Høsttreningsplanen

Mål: 

  1. Bygge litt grunnmur, sånn at jeg kanskje kan løpe fort til våren.
  2. Løpe passe fort på Sirena10-løpet (16 km) 9. november.

49ers_ckaepernick7_runningloopSå, jeg har bestemt meg for at det er på tide å trene litt ordentlig igjen. Det har jeg vel for så vidt gjort de siste ukene, men det føles bra å si det høyt. At jeg vil løpe fort. Fort for meg betyr sånn ca 40 minutter på 10 km (bruker det bare som eksempel, er helt sjukt ferdig med sub 40-prosjekter). Der er jeg ikke nå, men kanskje jeg kan være der med en fin treningshøst. Så det blir hobbyen min her i høst: å være en som trener.

For å ha det på det rene: Jeg har ikke noe mål om å holde 3:59 min/km-fart på løpet 9. november. Herregud.

Virkemidler:

All erfaring tilsier at jeg blir rask og sprek av ganske mange uker med ganske mye, men ganske rolig trening. For meg betyr det er sted på rundt 9-10 timer trening i uka, i for det meste rolig og hyggelig tempo. Plis, ikke tolk dette som et innlegg i en eller annen treningsdebatt. Jeg skal gjøre mitt nesten ytterste for å få meg en 2-timerstur hver uke.

I samråd med støtteapparatet har jeg også tenkt å prøve noe nytt. Ok, nytt for meg, da. Jeg skal løpe en økt med korte drag og lange pauser på bane hver uke. F. eks. (100 m – 150 m – 200 m) x 6, med lange pauser. Der skal jeg konsentrere meg om å løpe akkurat så fort at det hele blir en hyggelig opplevelse. Det handler om å lære kroppen og beina hvordan det føles å løpe fort, ikke om syredøden og å hate livet. Jeg tipper at jeg kommer til å starte på omtrent 44 sekunder på 200 m, for det veit jeg at jeg er komfortabel med.

dolphins_kmoreno28_swagdance

Også er det denne styrketreninga, da. Jeg misliker den fortsatt. Tror jeg skal ha som mål å styrke magen og ryggen to ganger i uka, og beina lett én gang. Det er akkurat på grensa av det jeg kan forvente av meg selv.

Ganske treig, men ganske blid,
Siri

13 kommentarer

  1. Hvis du skal løpe med skulderinnlegg, gylf og hjelm, håper jeg du tør å spør om noen kan ta et bilde av deg. (Bonus: gif, selvsagt.)(Godt illustrert innlegg, er vel det jeg prøver å si.)

    1. Kanskje det er noe å prøve? Noen ganger når jeg løper på banen, har fotballaget trening samtidig. Da holder de på med sånt utstyr. Løfter og skyver og kaster på ting. Kanskje jeg kan spørre om å låne litt utstyr til en fotoshoot?

  2. God plan. Gleder meg til hvert eneste innlegg du poster og gleder meg med hver eneste økt du løper! Jeg trener på å roe ned, og det er muligens enda vanskeligere enn å løpe maraton.

    1. Joda, det er jo nødt til å funke når man er delvis døv, ikke greier å fokusere blikket på tekst (har en god halvtime nå) og såvidt kan bære egen kropp oppe. Lynkurs i tålmodighet, men nå begynner kurset å bli langvarig.

      Det blir bra snart, ikke sant?

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.