Meny Lukk

Høsttreningsplanen

Mål: 

  1. Bygge litt grunnmur, sånn at jeg kanskje kan løpe fort til våren.
  2. Løpe passe fort på Sirena10-løpet (16 km) 9. november.

49ers_ckaepernick7_runningloopSå, jeg har bestemt meg for at det er på tide å trene litt ordentlig igjen. Det har jeg vel for så vidt gjort de siste ukene, men det føles bra å si det høyt. At jeg vil løpe fort. Fort for meg betyr sånn ca 40 minutter på 10 km (bruker det bare som eksempel, er helt sjukt ferdig med sub 40-prosjekter). Der er jeg ikke nå, men kanskje jeg kan være der med en fin treningshøst. Så det blir hobbyen min her i høst: å være en som trener.

For å ha det på det rene: Jeg har ikke noe mål om å holde 3:59 min/km-fart på løpet 9. november. Herregud.

Virkemidler:

All erfaring tilsier at jeg blir rask og sprek av ganske mange uker med ganske mye, men ganske rolig trening. For meg betyr det er sted på rundt 9-10 timer trening i uka, i for det meste rolig og hyggelig tempo. Plis, ikke tolk dette som et innlegg i en eller annen treningsdebatt. Jeg skal gjøre mitt nesten ytterste for å få meg en 2-timerstur hver uke.

I samråd med støtteapparatet har jeg også tenkt å prøve noe nytt. Ok, nytt for meg, da. Jeg skal løpe en økt med korte drag og lange pauser på bane hver uke. F. eks. (100 m – 150 m – 200 m) x 6, med lange pauser. Der skal jeg konsentrere meg om å løpe akkurat så fort at det hele blir en hyggelig opplevelse. Det handler om å lære kroppen og beina hvordan det føles å løpe fort, ikke om syredøden og å hate livet. Jeg tipper at jeg kommer til å starte på omtrent 44 sekunder på 200 m, for det veit jeg at jeg er komfortabel med.

dolphins_kmoreno28_swagdance

Også er det denne styrketreninga, da. Jeg misliker den fortsatt. Tror jeg skal ha som mål å styrke magen og ryggen to ganger i uka, og beina lett én gang. Det er akkurat på grensa av det jeg kan forvente av meg selv.

Ganske treig, men ganske blid,
Siri