Litt løst om trimmeplanene framover + trim uke 2

Det langsiktige treningsmålet mitt er å løpe halvmaraton på under halvannen time. Slutty 90, kaller vi prosjektet her på bloggen. Deadline er ikke før om to år, så jeg har foreløpig god tid, men: god tid blir akkurat passe tid, som fort blir litt knapt med tid, som, uten at man merker det, blir dårlig tid.

Den foreløpige planen er å skaffe meg et slags grunnlag. (Hemmelighet: Det er alltid planen min, uansett hva det er snakk om.) De siste månedene har jeg vært i treningsdvale, så det første konkrete punktet på planen for å skaffe meg grunnlag, er å komme i gang med regelmessig og ganske mye trimming. Med ganske mye, mener jeg sånn omtret seks dager i uka.

Foreløpig har jeg ikke tenkt å legge noen føringer på hvor mye av treninga som må være løping. På grunn av miljøet jeg lever i, da snakker jeg både geografisk og sosialt, blir det nok mye skigåing framover. Ski er bra trening, så jeg tenker jeg bare får ta det jeg får, og heller passe på å løpe såpass ofte at det går greit å øke kilometerantallet når det blir bedre løpeforhold ute. Det kan også godt hende at jeg om en uke eller to blir helt kokosbananas av all skigåinga, og nekter å gli én meter til. Da kan det jo være greit at løpebeina ikke starter på null. Nå høres det ut som jeg skal gå skikkelig mye på ski, men greia er jo at jeg til vanlig bare løper, så alt annet enn det virker dramatisk.

Denne uka har jeg iallfall fått et ganske intensivt nybegynnerkurs i randonnéskigåing. Rando? (Beklager at jeg ikke helt vet hva de riktige begrepene og sånt er, og at jeg ikke gidder å google det. Det er en del av internett jeg prøver å holde meg unna.) Her er erfaringene så langt:

  • Det går helt fint å gå oppover, iallfall så lenge jeg ikke trenger å bruke armene så mye.
  • Det går absolutt ikke fint å kjøre nedover.
  • Hele instagramfeeden min er ødelagt av friske fjellbilder og røde kinn.

I helga har vi gått to småturer, og jeg gråt ikke på noen av dem, så det er jo en positiv utvikling fra tidligere i uka.

Her er jeg som prøver å geipe søtt, men som isteden avslører hvor hardt jeg beit meg i tunga på nedfarten dagen før:

Trim uke 2:

  • Mandag: Skitur, 1 t.
  • Tirsdag: I. Litt opp og ned i en li, rando 45 min. (Teller bare motbakken, selvfølgelig.)
    II. 50 min møllejoggings, inkludert 4 litt kjappe 30-sekundere på slutten + 10 min mattestyrke.
  • Onsdag: 16 km rolig på glatta, 6:12 min/km.
  • Torsdag: Moderat langintervall på mølle. 3 x 10 min, 1 min pause + 5×30 sek litt kjappere. 55 min til sammen. (Husker ikke akkurat hvor fort jeg løp dragene, lover å konse hardere neste gang.)
  • Fredag: Langrenn med Julie, 1 t 5 min.
  • Lørdag: I. Liten topptur med støtteapparatet, 45 min.
    II. 40 min jogg.
  • Søndag: Liten topptur med støtteappratet, 1 t.

Tid: 8 t 35 min + 10 min styrke
Løpt: 40 km
Følelse: Støl i arma etter ski, lurer på når sola kommer tilbake
Pågangsmot: 7/10

Jeg er som alltid på Strava, hvis du vil ha mer treningsdetaljer. Har til og med gravd fram pulsbeltet igjen.

Mål for neste treningsuke:

  • Gå på ski minst to ganger (samma hva slags ski), ikke gråte på noen turene
  • Løpe minst én moderat økt på mølla
  • Minst én styrkings på mer enn 20 min
  • Finne en ny, bra podkast til rolige joggeturer

Siri

3 Comments

  1. #sprek

    Har ikke så mye mer å bidra med når tema blir kroppslig bevegelse/ fysisk aktivitet. Personlig er jeg stolt av de 30 minuttene sammenlagt det er til og fra Blindern fra der jeg bor #lat. Du er sabla tøff som driver med sånne skumle skigreier!

  2. Blir alltid så imponert av disse grundige ukesoppsummeringene! Heia! Føler jeg har litt å gå på når det gjelder kule prosjektnavn – Slutty 90, digger det!

    I to måneder nå har jeg vært uten idretten i mitt ♥ pga. hofteoperajson – det har gått i styrketrening og intervaller på mølle. Egentlig har jeg hatt veldig godt av det. Men nå! Nå får jeg lov til å hinke, hoppe, sprette og slå på folk igjen. Og bli slått på. Vet ikke hvem det er mest skummelt for – avstandsbedømmelsen mellom hånd og hake er litt ute å kjøre, men har også redusert evne til å komme meg vekk. Det blir noen interessante uker fremover.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.