg har fra før).
    For når vi sier «….., ikke sant?» – så spør vi jo om bekreftelse etter en nektelse? Eller? Jeg blir i det hele tatt veldig forvirret av nektelser. Kjører du på med noen doble nektelser må jeg legge meg en stund i fosterball og dunke litt i brio bankebrettet mitt.

    Jeg blir veldig gjerne glad for ditt kloke synspunkt på dette.

    Over og ut

  7. Malin (i kommentarfeltet) og jeg er med på Triggerpunkt-timer på SATS. Det er litt mer motiverende å gjøre det i en sal. Med andre vitner. Da er det liksom en halv time satt av til nettopp rulling. Så er det i tillegg litt kjekt selskap. Særlig av Malin. Kanskje jeg kan låne henne ut… mot en liten sign on fee – eller någe.

    Hvilket senter er du tilknyttet?

    Mitt styrketreningstips er å LEKE med styrketreningen. Lær deg et triks liksom. Jeg liker godt favorittøvelsen til Marit Bjørgen som er en sånn supermannsak i slynge. Ellers er favoritttrikset mitt PIKES på ball. Da får jeg utfordret hele kroppen kjennes det ut til. Og så er det liksom såpass utfordrende at jeg ikke tenker på at jeg trener styrketrening. Hadde vært kult om du ville prøve.

    God helg!

  8. Lille Ø: Altså. Sist jeg sjekket så er det fremdeles ikke lov å selge mennesker. Eller «låne ut» som dere advokater sier.
    Strafferulling neste uke!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.