En trimupdate: hviling gir dessverre god tid til å tenke seg om

Motbakkeløping i Sollia

Bonjour, bloggen!

Jeg lovet jo at jeg skulle dokumentere Slutty 90-prosjektet ordentlig, så det er vel bare å komme i gang med det. Både prosjektet og dokumenteringen, altså. (Slutty 90-prosjektet handler om å komme meg under 90 minutter på halvmaraton. Lykke til, si.)

Den siste uka har egentlig utelukkende handlet om å komme meg på plussida etter Tromsø Skyrace. Løpet var på lørdag for en drøy uke siden, og på fredag trodde jeg beina var klare for en liten joggings. Det var de ikke. Lårene klarte seg helt fint de 20 første minuttene av joggeturen, og så sa de tydelig ifra at det bare var å rusle rolig  hjemover. I helga har jeg derfor bare slappet av, vært på Godisfabriken og sett på VM.

Men! Når man ikke løper, har man jo ekstra god tid til å tenke på løping, så jeg har funnet fram min gamle venn Jack Daniels. Ikke til å forveksle med Jack Daniel’s, så det er sagt. Jo, takk, bare si fra om du trenger et lite stand-up-show. Uansett, så finnes det helt sikkert mange bøker om løping, men den her er godt tilrettelagt for folk som egentlig ikke synes det er noe gøy å lese om løping. Som bare vil ha tusen tips og ikke noe fjas.

Daniels' Running Formula

Nå kommer ikke jeg til å følge noen plan fra denne boka på en stund (kanskje aldri), til det er jeg altfor glad i å gjøre andre ting enn å løpe flatt på asfalt og bane, men det er jo veldig greit å ha en slags stum trener (en stumtrener! hahahahaaahah aa hhaa ahahah herregud, stopp meg) som egentlig ikke bryr seg så mye, men som jeg kan snakke litt med når jeg trenger det.

Ok. Om noen (for eksempel jeg) skal løpe halvmaraton på under 90 minutter, må de ha en gjennomsnittsfart på drøyt 4:15 min/km. Omg. 4:15. Haha. Det er bare litt treigere enn jeg løp de tre kilometerne rundt Sognsvann på tidligere i sommer. Lol og fml!

Konkurranseinstinktet mitt veldig innoverrettet, så istedenfor å bli helt motløs av å skulle løpe halvmaraton i tilnærmet samme fart som jeg løper 3000 meter på nå (ok, overdrivelse), så blir jeg ganske gira. Iallfall når jeg føler at jeg har god nok tid og at jeg veit hva jeg skal gjøre. Og det gjør jeg nå.

Første praktiske gjøremål på lista, er å trene litt mer. De punktene jeg ramset opp i det opprinnelige Slutty 90-innlegget (løpe litt mer, løpe litt hardt, trene bittelitt styrke), handler jo egentlig bare om å trene litt mer, ikke sant. Ikke overdrive, ikke ødelegge for meg selv, bare smyge inn litt mer trening. På en lur måte.

Nå når jeg er sånn passe uthvilt, er det på tide å løpe litt flatt igjen. Det trenger ikke være mye, men jeg må løpe litt halvfort på flatt underlag, og jeg må løpe litt på asfalt. Sånt kan jo kombineres, så da har jeg fortsatt tid nok til å herje rundt i terrenget og på fjellet. Med «å herje rundt» mener jeg å pusle rundt i avlsappet tempo. Kanskje én ca flat økt i uka kan være noe å strekke seg etter? Få langa ut litt, liksom?

Her er meg og masse fluer:

Motbakkeløping i Sollia

Man kan si hva man vil om inspirational quotes, men for min del er de aller teiteste de som er sånn: «They said I couldn’t do it. I said: Watch me!» Sånn motivasjon funker ikke for meg. Det er ingen som sier at jeg ikke får til ting. Alle sier at jeg kan få til nesten hva jeg vil innenfor rimelighetens grenser. Sub 90 er innenfor rimelighetens grenser. Så når jeg sier at jeg har et langvarig løpeprosjekt på gang, sier folk bare sånn: «Ok, kult.» Heldigvis blir det motstand nok etter hvert, tenker jeg, bare ikke i form av skeptisk heiagjeng.

Merker du at jeg prøver å hype meg opp? At jeg prøver å jazze opp mitt eget stemningsleie og komme i til døden-modus? Det har du iallfall helt rett i. Jeg må finne driven. Jobber med saken.

Siri

10 kommentarer

    1. Ganske sikker på at det ikke blir noen løping i Oslo i høst! Sånn med tanke på sub 90 så spiller jo ikke det noen rolle, men det hadde vært gøy. Skal prøve å skaffe meg et startnummer hvis de generelle livsplanene plutselig gjør det mulig. Ikke minst på grunn av perlekleshengermuligheter!

      Hva med deg? Skal du løpe? Virker som du er skikkelig på gang med løpinga.

  1. Godt å få oppklaring på desse Jack Daniels-referansane som eg har snappa opp i bisetningar på bloggen her før, og aldri heilt skjønt. Springing og sprit? Hm, utradisjonelt, har eg tenkt. Lykke til med prosjektet, og med hypinga, gler meg til å følgja med på begge deler! (Sjøl skal eg springa min første halvmaraton ever om ganske nøyaktig ein månad, og er ganske klar for det, om enn ikkje heilt i døden-modus.)

    1. Oj, kanskje Springing og sprit kunne vært en undergruppe av løpegruppa Øl og kondis? Der ville jeg gjerne vært med.

      OMG, første halvmaraton! Det blir gøy! Og så deilig å høre om noen som egentlig føler seg ganske klar for det, i motsetning til alle disse løpene som folk ikke er klare for.

  2. Du, det er virkelig raskt. Eller sjikkelig sjapt som jeg ville sagt privat. (Nei, jeg ville ikke sagt det. Men naboen ville). Hvis jeg blir istand til halvmaraton igjen er målet å slå persen på 2.00. Det irriterer fortsatt det ene sekundet der, men men. Liker at du har godt tidsperspektiv, det tror jeg er sjikkelig smart!

    1. «Sjikkelig sjapp springing og sprit» (ref. kommentaren over her) skal noe jeg lager hete en gang!

      2:00 er en solid pers på halvmaraton. Da snakker vi skikkelig løping. Skjønner at det ene sekundet er irriterende, da. Er det lenge siden?

  3. Er det samme folka som liker NO PAIN NO GAIN som skriver (les med krøllskrift) Home, Sweet Home på stueveggen sin?

    Beklager generaliseringen der.
    Er ikke så glad i quotes.

    1. Haha, veit du hva, jeg kunne tenkt meg «NO PAIN NO GAIN» i sånne hvite trebokstaver til å ha stående som pynt i vinduskarmen.

  4. En dag uten trening, er en dag uten mening!
    Badminton is good for you!
    Det var det jeg kunne by på i dag av treningsrelaterte slagord, lykke til!

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.