Høsttreningsplanen

25. september 2014

Mål: 

  1. Bygge litt grunnmur, sånn at jeg kanskje kan løpe fort til våren.
  2. Løpe passe fort på Sirena10-løpet (16 km) 9. november.

49ers_ckaepernick7_runningloopSå, jeg har bestemt meg for at det er på tide å trene litt ordentlig igjen. Det har jeg vel for så vidt gjort de siste ukene, men det føles bra å si det høyt. At jeg vil løpe fort. Fort for meg betyr sånn ca 40 minutter på 10 km (bruker det bare som eksempel, er helt sjukt ferdig med sub 40-prosjekter). Der er jeg ikke nå, men kanskje jeg kan være der med en fin treningshøst. Så det blir hobbyen min her i høst: å være en som trener.

For å ha det på det rene: Jeg har ikke noe mål om å holde 3:59 min/km-fart på løpet 9. november. Herregud.

Virkemidler:

All erfaring tilsier at jeg blir rask og sprek av ganske mange uker med ganske mye, men ganske rolig trening. For meg betyr det er sted på rundt 9-10 timer trening i uka, i for det meste rolig og hyggelig tempo. Plis, ikke tolk dette som et innlegg i en eller annen treningsdebatt. Jeg skal gjøre mitt nesten ytterste for å få meg en 2-timerstur hver uke.

I samråd med støtteapparatet har jeg også tenkt å prøve noe nytt. Ok, nytt for meg, da. Jeg skal løpe en økt med korte drag og lange pauser på bane hver uke. F. eks. (100 m – 150 m – 200 m) x 6, med lange pauser. Der skal jeg konsentrere meg om å løpe akkurat så fort at det hele blir en hyggelig opplevelse. Det handler om å lære kroppen og beina hvordan det føles å løpe fort, ikke om syredøden og å hate livet. Jeg tipper at jeg kommer til å starte på omtrent 44 sekunder på 200 m, for det veit jeg at jeg er komfortabel med.

dolphins_kmoreno28_swagdance

Også er det denne styrketreninga, da. Jeg misliker den fortsatt. Tror jeg skal ha som mål å styrke magen og ryggen to ganger i uka, og beina lett én gang. Det er akkurat på grensa av det jeg kan forvente av meg selv.

Ganske treig, men ganske blid,
Siri

Previous Post Next Post

13 Comments

  • I

    Hvis du skal løpe med skulderinnlegg, gylf og hjelm, håper jeg du tør å spør om noen kan ta et bilde av deg. (Bonus: gif, selvsagt.)(Godt illustrert innlegg, er vel det jeg prøver å si.)

    25. september 2014 at 12:11 Reply
    • Siri

      Kanskje det er noe å prøve? Noen ganger når jeg løper på banen, har fotballaget trening samtidig. Da holder de på med sånt utstyr. Løfter og skyver og kaster på ting. Kanskje jeg kan spørre om å låne litt utstyr til en fotoshoot?

      26. september 2014 at 16:42 Reply
      • I

        Åja! Men man må jo bli innmari sterk av å løpe med det der, må jo veie et tonn.

        27. september 2014 at 02:21 Reply
        • I

          Ikke at de gutta der ikke ser sterke ut.

          27. september 2014 at 02:21 Reply
          • Siri

            Jeg tror ikke de tok seg nær av det.

            28. september 2014 at 22:08
  • Matilde

    Lurt. Kan bekrefte at det der funker.

    25. september 2014 at 12:19 Reply
    • Siri

      Deter den eneste oppskriften jeg har prøvd som har funka hver eneste gang.

      26. september 2014 at 16:42 Reply
  • Matilde

    Ikke det at jeg er så rask, da.

    25. september 2014 at 12:19 Reply
    • Siri

      JO! RASK!

      26. september 2014 at 16:42 Reply
  • Astri

    God plan. Gleder meg til hvert eneste innlegg du poster og gleder meg med hver eneste økt du løper! Jeg trener på å roe ned, og det er muligens enda vanskeligere enn å løpe maraton.

    26. september 2014 at 14:29 Reply
    • Siri

      Kan ikke du utdype litt om hvordan det går, a?

      26. september 2014 at 16:43 Reply
      • Astri

        Joda, det er jo nødt til å funke når man er delvis døv, ikke greier å fokusere blikket på tekst (har en god halvtime nå) og såvidt kan bære egen kropp oppe. Lynkurs i tålmodighet, men nå begynner kurset å bli langvarig.

        Det blir bra snart, ikke sant?

        27. september 2014 at 14:14 Reply
        • Siri

          Håper det blir bra snart?

          28. september 2014 at 22:09 Reply

    Leave a Reply