Førstehjelp

30. mars 2016

Og så våkner man en dag og klarer kanskje ikke å gå ut av huset.

sirivil.no

  • Slett facebookappen.
  • Slå av pushvarslene for alle apper, kanskje bortsett fra den som minner deg på å ta medisinene dine.
  • Meld deg ut av gruppetråder.
  • Ta på deg slasketøyet ditt, men ha rent undertøy under (viktig).
  • Drikk et glass vann i fem slurker.
  • Slutt å lese nettaviser. Bare i dag, bare denne uka, bare denne måneden eller på ubestemt tid.
  • Skriv en ryddig liste over noe, spiller ingen rolle hva. Det kan være en liste over hunder du har møtt, fordeler og ulemper ved å være lenge oppe, viktige hendelser i The West Wing. Samma det, bare den er ryddig.
  • Gjør en lett yogasekvens på ca 15 minutter. Bare youtube «15 min yoga session beginner» eller noe. Dette høres helt sjukt ut, men det hjelper. Husk at de alltid sier at man kan bli i stillingen barnet så lenge man vil, og kanskje du bare vil ligge i barnet i 15 minutter, da, hva skal de gjøre med det?
  • Hør på veldig høy musikk. Android kommer til å si at du kan skade hørselen din, men det er ikke så viktig akkurat nå. La meg anbefale Where Do Broken Hearts Go av One Direction eller Nobody’s Wife av Anouk.
  • Rydd ut av oppvaskmaskinen eller kast det reklamebrevet som har ligget i gangen i månedvis eller tøm sekken din og hell ut bøsset som har samlet seg i bunnen. Gjør én liten ting som rydder opp litt. Ikke gjør mye. Én liten ting.
  • Onaner litt, hvis det er noe du driver med.
  • Lag en billedskjønn snackstallerken og ta et instagramverdig bilde av den. Du kan publisere det hvis du vil, eller la være. Ikke spis ennå.
  • Lag en kanne av den gode teen. Den du alltid sparer på.
  • Finn pleddet ditt og sett deg ned med en skikkelig dårlig tv-serie. Eller en god en, da, hvis du fortetrekker det. Nå kan du spise snackstallerkenen din.
  • Ta en lur.
  • Ta en dusj, ganske kald først og så varm.
  • Kle på deg blant-folk-klær.
  • Se om du klarer å gå ut nå.
  • Hvis ikke kan du prøve igjen i morgen eller neste uke eller neste år.

Siri

Previous Post Next Post

39 Comments

  • Mia

    «Lag en kanne av den gode teen. Den du alltid sparer på.» Dette skal jeg definitivt gjøre i dag, takk for førstehjelpsråd!

    30. mars 2016 at 12:51 Reply
    • Siri

      Bare hyggelig! Håper du ikke trenger de andre tipsene!

      30. mars 2016 at 15:01 Reply
  • Maria

    Går det bra?

    Kan også legge til:
    – Ha med varmeflaska over alt (vel og merke bare inne)
    – Spis is selv om det er så kaldt at du må sitte under et teppe.
    – Ha dyna i sofaen.

    30. mars 2016 at 13:22 Reply
    • Siri

      Alt bra her! Bare en liten huskeliste til meg selv til neste gang! Varmeflaske er en god en!

      30. mars 2016 at 15:02 Reply
  • June

    Dette uklassar alle sjølvhjelpsbøker eg har lese så langt, og det er ikkje få.

    30. mars 2016 at 13:29 Reply
    • Siri

      Oj! Hvilken selvhjelpsbok liker du best?

      30. mars 2016 at 15:02 Reply
      • June

        Dolly Parton Quotes.

        4. april 2016 at 22:00 Reply
  • Caroline

    Du er fantastisk. Jeg vil legge til «legg deg ned på gulvet på tilfeldige plasser i huset. Plasser du ikke har ligger på gulvet før. Man ser ting i nytt perspektiv».

    30. mars 2016 at 13:58 Reply
    • Siri

      Det der er et veldig godt tillegg, Caroline!

      30. mars 2016 at 15:03 Reply
  • Den lille Østlendingen

    Denne var knallgod Siri. Jeg liker at du tar det ned på mikronivå.

    LOVES IT.

    Du skrev for en tid tilbake at du kun leser bøker av kvinnelige forfattere (jeg skjønner at det sikkert finnes unntak). Kan jeg spørre om dette skyldes en veldig dårlig erfaring – eller er det noe annet som står bak denne spesielle tilnærmingen?

    Puss & Kram

    30. mars 2016 at 14:30 Reply
    • Siri

      Hei, Lille Ø!

      Jeg synes bare menn blir kvotert inn nok steder som det er. Flere har spurt om dette i det siste, så jeg tror jeg skal skrive en post om det i løpet av april.

      30. mars 2016 at 15:05 Reply
      • Den lille Østlendingen

        Topp. Det gleder jeg meg til. Min favoritt i listen over er utvilsomt «Onanere litt, om det er noe du driver med». Kan du onanere deg «ferdig» liksom – eller bare en liten teaser?

        Puss & Kram

        31. mars 2016 at 07:03 Reply
        • Siri

          Jeg foretrekker å gjøre meg ferdig, det har jeg vel inntrykk av at de fleste gjør, men kanskje man kan bruke det som en slags oppkvikker? Eller som et slags belønningssystem? «Hvis jeg går ut i dag, får jeg komme i kveld,» for eksempel?

          31. mars 2016 at 07:44 Reply
          • Den lille Østlendingen

            Jeg foretrekker også din foretrukne variant – men jeg tror også det fint kan være en gulrot, nettopp slik som du nevner.

            Er det forresten OK at jeg bruker din liste som min liste (punkt 7 i din liste). Om du forstår. Jeg føler også lister er litt rensende, slik som det å tømme en veske slik du beskriver i ditt punkt nummer 10.

            Får vi snart et innblikk i dine mest meningsløse lister? Og dine «best of» lister? Skriver du handlelister feks? Noterer du avtalene dine i en BOK eller på pc/mobil? Har du lister over steder du vil reise? Over land du har vært?

            Puss & Kram

            31. mars 2016 at 10:35
          • Siri

            Skriver ikke så mange lister, egentlig, men det hender iblant. På mobilen akkurat nå, har jeg disse listene:

            husk:
            melde flytting
            sats
            telefon
            melde på løp?

            lese:
            lorrie moore
            maggie nelson

            menn jeg ikke vet forskjell på:
            fridtjof nansen og roald amundsen
            stian blipp og lars vaular
            guns n roses og ac/dc
            tooji og atle pettersen

            Hva slags lister skriver du?

            1. april 2016 at 12:42
          • T

            Vil du ha et Stian Blipp vs Lars Vaular kurs?

            1. april 2016 at 12:54
  • Lise-Marie

    Igår tok jeg en skikkelig god lur, idag har jeg spist en kvikk lunsj og en lys sjokoladecookie. Det hjalp ganske mye idag! Takk for en fin liste med førstehjelp.

    30. mars 2016 at 15:32 Reply
    • Siri

      Mmm, høres godt ut. Håper det hjalp litt på studiehverdagen!

      31. mars 2016 at 08:17 Reply
  • Ida

    Dette innlegget kom på et utmerket tidspunkt for meg, takk!

    30. mars 2016 at 16:36 Reply
    • Siri

      Bare hyggelig, Ida. Håper det står bra til sånn ellers, og hvis ikke, at det går over ganske fort.

      31. mars 2016 at 08:18 Reply
  • T

    Jeg holdt på å skrive noe her om hvor godt jeg liker lange lurer, men så …

    Jeg liker alle tipsene her, tror jeg. Ja.

    30. mars 2016 at 16:46 Reply
    • Siri

      <3 T <3

      31. mars 2016 at 08:18 Reply
  • Marte Oi

    Hei Siri. Jeg måtte dra tidlig fra jobb i dag fordi jeg er syk i morgen. Jeg liker å forberede meg, men ikke av det slaget at jeg må forberede meg i en dag til at jeg blir syk, men jeg kjenner det i kroppen – du vet fryser litt her, hoster litt der. Uansett. Jeg vil også legge til dyna i sofaen og sjokolade-te fra Yogi som egentlig ikke smaker sjokolade, men som blir veldig god dersom du rører inn to plater med melkeyololade. ruter, ikke plater. Vil også anbefale en morsom skrivetreningsøvelse som jeg i og for seg (meg?) har foretatt nå. ikke lov å viske, altså spole tilbake med backspace, men bare sprute ut ord på tastaturet. du vil ikke tro hvor mye rart hjernen din tenker på uten at du tenker over det.

    30. mars 2016 at 16:57 Reply
    • Siri

      Gode tips med dyne i sofaen og sjokote, Marte!

      Og den skriveøvelsen der høres ut som en ekstremvariant av hele denne bloggen, egentlig. Kanskje jeg prøver meg på det en gang. Høres veldig gøy ut.

      31. mars 2016 at 08:20 Reply
  • I

    Jeg har slutta å spare på den gode teen!

    Har altfor mye skikkelig god grønn te til at det er behov for det. Luksusproblemer.

    30. mars 2016 at 21:06 Reply
    • Siri

      For et deilig problem. Det er det nye livsmålet mitt, å ha så mye digg te at jeg ikke sparer på noe av den.

      31. mars 2016 at 08:21 Reply
  • Newbie

    Hei!

    Jeg klarer ikke (pga manglende skribentevner) godt nok sette ord på hva med bloggen din jeg liker så godt, men den er virkelig et av dagens høydepunkt.

    Noen av tingene jeg liker er 1) at den er ærlig, 2) morsom, 3) man kjenner seg igjen (eks, entusiasme for te og når du skrev at du dro hjem fra treningssenteret etter 5 min), 4) man får gode råd og inspirasjon som nybegynner i løpeverden.

    Så takk!

    Vennlig hilsen,
    Newbie runner, 27 (en som synes 7 i pace (vet ikke hva det norske ordet er en gang, tempo? kilometertid?) er veldig raskt… og håper at hun på tross av manglende erfaring med løping (og trening) likevel kan bli bedre).

    30. mars 2016 at 23:24 Reply
    • Siri

      Hei! Jeg synes du satt mer enn godt nok ord på det, så jeg tror du må revurdere skriveevnene dine! Tusen takk!

      Så gøy at du har begynt å løpe! Elsker å høre om sånt, så det er bare å fortelle, hvis du vil? Hva fikk deg til å prøve? Hva liker du med det? Hva synes du er vanskeligst?

      31. mars 2016 at 08:22 Reply
      • Newbie

        Så gøy du har lyst til å høre! :)

        Det at jeg begynte å løpe var en kombinasjon av to ting: en kollega veddet at jeg ville klare å jogge sammenhengende i 30 minutter etter 3 mnd med trening (noe jeg da trodde var umulig, men endte opp med å klare!) og at jeg fant et treningsprogram som var på mitt nivå (første økt var: gå 25 min, det kunne til og med jeg klare!). Det som er vanskeligst for meg er nok det å pushe meg selv hardt nok, og intervaller, jeg klarer ikke holde ut i samme fart lenge nok! Og hvis jeg jogger med en fart jeg klarer å holde ut, er det liksom bare bittebittelitt raskere enn så fort jeg jogger til vanlig. :P Men selve løpingen er en vane som er kommet for å bli, det er en utrolig mestringsfølelse i å klare noe man aldri trodde man kunne, se at kroppen faktisk blir bedre med tiden om man bare fortsetter, og bare det å komme seg ut i frisk luft med tankene sine.

        Når/hvorfor begynte du å løpe og hva liker du best ved det? :)

        31. mars 2016 at 21:43 Reply
        • Siri

          Å, dette var en fin historie. Har du tenkt å løpe noe løp? Jeg synes ikke det er sånt man må drive med, altså, bare hvis man har lyst.

          Jeg har egentlig alltid løpt, det har bare variert hvor mye. (Kjedelig svar, veit.) Det året jeg har løpt aller mest var i 2013, for da hadde jeg et prosjekt om å løpe en mil på mindre enn 40 minutter. Det gikk. De siste årene har jeg ikke løpt like mye, og i fjor var jeg skada i foten, men nå merker jeg at det kribler i konkurransefoten.

          1. april 2016 at 12:44 Reply
          • Newbie

            Ja, en kompis dro meg med på et 5 km-løp. Det var en kjempefin opplevelse. Nå står snart halvmaraton for tur med noen kolleger på jobb (målet er bare å fullføre…).

            Jeg synes ikke det er kjedelig svar, du er heldig som ble introdusert til det som ung! Ja jeg leste det blogginnlegget og syntes det var kjempe imponerende! Spurte en kollega om han trodde det var mulig for meg å noensinne komme under 40 minutter på 10 km (hvis jeg trener dedikert mot det sånn, vet ikke, 5 år), hvor han ærlig måtte svare at han dessverre aldri trodde jeg ville klare det. Men jeg kan jo finne andre gøyale, mer realistiske mål!

            Har du allerede valgt deg ut en konkurranse du vil løpe i? Lykke til!

            Jeg la deg forresten til på Strava (ikke på en stalker-ish måte). :)

            1. april 2016 at 23:01
  • Anonym

    Dette er så bra. Så bra at jeg linka det til alle (i alle fall tre) venninner og så bra at jeg tenkte på det på trikken i går.

    31. mars 2016 at 10:41 Reply
    • Siri

      Omg, Anonym. Det er ikke sant at anonyme kommentarer alltid er kjipe! Takk.

      1. april 2016 at 12:45 Reply
  • Isabel

    Bra liste. :D

    31. mars 2016 at 22:27 Reply
  • Kari

    Eg syns det er litt snålt at det verkar som «alle» som les bloggen din kan relatere seg til og kjenne seg igjen i lista di, når eg som også er fast sirivil-lesar og også er glad i å springe, syns at akkurat denne lista er utafor. Eg er slik: «ærlegtaltKaritadegsaman».Og så tek eg meg saman (stort sett, da). Min livsfilosofi er å ikkje kjenne så mykje etter, trur eg, og heller ikkje tenke så mykje. Kan ta ein sjokolade i lag med ein kopp te da, om det er nødvendig, før eg går ut i verden på ein tung dag.

    1. april 2016 at 08:57 Reply
    • Siri

      Jeg synes jo det er litt dumt at du som er fast sirivil-leser og også er glad i å løpe, har inntrykk av at jeg er en sånn person som ikke tar meg sammen på regelmessig basis.

      1. april 2016 at 11:36 Reply
      • Kari

        Haha! Den punkt-lista var berre så lang, men eg går ut i frå at ein ikkje treng å jobbe seg igjennom alle punkta før ein får tatt seg saman på regelmessig basis.

        1. april 2016 at 11:44 Reply
        • Siri

          Synes ikke denne lista har så mye å gjøre med å ta seg sammen, egentlig. Den trer vel mer i kraft når man har tatt seg sammen så lenge at det ikke går mer.

          1. april 2016 at 11:53 Reply
          • Newbie

            Helt sant! Noen ganger er selvdisiplin-kontoen helt tom.

            1. april 2016 at 23:02

    Leave a Reply