Løpeupdate: Tror jeg endelig har kommet ordentlig i gang

#Slutty90

Det føles som om jeg har prøvd å komme i gang med løpinga i et halvt år, uten å komme av flekken. Enten vil ikke hjernen, eller så vil ikke skrotten. Jeg har vært både lei og overdrevent snørrete, men la meg si dette for 20. gang likevel: Nå tror jeg det har løsna. Formen er rævva, beina er rævva, været er rævva, men hodet begynner å komme på plass. Jeg har endelig skjønt at det kommer til å være kjipt en stund, og at det likevel er bedre å løpe enn å ikke gjøre det. Akkurat på dette tidspunktet i livet mitt, iallfall.

På grunn av livsfarlig føre, foregår det meste av løpinga på mølle. Det er en ny situasjon for meg, men det er altså glatt i Harstad. Det kan ikke sammenlignes med Oslo. Jada, jeg har piggsko og alt det der, men det er rett og slett begrensa hvor mye jeg kan og vil skli rundt på dem. Dermed blir det mye mølle.

Jeg hører på lydbok (A Little Life) eller podkast (skumle ting) de tjue første minuttene, så går jeg over til Verdens dårligste spilleliste resten av økta, jeg bytter mellom trappemaskinen, ellipsemaskinen og mølla, jeg løper på varierende stigning annenhver kilometer, alt for å unngå å gå lei. Hvis mølla med tv-en er ledig, ser jeg på Svenske Hollywoodfruer. Jeg prøver å få hver økt til å vare i minst 60 minutter, men tvinger ikke meg selv til å trene hver dag.

Også har jeg funnet fram pulsbeltet mitt. Mer som en avveksling enn noe annet. Fordi jeg vet at det å ha for mange tall og grenser å forholde meg til er en katastrofeoppskrift (for meg, da, kanskje du liker det, samma for meg), betyr pulsbeltebrukinga at jeg helt lar være å forholde meg til for eksempel fart og distanse. Bare tid og puls. Det har jeg tenkt å fortsette med i ti uker framover. Det er nemlig så lenge Bootcamp Harstad varer:

Bootcamp Harstad skal legge grunnlaget for en fin løpevår og -sommer, og i dag hadde jeg den første ok løpeøkta på en stund. Ingenting flyter av seg selv, men i ettermiddag vurderte jeg ikke å gi meg før jeg hadde gjennomført det jeg hadde bestemt meg om på forhånd. Museskritt, veit du. For vanlige folk er det den eneste måten å bevege seg framover på.

Siri

26 Comments

      1. Jaa, jeg er på Grottebadet og angrer bittert. Sjukt fresh tredemølle dere har, med TV og greier. Og trappemaskin? Det er jo reine luksusen.

  1. Vet det ikke passer under dette innlegget, men kanskje du kunne laget en egen gruppe for En slags bokklubb på Goodreads. Gøy å se hva alle de andre bokklubberne leser, og sikkert mange som har profil der.

  2. Velkommen tilbake! Både i blogging og løping! Jippi! Som en ivrig Stravabruker/stalker så vil jeg bare si at jeg har lagt merke til at du er veldig all or nothing. Plutselig er du ikke der i det hele tatt, eller så logger du økter sent og tidlig. Nå vet jo ikke jeg om du logger alt du driver med (what – trener folk uten å logge?), men er du ikke redd for å bli lei / starte for hardt / etc? Hilsen nysgjerrig.

    1. Heeeei! Svaret er ja og nei, dessverre. Jeg er alltid redd for å starte for hardt og bli lei, nesten uansett hva jeg driver med. Akkurat med løpinga vet jeg, av erfaring, at når jeg får to-tre uker med ordentlig trening, så går det mye lettere. Så da er det fristende å bare mate på til jeg kommer dit, da. De første ukene der er definitivt risky!

      Så er det også sånn at jeg logger ganske lite når jeg er i det jeg tenker på som en downperiode. I knooow, det er helt vilt. For eksempel har jeg løpt ganske mye mer i 2017 enn det ser ut som på Strava. Eller jogga, da, for da er det som regel snakk om 40 minutter tusling i snøen 3-4 ganger i uka. Men det er jo veldig mye mer enn null, liksom, og en mindre kontrast til treninga mi når jeg er skikkelig på.

      Men når det er sagt, så er det absolutt sant at jeg er ganske sånn på/av! Og at jeg definitivt har brent meg på det! Hva med deg?

  3. Har alltid vært skeptisk til å løpe med headset, og kun forholdt meg til propper. Hopper det ikke fælt på hue? Eller funker det bedre enn propper? Hva slags merke bruker du?

    1. Mitt hopper ikke iallfall, men det var litt uvant i starten, ja. Det er fra Urbanears, og er godt fornøyd. Grunnen til at jeg bruker det mest, er vel strengt tatt at det er uten ledninger, da! Det er digg. Ikke noe å ha på seg ute i regnvær, da!

    1. Pass! Hallén er ferdig i allmennpraksis i september, vet ikke helt hva som skjer etter det (tror han har lyst på en vinter til her oppe).

  4. én ting jeg alltid har beundret deg for (blant mange andre), er at du er så tålmodig. jeg klarer ikke helt å takle at jeg er i en startfase sånn formmessig, så jeg nekter å ta stilling til det. men nå er jeg klar til å ta stilling, og skal føre litt statistikk som kan vise meg at det blir framgang av museskritt også. bare man gidder å ta tida til hjelp.

    1. Oh yeee, Mari! Håper du vil fortelle litt hvordan det går med museskrittene. Også når det ikke går så mye framover! Det skjer jo iblant. Jeg sitter for eksempel her klokka fire på en lørdag og har utsatt løpeturen min siden klokka 9 i morges.

      1. skal vurdere det. men om beina bestemmer seg for å lage kvalm igjen nå, så vurderer jeg å gå over til ski både sommer som vinter. og da er man desperat ass.

  5. Jeg startet prosjektet med å få inn en fast løpe- og kjiiiiip styrkeøkt (du vet sånn stabilitet og skadeforebyggeblablabla) ved siden av håndballen i går. Må lage planer og logge som en gal hvis ikke blir det ikke noe av ass. Også sier FORSKNING at det tar 20+ dager å få inn en vane(?) så har lagt planen to mnd frem for å være sikker på at it sticks. Har adoptert klistremerkebelønningsystemet ditt. I går var en enhjørningesverdedig økt. Ikke for å skryte. ?? mangler en snasen tittel på prosjektet da.

  6. Hva ligger du på på mila/halvmaraton når du er i «ræva» form egentlig? Du er en grad eller to bedre enn meg på begge når begge er i toppform, så lurer på hvor lista ligger.

    Nicolas

    1. Jeg aner helt ærlig ikke hvordan det står til nå! Sjekket nå, og klokka mi sier at jeg er på 52 minutter på mila, men jeg har ikke prøvd og mistenker nok at det er et par minutter raskere enn det, da. Kanskje et sted rett under 50? Sånn hvis jeg skal være helt ærlig. De derre racing predictions-greiene er jo ikke helt pålitelige. Har en veldig hemmelig drøm om å karre meg ned på form tilsvarende 43-ish på mila i år, da. Hva med deg? Noen løpeplaner for 2017?

      1. Skal til Bergen på halvmaraton i april, og vurderer Birkebeinerløpet i juni. Ellers vurderer jeg å løpe rundt øya jeg bor på nå for tida, utenfor Trondheim. Er 44 km rundt, så har ikke helt bestemt meg, men. Har du noen planer da? Fått med meg halvmaraton på under 1:30, men det er jo en stund til.

        Tror for øvrig at jeg er bedre enn deg akkurat i øyeblikket, selv om det vel ikke varer så lenge om du først bestemmer deg for noe annet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.