Halvmaratontrening, uke 2

Uke to av halvmaratontreninga skulle vise seg å bli litt utfordrende. To grunner gjorde at jeg ikke fikk løpt så mye som jeg hadde planlagt: 1. Sviktende vilje og gjennomføringsevne. 2. Spy.

Jeg er vant til at den sviktende gjennomføringsevnen kommer sånn ca halvannen til to uker inn i et treningsprosjekt. Boosten i å begynne på et nytt mål gir seg for meg omtrent da. Det viser seg at jeg faktisk har en jobb foran meg, en jeg ikke kan skulke unna om jeg vil gjennomføre prosjektet på en grei måte. I tillegg er det såpass lenge til målgang, at jeg kan innbille meg at det ikke er så farlig hva jeg gjør akkurat nå, selv om jeg selvfølgelig egentlig vet at det jeg driver med nå er viktigere enn hva jeg driver med i tiden rett før løpet, sånn satt på spissen.

Så på torsdag og fredag ble det litt tungt å få til de løpeøktene, rett og slett. På torsdag ble jeg heller med på ski, for da trengte jeg ikke ta noe ansvar for noe som helst. På fredag brukte jeg all min viljestyrke på å tvinge meg til treningssenteret og opp på mølla, for å løpe halvannen kilometer og så tenke: Fuck dette, jeg hater løping, jeg vil heller se på Doctor Foster hjemme i sofaen. Jeg gikk av tredemølla og gikk hjem.

Dagen etter kom jeg meg greit på trening og gjorde det jeg skulle, for så å bli spysyk fra helvete på kvelden. (Jeg må bare fortelle at det hele skjedde så kjapt, at for å unngå å spy ned alt turutstyret som ligger strødd i gangen vår, projektilspydde jeg ned i min egen genser på vei inn på badet. Gøy.) Så søndagen ble en smule amputert, den også. Det var gyldig fravær.

Nå er jeg frisk igjen, klar for en ny og bedre uke. Egentlig er jeg fornøyd med å ha hatt en litt sånn halvveis uke så tidlig i prosjektet, for det betyr at jeg har hoppet over noen hindre tidlig, som jeg kanskje slipper å ta seinere, på mer kritiske tidspunkt. Dessuten er jeg fornøyd med at det ble en helt ok treningsuke, selv om jeg fucka det litt til. Kunne fort blitt sju dager uten trening, det der.

Trening uke 2

Mandag: Hvilings. Helt nødvendig etter uke 1.

Tirsdag: Hardøkt på mølla. 13 km til sammen. Oppvarming + 6 km progressivt fra 11 km/t -> 13,5 km/t + 4 x 1000 m på 13,5 km/t + nedjoggings

Onsdag: Fem rolige kilometer i sola. Hadde tenkt å løpe litt lenger, men prøver å være forsiktig med beina og de var sliiitne etter dagen før.

Torsdag: Liten topptur, kanskje 45 minutter i motbakke + tvungen skileik etterpå (vi øver på skikontrollen min, eh)

Fredag: se beskrivelse over

Lørdag: Middels hardøkt på mølla. 12 km til sammen. Oppvarming + 8 km på 12,8 km/t + nedjogg. Prøver å ikke overdrive, veit du.

Søndag: Roooolig skitur etter lørdagskveldens spykalas.

Oppsummering: nei takk

Åja, på lørdag ble jeg bedt om å kle på meg på tredemølla, fordi jeg løp i bare sports-bh (og shorts, da, altså). Spennende opplevelse! Det er god presedens for løping i baris på de møllene der, så jeg ble litt sånn: «Jeg trodde det der er en regel alle er enige om at er veldig teit?» Men jeg sa ikke det, altså, jeg bare kledde på meg uten protest, og sendte advarselmelding til alle andre konfliktsky løpere i Harstad.

Denne uka er det jo påskeferie! Og jeg skal selvfølgelig på skibasert utflukt. Vet altså ikke hvor mye løping det blir, men jeg har tenkt å tvinge inn et par kilometer her og der.

Mål for påskeuka:

1. Å ikke bli bedt om å kle på meg

2. Å ikke spy én eneste gang

3. Å bli ganske sliten

God påske!

S

4 kommentarer

  1. Jeg er så imponert (= sjalu) på den derre formen din ass. 12km/t på den jævla mølla er ei evig kneik å komme over for min del.

    1. Jeg mener bestemt at det faktisk er en kneik på 12 km/t. Strever med det hver eneste gang jeg skal venne meg til mølla etter en periode uten. Så det er virkelig luksus å slippe å holde på med det akkurat nå, altså.

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.