Løping: Slutty 90, del 2 (halvmaraton på under 90 minutter, takk)

SLUTTY 90 DEL 2

Jeg skal jo løpe halvmaraton på under halvannen time. Det er mitt langsiktige løpeprosjekt og drømmemål. Problemet med drømmemål, er at de ikke kommer av seg selv. Man må liksom jobbe og legge ned innsats.

Jeg vet, det er helt respektløst.

Nå har jeg ikke flere unnskyldninger igjen, heller. Jeg har slappet av i en drøy måned, er helt frisk i både kropp og sjelt, har ingen vondter eller andre uregelmessigheter. Det er rett og slett bare å sette i gang.

Så det er det jeg har gjort denne uka. Satt i gang.

SLUTTY 90 DEL 2

De hadde fått en sånn tavle på Stamina siden sist. Er litt usikker på om jeg synes dette er optimal bruk av tavleplassen, men dem om det.

Om jeg skal være helt ærlig, så tipper jeg det blir et sub-90-forsøk i Tromsø i juni 2018. Det er mye jobb og svette og smerte og ork som skal legges ned før den tid, om jeg i det hele tatt skal være i nærheten av å kunne gjøre et helhjerta forsøk.

I dag løp vi progressive tusenmetere på mølle, og jeg sleit ganske godt på slutten da vi nærmet oss 4:10-fart. Skal man løpe halvmaraton på 1:29:59, må man ha en gjennomsnittsfart på 4:16 min/km (ok, 4:15.907, da). Dessuten er det ganske stor forskjell på å løpe i den farta i 1000 meter og på å gjøre det i 21097.5 meter.

⇒Alle detaljene er som vanlig på Strava.

Samtidig føler jeg meg egentlig ganske bra om dagen. Neida, jeg er selvfølgelig ikke i noe knallform etter en måned uten løping. Samtidig vet jeg veldig godt at det kunne vært skikkelig mye verre. Faktisk ble jeg litt overrasket over at jeg klarte å gjennomføre den mølleøkta med stil i dag. Måtte ikke legge meg ned, en gang. Jeg føler meg rett og slett klar for vintertreninga.

SLUTTY 90 DEL 2

Hvis man synes det er uaktuelt å løpe hver eneste økt inne på mølle, så må vintertrening i Harstad nødvendigvis bestå av litt skigåing. Skigåing er jo ikke min favoritt, og nå må jeg plutselig forholde meg til to typer ski: både langrennsgåing og toppturgåing.

Et annet problem med vintertrening i Harstad, er at det rett og slett ikke er dagslys her. Nå mener jeg ikke «det er jo mørkt både før og etter jobb, ganske slitsomt», jeg mener: Det er ikke dagslys her. Det er mørkt. Ganske utfordrende om man for eksempel er menneske.

En tredje utfordring er jo at det er veldig glatt her. En fjerde utfordring er at det er kjedelig å løpe på tredemølle. En femte utfordring er at det er veldig lenge til løpesesongen og at det er stor risiko for å bli lei av vinterslaps og tjue lag med ull. En sjette utfordring er at jeg snart ikke kommer på flere utfordringer.

Ok, her er iallfall treningsplanen framover:

  • Få trent så mye jeg kan uten å flippe fullstendig. Det tipper jeg betyr en 7-8 timer i uka.
  • Få minst én god løpeøkt på mølla i uka.

Det handler altså mer om å få trent, enn om å få trent veldig halvmaratonspesifikt, hvis du skjønner. Fordi jeg er redd for å legge lista for høyt i mørketiden og bare gi opp hele greia.

Her er mestringstaktikkene:

  • All trening er lov. Løping er lov, ski er lov, trappemaskin er lov, alt er lov.
  • Jeg skal sitte i badstua så mye jeg vil.

I tillegg har jeg selvfølgelig som vanlig et mål om å endelig klare å ta i et tak med styrketreninga, men det veit jo alle at aldri kommer til å skje.

Denne delen av Slutty 90-planen har jeg tenkt å holde på med ut året. Minst. Det handler om å overleve, ikke sant. Kanskje det blir mer strukturert i januar, kanskje jeg ikke får til det før i april. Hvem vet.

Ja, de ukentlige trimoppdateringene er tilbake i morra. Ok, game on osv.

Siri

14 kommentarer

  1. Kunne vært verre. Sweat is fat dying. Be someone you would be proud to know. Stop thinking. Just do it.

    Håper de går for ‘God tur!’. Eller HOME. Slutter visst aldri å gjøre narr av dette, jeg. Beklager det.

  2. OK, Harstad er ikke så ille. Jeg er på Svalbard. Hvis du tror det ikke er dagslys i Troms, så skal jeg fortelle deg en liten hemmelighet: det er ikke mørkt før du ser skikkelig stjernehimmel under lunsjpausa. Har sitti og gleda meg hele uka til å komme tilbake til tussmørket i Tromsø. Her er det jo også slik at man har valget mellom å løpe de samme 8-10 km rundt longyearbyen til man blir gal, løpe på mølle til man blir gal, eller (for min del) finne noen som har rifle som vil være med deg på tur. Jeg har oppdaget at å overbevise deg selv om at det er isbjørner overalt er en veldig god måte å trene intervaller, da.

  3. Kan jeg spørre hvor mange tusenmetere du løp, og hvordan du varierte hastigheten? Har ikke Strava skjønner du, hehe.. Jeg løp jo forresten halvmaraton 19. november! Målet mitt var under to timer, og med nysnø på bakken og glatt føre så kom jeg i mål på 1:49!!

    1. GRATTIS, NORA! Så gøy! Hvordan føltes det underveis?

      Løp 6 tusenmetere. Begynte den første på 13,3 km/t og økte til 13,4 etter 500 m. Begynte den andre på 13,5 og økte til 13,6 etter 500 m. Osv. Endte vel den siste på 14,4 eller noe sånt.

  4. Takk! Første runde gikk veldig fint, men det var stigning fra 5-8 (og 15-18)km så det kjentes i rumpa etterhvert. Runde nummer to var likevel bare 1 minutt treigere enn den første milen, så det er jeg fornøyd med! Men kjente at halvmaraton er en distanse man må venne seg til, for siden jeg VISSTE at jeg skulle løpe relativt langt så turte jeg liksom aldri la konkurranseinstinktet kicke helt inn. Over all en morsom opplevelse! Tror jeg må melde meg på noen flere løp til våren kanskje.

    1. Høres ut som en fin første-halvmaraton-opplevelse! Enig, det er ganske langt. Høres ut som du var fornuftig og slapp å gå på den verste smellen. Det er skikkelig bra gjort på sitt første halvmaraton, ass! Jeg klarte ikke det. Har du lyst til å løpe kortere til våren? Eller enda lenger?

  5. Synes «Deg: 1, Sofaen: 0» er en litt hyggeligere variant av den der.
    Heldigvis må jeg ikke gjennom mørketida, men jeg står ovenfor en vinter med styrketrening hver dag, og det er jo nok utfordring på treningsfronten. (Er ikke veldig glad i løping i utgangspunktet, men det er veldig kjedelig med trening uten fart.)

  6. Du er flink til å ta løpepause! Jeg har en hemmelig drøm om 90 selv men når man tenker på 4:16 fart så skjønner jeg ikke helt at det skal være fysisk mulig.

    Men, heier på deg :) du vet du har det i deg!

    1. Nå er ikke drømmen hemmelig mer, Anette! Så det er bare å komme til Harstad og bli med på sub 90-treningsleir.

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.