Jeg skal løpe halvmaraton på mindre enn 90 minutter, og her er planen

mot sub 90

Egentlig trengte jeg ikke tenke på hva det neste løpemålet mitt skal være. Det var bare noe jeg sa, i håp om at jeg skulle komme på noe annet. Noe lettere eller rarere. For selv om det er lenge siden, så har jeg løpt en mil på under 40 minutter. Jeg har løpt femmern på 19:40, jeg har gått Birken og løpt maraton.

Det er bare halvmaraton på under 90 minutter som står igjen.

Jeg har tenkt på det i årevis. Halvmaraton er min yndlingsdistanse på asfalt. Det er halvmaratontrening jeg liker, det er halvmaratonkonkurranser jeg liker å løpe. Dessuten er persen min på 1:30:50, altså bare 51 sekunder unna målet jeg nå har satt meg. Dermed skal det være et overkommelig mål. På sikt. For PR-løpet gjorde jeg i 2013, da hadde jeg et vesentlig bedre grunnlag enn jeg har nå. La meg minne om at jeg løp på 1:37:39 i juni i år. (Her er løpsrapporten.) Det var godt under 1:40, som var målet da, men jeg må fortsatt skrelle av åtte minutter til for å klare det nye målet. Åtte minutter er mye.

mot sub 90

Derfor har jeg gitt meg selv god tid. Drøyt to år, faktisk. Sånn høres det ut: Målet er å løpe et halvmaraton på mindre enn en og en halv time før 2019.

Kanskje det er litt feigt å gi meg selv så god tid. Om ikke annet, så er det iallfall strengt imot målsetningsguruenes regler. Det lever jeg godt med. Da får jeg for det første så god tid at jeg kan kose meg ordentlig med løpinga, uten å hele tiden tenke på fart og kilometer. For det andre får jeg tid til å holde meg skadefri, og å tilpasse opplegget hvis det er noe som ikke funker. Jeg gidder rett og slett ikke mer tvungen løpepause, ass. For det tredje får jeg tid til å løpe så mye oppover og i terrenget jeg vil, uten å hele tiden ha dårlig samvittighet for halvmaratonmålet. Det er jo et mål som fint gir plass til både myrpesing og motbakkeløp. Samtidig har det skjedd merkeligere ting enn at folk ikke forbedrer seg åtte minutter på to år, så jeg har ikke tatt noe på forskudd. To år er kortere enn man tror.

Det finnes altså ikke et bestemt løp der dette skal skje. Det må bare skje en gang. Innen 2019. Heldigvis rekker man ganske mange halvmaraton på to år, hvis det er det som må til. Man rekker til og med mange halvmaraton og mange motbakke- og terrengløp, hvis det er det man har lyst til.

Det er det jeg har lyst til.

Jeg er gira. Mest fordi dette er er sånn trening jeg liker, litt fordi jeg vet hva som skal til. Da jeg trente til sub 40, til å gå Birken og til å løpe maraton, visste jeg jo egentlig ikke hva jeg dreiv med. Med halvmaraton vet jeg godt hva jeg driver med. Jeg skal selvfølgelig prøve å unngå å låse meg fast i bestemte treningsopplegg og sånt, men det føles godt å være mentalt forberedt. For én gangs skyld, liksom.

Skal vi kalle det sub 90-prosjektet? Ja, det synes jeg. Da fyrer vi i gang, da! Mot sub 90! (Fungerte det? Prøvde å være litt sånn jazza opp og inspirerende.) Update: Vi kaller det Slutty 90, selvfølgelig. Takk, Trine!

mot sub 90

Første del av planen

Hvis du har lest denne bloggen en stund (det må jeg i tilfelle bare få beklage på det sterkeste), så blir du ikke så overrasket over hvordan den første delen av planen min ser ut. Det er rett og slett snakk om å legge litt grunnlag:

  • Løpe omtrent 80 kilometer i uka. Det er en god mengde, men greit overkommelig nå, takket være de foregående løpeprosjektene dette året. (Jada, jeg får lov å løpe mer hvis jeg vil.)
  • Mest ganske rolig trening, litt trening med moderat innsats.
  • Det er helt lov å gå på ski eller ellipsa istedenfor eller i tillegg til å løpe.
  • Fortsette med styrketreninga. Bør få til to ganger i uka nå når det er så kaldt som nå (synes det er lettere å gå inn nå, enn på sommeren).
  • Ok, dette er bonus, men det hadde vært innmari bra å få til å tøye ut ordentlig to ganger i uka. Dette kommer etter en rimelig pinlig opplevelse på nybegynneryogaen på onsdag. (Nybegynneryogaen teller selvfølgelig som uttøying.)
  • Tidsramme: fram til jul.

Jeg håper dette kan bli en periode der jeg får ordna meg litt fysisk grunnlag, samtidig som jeg slapper av litt i hjernen. Trimming på cruisekontroll, om du vil.

Siri

35 Comments

  1. Kan eg få bli med? Eg har nemleg også veldig lyst til å redusere halvmaratontida mi med 8 minutt. For kor vanskeleg kan det eigentleg vere å springe halvmaraton i Oslo på under 2 timar?

  2. Slutty 90 er et perfekt mål, og jeg er SÅ fornøyd med at du kjører på med halvmaraton og SÅ fornøyd med at du gjør det på en måte som gjør at du får tid til å gjøre mye annet gøy.

    Jeg er inne i en rar fase i livet (har kalt det oktober, men nå må jeg kalle det november) der jeg har gjort treningsrelaterte ting utenfor komfortsona. Hjemme-yoga og romaskin og styrketrening i parken. Jeg synes det er kult at målet ditt handler mest om å holde seg i komfortsona, bare gruse den litt, kanskje?

    Uansett: slutty gjort.

    1. Takk, slut <3

      Hvordan fungerer hjemmeyoga egentlig? Har du noen videoer å anbefale? Jeg prøvde noen ganger under det mørke treningsåret 2015, og da funka det best med videoer som allerede var kvalitetssjekket av andre som ikke er så opptatt av chakraer og sånt.

      1. Trives best som nasty woman <3

        Jeg er usikker på om hjemmeyoga fungerer i det hele tatt, egentlig! Men youtube og minimalt med klær og videoer for nybegynner extreme med over 1 million views er veien jeg går. Har begynt på yogacamp-videoene til yoga med Adriene, og har fortsatt ikke fått puls over 100 på noen av de. (Usikker på om det er en bra eller dårlig ting).

  3. Mitt nye mål også; Slutty 110.
    Jeg makter ikke følge opplegg, så satser på flaks.
    Løp maraton i dag – perset faktisk med 8 minutter. Det ER mulig!

  4. Kult! Men som et tillegg: Det finnes jo masse rom for mål til styrketreningen også, annet enn å gjennomføre den. Frister det ikke – med så mye tid til disposisjon – å øve inn noen partytriks på styrkefronten?

  5. Å, elsk! Jeg har også lyst til å være med på Slutty 90! <3
    Er det realistisk med et treningsbudsjett på 40 km i uka, mon tro? Crap, jeg trenger mer tid og overskudd til løping ass. Slutty 97, eller 104 frister liksom ikke like mye.

      1. Garmin er innimellom enig med deg, men den klokka vet ikke at jeg ikke er trent for lengre distanser. 4:15-fart i 90 minutter er et stykke unna, men det hadde nok vært et realistisk mål med littegrann mer trening. Uansett lover jeg å melde meg på et halvmaraton i 2017, jeg har jo ikke prøvd den distansen, om man ikke teller med Birkebeinerløpet!

        1. Det blir gøy! Og jeg er helt sikker på at du får det til. Sikkert godt under også, om du legger inn et par litt lengre turer.

          1. JA! Takker for tilliten. Du også, lenge før det blir 2019! (Men lurt å ikke legge opp til skade, så jeg er helt for langsiktigheten, sånn sett.)

  6. Halvmaraton under 1.30 er visst målet for alle som tar halvmaraton seriøst. Da går man fra å «jogge» til å «løpe» en halvmaraton, lærte jeg på lørdag.

    Har du sett deg ut ett løp? Blir det utlandet f.eks?

    1. Hahaha, godt å høre at jeg endelig har et mål som kvalifiserer til løping!

      Har ikke sett meg ut et bestemt løp ennå, men det kan nok fort hende det blir Tromsø neste juni også. Og det er vel heller ikke usannsynlig at det blir en løpetur til utlandet i løpet av prosjektet, ja!

      1. jeg tror jeg også blir med på Slutty 90, hvis det er innafor at mitt mål kan være 90 armhevinger på for eksempel 10 minutt. Skulle jeg løpt måtte det blitt 10 km på under 90, og det er jo ikke særlig slutty. Hilsen veldig gammel, men ganske slutty, person.

  7. Jippi, digger målet! :) Og gleder meg til å følge med. Jobber med å finne min favorittdistanse og tror halvmaraton må være greia for meg. Kun løpt Birken som er lignende distanse og tenkte jeg skulle prøve mitt første halvmaraton sommeren 2017. Synes det er slitsomt å skulle pushe så mye som du må på 5 og 10 km, og må innrømme at etter å ha løpt Nordmarka skogsmaraton to ganger sitter jeg igjen med at maratontrening er rimelig kjedelig i lengden.

    I tillegg fungerer kroppen min fint med lignende trening som du driver med og da blir jeg enda mer inspirert til hva jeg skal gjøre.

    Fortsatt litt rart å skrive kommentarer til en person man føler man kjenner etterhvert fordi man leser en blogg. Jobber med saken :)

    1. Synes det er veldig hyggelig at du sier hei selv om du synes det er litt rart!

      Halvmaraton er den beste distansen, ass. Du kommer til å like det!

      Heeelt enig med deg. 5 og 10 er stress, maraton er kjedelig. Så gøy at vi er flere som synes halvmaratontrening funker bra. Har du noen tips i den sammenheng? Noen økter du er glad i eller noe sånt?

      1. Ja, blir halvmaraton på meg. Kanskje Køben i mai eller Tromsø i Juni :) Og må jo løpe Birken da, men det synes jeg er kos.

        Før løp jeg ofte mye korte intervaller, men har funnet ut at det ikke er det som fungerer best for meg. Sliter litt med sone 1 løping må jeg si, synes den pulsen blir høyere uansett hvor sakte jeg jogger.
        Løper for det meste 1000m, 1500m, 8-10 min drag. Eller bakkedrag som jeg har et hat/elsk forhold til, særlig opp Korketrekkeren. Tror jeg har begynt å få litt sansen for progressive økter men da må jeg ha en god dag så ikke psyken tar meg (har uendelig mange unnskyldninger på lager).

        Ellers er jeg glad i økter som varierer. For eksempel 4×1000 m moderat + 4×1 min bakkedrag + 4×1000 m terskel + 4×1 min bakkedrag.

        Har nok ikke funnet ut helt hva som fungerer best for meg i forhold til å bli raskere, men føler det er enda viktigere at jeg synes det er noenlunde gøy :)
        Men alt i alt fungerer jeg nok best med mye mengde, noen moderate økter jevnlig, og en gang i mellom kjøre på litt hardere økter. Tror jeg skal prøve det fremover :)

        Henter mye inspirasjon fra deg og din løping!
        Ser at jeg som regel har mye på hjertet, plutselig har jeg skrevet fryktelig mye

        1. Det høres ut som vi er veldig like i hva slags trening som funker, det der er jo veldig gode økttips. Jeg er også veldig sjelden innom det de har definert som sone 1, da må jeg nesten gå. Håper du vil oppdatere meg litt underveis i halvmaratontreninga di? Det er gøy at vi er flere med lignende prosjekter! Og kanskje vi ses i Tromsø!

          1. Jeg blir så glad for å høre at du sier det. Jeg kan egentlig ikke sammenligne meg med noen på Strava, men når folk løper i 5:30 fart i sone 1 blir jeg litt matt.
            Jeg skal oppdatere, og takk for ny giv! 2016 har ikke vært på bra løpemessig så jeg tenkte egentlig at jeg bare skulle løpe på gøy hele tiden, men så er det jo så gøy med mål og konkurranse. :)

  8. Lykke til! Herlig med langsiktig mål :-) Jeg skal under 2 timer på et halvmaraton ei gang, og jeg selv om jeg sikkert er nesten dobbelt så gammel så deg, så bør det være mulig. Har ikke gitt meg selv noen frist, tror jeg må teste ut et helt maraton først og se om det fremdeles er halvmaraton jeg skal drive mest med.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.