Meny Lukk

Halvmaratonplanen

baneløping - sirivil.no

Halvmaratonet er på lørdag! Det er bare tre dager til! Hæææ!

Her er målene mine, rangert fra viktigst til minst viktig:

a) Føle at kroppen og foten min er klare for halvmaraton når jeg står på start.
b) Løpe et veldisponert løp. Det betyr: Ikke dø før det har gått minst 15 kilometer.
c) Løpe fortere enn 1.40.

Mål a tror jeg går i boks. Foten føles ok, kroppen har fått mange gode økter de siste månedene. Det skal med andre ord skje noe nå de siste dagene før det ikke går.

Mål b har jeg øvd veldig på å få til på karuselløpene de siste månedene, så jeg tror det også skal gå. Trikset er at jeg ikke lar meg rive med av at Midnattssolsløpet er et stort og ordentlig løp, så jeg bare freser i vei uten å tenke meg om. Jeg skal tenke meg om og ta det kuli de første fem kilometerne.

For å nå mål c, å løpe fortere enn 1.40, må jeg løpe med 4:44 min/km i gjennomsnitt. Det betyr 5-kilometere på 23.42. Med tanke på tidene mine fra løpene de siste månedene, tror jeg det skal gå. Jeg føler meg såpass trygg på den farta, at jeg ikke tror det er noen motsetning mellom å løpe den første femkilometeren på 23.42 og mål b, å løpe et veldisponert løp.

Så her er planen: Jeg starter i noe som føles som et fornuftig halvmaratontempo. Det er alltid litt saktere enn jeg tror. Så ser jeg på klokka ved 5 kilometer, bare for å være sikker på at jeg ikke har punktert helt. Derfra er og inn er det bare å kose seg og å bli veldig sliten.

Løpet begynner ikke før 22:30 lørdag kveld (midnattssol, ikke sant), så det blir ingen løpsrapport før godt utpå søndag, tenker jeg. Lover å oppdatere på Instagram rett etter jeg har kommet i mål, da.

Jeg gruer meg til å bli sliten og gleder meg til å få det gjort.

Siri