Halvmaratonplanen

baneløping - sirivil.no

Halvmaratonet er på lørdag! Det er bare tre dager til! Hæææ!

Her er målene mine, rangert fra viktigst til minst viktig:

a) Føle at kroppen og foten min er klare for halvmaraton når jeg står på start.
b) Løpe et veldisponert løp. Det betyr: Ikke dø før det har gått minst 15 kilometer.
c) Løpe fortere enn 1.40.

Mål a tror jeg går i boks. Foten føles ok, kroppen har fått mange gode økter de siste månedene. Det skal med andre ord skje noe nå de siste dagene før det ikke går.

Mål b har jeg øvd veldig på å få til på karuselløpene de siste månedene, så jeg tror det også skal gå. Trikset er at jeg ikke lar meg rive med av at Midnattssolsløpet er et stort og ordentlig løp, så jeg bare freser i vei uten å tenke meg om. Jeg skal tenke meg om og ta det kuli de første fem kilometerne.

For å nå mål c, å løpe fortere enn 1.40, må jeg løpe med 4:44 min/km i gjennomsnitt. Det betyr 5-kilometere på 23.42. Med tanke på tidene mine fra løpene de siste månedene, tror jeg det skal gå. Jeg føler meg såpass trygg på den farta, at jeg ikke tror det er noen motsetning mellom å løpe den første femkilometeren på 23.42 og mål b, å løpe et veldisponert løp.

Så her er planen: Jeg starter i noe som føles som et fornuftig halvmaratontempo. Det er alltid litt saktere enn jeg tror. Så ser jeg på klokka ved 5 kilometer, bare for å være sikker på at jeg ikke har punktert helt. Derfra er og inn er det bare å kose seg og å bli veldig sliten.

Løpet begynner ikke før 22:30 lørdag kveld (midnattssol, ikke sant), så det blir ingen løpsrapport før godt utpå søndag, tenker jeg. Lover å oppdatere på Instagram rett etter jeg har kommet i mål, da.

Jeg gruer meg til å bli sliten og gleder meg til å få det gjort.

Siri

13 kommentarer

  1. Hvor sliten er egentlig sliten? Det ønsker jeg meg en bloggpost om når du har kommet deg etter halvmaraton og natterangling, for det er en av de tingene jeg syns er vanskelig med løping.

    Hvor søiten kan man bli før man sprekker, hvor vondt skal det egentlig gjøre på 8 km i et 10km-løp? Og hvor gjør det vondt? Hvordan vet man at man har fått ut alt? Det syns jeg er skikkelig vanskelig å bli helt klok på.

    Masse lykke til, tror både a, b og c er om ikke i boks allerede, så i alle fall godt i nærheten av boksen. Tvi tvi!

    1. Det skal jeg søren meg filosofere litt rundt når jeg kommer meg etter løpet. God idé. Vet ikke om jeg har så mye å komme med, da. Tusen takk, Marthe!

    2. Dette vil jeg også høre mer om!

      Lykke til i løpet, hvordan påvirker det at det begynner såpass seint deg? Jeg hadde kanskje løpt så raskt som mulig for å kunne gå hjem og legge meg. Eller løpt så raskt som mulig for å gå rett på fest. Hm.

  2. Gleder meg, masse lykke til! Er det puljestart? Spiser du noe underveis i et halvmaraton?

    Synes forresten det høres forferdelig ut å løpe på natta. (Hilsen A-menneske)

  3. Jeg gleder meg skikkelig til løpsrapport, for jeg er ganske sikker på at dette går helt etter planen!

    Lykke til, og løp som om det venter hundre fluffy kattunger i mål!

  4. Vink til meg når du passerer meg, da. Jeg løper med SIRI i store bokstaver på brystet. ?
    Lykke til i løpet!

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.