Halvmaratonprosjekt, uke 2

Løping på Storhornet

Hei, treningsdagboka!

Halvmaratonprosjektet mitt ruller og går. Denne uka hadde jeg som mål å trene omtrent 7 timer og få inn både to styrkeøkter og to hardøkter. Det gikk ikke, fordi det kom i konflikt med det fjerde målet mitt: å ikke overdrive noe som helst. For et smart mål å ha, kan anbefale det på det sterkeste.

Sånn har jeg trimma denne uka:
  • Mandag: hvilings
  • Tirsdag: Motbakkeintervall, 5 x 5 min, 1 min pause. Jaget av Hallén.
  • Onsdag: 10 km, 5:34 min/km + styrke
  • Torsdag: 10 km, 5:36 min/km. Føltes veldig bra både onsdag og torsdag.
  • Fredag: 10 km, 5:52 min/km.
  • Lørdag: avbrøt etter et par kilometer
  • Søndag: hvilings/gåtur

Løpt: 43 km
Tid: 4 t 30 min
Følelse: egentlig bra (minus litt slurete hals mot slutten)

Alle detaljer på Strava.

Løping på Storhornet

Onsdag og torsdag følte jeg meg lett og fin på løpetur. Det var helt topp, jeg koste meg skikkelig. Vil nesten si at det var tjåkk-tjåkk.-tjåkk.

I slutten av uka følte jeg meg litt tett og kraslete i halsen og nesa. Etter de åtti rundene med forkjølelse jeg hadde i vinter, tar jeg ingen sjanser (altså, nå skrev jeg først «tjanser»?? Hva slags ord er det?). Så jeg stoppet og gikk hjem etter et par kilometer i pusletempo på lørdag. Lurer på om jeg har blitt like pysete som skiløpere?

Dette er ingenting å bekymre seg for, og jeg tipper at jeg er helt tipptopp når jeg våkner mandag morgen. Handler bare om å være på den sikre sida, ikke sant. (Egentlig hadde jeg ikke tenkt å si noe om det i det hele tatt, men jeg har jo insistert på å dokumentere alt som skjer med løpinga om dagen.)

Mål for neste treningsuke:
  • Løpe Harstadkarusellen mandag kveld, hvis jeg føler meg helt fin i halsen
  • Trene styrke minst én gang
  • Klippe tåneglene mine
  • Ikke overdrive

Siri

12 kommentarer

  1. klippe tåneglene <3 det er alltid like nervepirrende å ta lilletåa+ringetåa. har ikke følelse der før man eventuelt har klippet for langt inn. og da er det for seint (omtrent så mye spenning finnes i min hverdag om dagen).

    1. Ja, ass! Også er det jo krise hvis man klipper en kant som gnager når man løper. Det merker man jo ikke før det er for seint.

      Livet ditt høres omtrent like spennende ut som mitt. Jeg skal være i Oslo i oktober, skal vi ha det spennende sammen en ettermiddag da?

    1. Jeg prøver å aktivere en forbannelse jeg leste om i en trylleformelbok som en dag bare lå på spisebordet vårt. Blir gøy å sjekke ut hva som skjer. Følg med!

  2. For en fart på karusellen en dag! Mektig imponert! Det må ha kosta med tanke på pulsen. Snuser på 90 min selv høsten 2018 men er evig skeptiker. Løp 10-minutters drag på flata her om dagen på 4:25-4:35 fart og da var jeg sliten da.. terrengløp som frister nå i høst så får jeg se om jeg tar meg sammen. Igjen, SÅ glad for at du er tilbake på internettet 👌

    1. Haha, ja, det kosta som bare det. Skjønner nesten ikke hvordan det går an å ha gjennomsnittspuls så nærme makspulsen min.

      Herregud, så gøy at vi er flere som blir frista av sub 90! Vil veldig gjerne høre om utviklinga i prosjektet ditt!

    1. OMG. Etter et halvmaraton mista jeg begge stortåneglene pluss på en peketå. Gjør ikke så mye når det er høst, men var litt dumt siden det var juni og sandalsesong. Løste det lett ved å lakkere huden i tåneglfasong.

  3. Rått løp! Lykke til med prosjektet. Jeg lurte på om du hadde noen forslag til fine toppturer i Troms/Nordland?

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.