Maratonplanen

Som sagt skal jeg løpe maraton. Her er jeg som leser om maratontrening:

20160717_143505

Jeg er jo ikke typen til å følge strenge treningsplaner. Noen folk trenger det og synes det er fint, jeg takler det dårlig. Jeg må ha fleksibilitet og rom for å følge lyst og humør. Det betyr jo ikke at det ikke finnes noen plan, den er bare mindre konkret enn det mange foretrekker. Sånn kommer det til å se ut i høst:

  • Én langtur i uka. Kommer til å begynne med turer på sted rundt 20-22 kilometer, og jobbe meg opp derfra. Kommer ikke til å øke hver uke, og kommer helt sikkert til å ha kortere langturer mellom de lengste langturene. Har mål om å få fire langturer på 30-ish kilometer før løpet. Kommer til å løpe noen av langturene progressivt, eller løpe deler av turen i maratonfart eller fortere. Må jo få øvd spesifikt på et eller annet vis, liksom.
  • Et par snille hardøkter i uka. Kommer sikkert til å løpe et par løp eller sju, men utover det kommer jeg til å holde meg rundt terskelfart. Da er visst der og litt saktere det skjer, og det er jo kjekt, siden jeg liker sånn trening. Dessuten skal jeg løpe litt mer enn jeg har gjort til nå i år, og det er så utrolig kjipt hvis man skal drive å sprenge seg hele tiden. Får heller pushe lengden på den intensive delen av øktene litt, tenker jeg.
  • Løpe lenger på de vanlige løpeturene. Får heller ta én økt på 1.30 enn to på 45, tenker jeg. Får heller hvile oftere.
  • Øke treningsmengden litt. 9 timer i uka føles som et overkommelig nivå å legge seg på nå. Ikke at det er noe magisk som skjer der, jeg sier det bare sånn at vi alle veit hva slags innsatsnivå jeg tror er overkommelig for meg. (Teller ikke med styrketrening og tøying i det tallet, altså.)
  • En del løping på asfalt. Det må det bare bli, rett og slett, noe annet ville være å ikke ta maraton på alvor. Når det er sagt, så er asfalt ganske farlig, og jeg kommer til å veksle på det med terrengturer og ellipsing. Dessuten blir det sikkert skiføre i september.
  • De kjedelige greiene. Jeg må bare skjerpe meg og få trent styrke et par ganger i uka, og være flinkt til å rulle og tøye. Alt funker bedre når jeg gjør det. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal klare det, sånn mentaaaalt. Vi får se.

20160711_141959

Før vi snakker om målsetting og sånn, må jeg bare få si dette:

Jeg må holde meg skadefri
Jeg har ikke følelsesmessig overskudd til å forholde meg til en ny (eller gammel) løpeskade, ass. Så da må jeg passe på at jeg 1. ikke overdriver og 2. tøyer og trener styrketrening noen ganger i uka. Jeg synes jo verken tøying eller styrketrening er noe særlig, så jeg må lage en eller annen strategi for å få gjort det. Kommer tilbake til det.

Jeg må holde meg frisk
Maratonet går 9. oktober, enten jeg vil eller ikke. Det høres lenge til ut, men det er ikke det i treningssammenheng, synes jeg. Så jeg har ikke tid til å ta tre uker treningsfri fordi jeg får den typiske høstforkjølelsen. Derfor må jeg passe på at jeg 1. ikke overdriver (igjen), 2. spiser nok (har sjelden vært et problem) og 3. ikke vaser rundt til langt på natt altfor ofte.

Jeg vil bruke maratontreninga som en slags grunnlagstrening
Dette tror jeg blir viktig for at jeg skal klare å motivere meg for å gjøre et ordentlig forsøk på de maratongreiene. Jeg må tenke at det er en fin måte å få mange kilometer i beina og bli bedre trent til senere løp og utfordringer på. Jada, jeg skal ta maratonet og hvilinga som følger med og alt det alvorlig, jeg sier bare at jeg kommer til å tenke på det som et trinn på en eller annen stige, ikke toppen av stigen.

Her er målene mine for selve maratonet:

  • Ikke dø.
  • Løpe under 3.30.

Tidsmålet kan selvfølgelig justeres om noen uker (Jack Daniels sier halvmaratontiden min fra Tromsø tilsvarer 3:23 på maraton, men da må man jo faktisk trene til maraton først), men jeg aner jo virkelig ikke hva jeg snakker om. Det er det viktig å huske på her, folkens.

Lover å være flink til å oppsummere forrige ukes trening og vise hva jeg planlegger for den kommende uka på søndager eller mandager. Og enda viktigere: Lover å fortelle om alle de ville feilene jeg kommer til å gjøre underveis! Tenk så gøy det blir når jeg står gråtende i veikanten ved fergeleiet på Grytøya fordi jeg bare ikke har lyst mer, eller når jeg må låne do hver andre kilometer fordi det er sånn det er å være maratonløper.

Mål for kommende uke:

  • En 20-22 km lang langtur med en liten fartsøkning mot slutten.
  • Teste en kontinuerlig intervalløkt jeg ikke har gjort på årevis.
  • To styrkeøkter.

Siri

17 kommentarer

    1. Jeg vet ikke om kontinuerlig intervall er en god beskrivelse, men det er iallfall en økt der man veksler på tempoet underveis, uten å stoppe helt for å ta pauser. For eksempel: 3 min i maratonfart + 3 min i halvmaratonfart + 3 min i 10k-fart + 3 min i maratonfart + 3 min i halvmaratonfart + 3 min i 10k-fart osv + 3 min i maratonfart osv. Man tar altså ikke pauser, bare endrer farta. Lengde og fart og sånt kan jo variere, men det er iallfall prinsippet. Kanskje noen andre har et bedre navn på det?

  1. Dette gleder jeg meg til. Jeg hadde én langtur på 30 km i beina (nordmarkstravern) før maraton, og én 32 km i juli to måneder før. Det gikk jo det også, selv om noen flere langturer sikkert hadde vært smart.

  2. Når jeg løper halvmaraton får jeg alltid en knekk etter ca 2 timer. Siden du er såpass mye raskere enn meg så har du sikkert aldri pirket borti det under et løp, men er du spent på hvordan det blir å løpe et løp så lenge, i tillegg til så langt?

    1. Jaaaaaaa! Jeg er driiiitnervøs for det! Jeg har jo løpt turer på ca 3 timer før, men det er jo ganske mye saktere + jeg haaaaaatet det! Dessuten synes jeg generelt løpeturene er ganske kjipe etter 1:45, så jeg skjønner godt hva du mener. Æææææ!

  3. Gleder meg!
    (Den ene gangen jeg løp maraton hadde jeg løpt en tur på 29 og en på 24, dessuten er jeg så treg at et maratonløp er en heldagsbeskjeftigelse. Kvikklunsj og appelsiner. Lovet meg selv og være bedre rustet neste gang. Følger nøye med)

    1. Jeg aner ikke hvordan dette skal gå, ass. Gruer meg mest til treninga, minst til selve maratonet. Iallfall foreløpig.

  4. Jeg har faktisk et tips! Vet ikke om det er et bra tips…Mannen skal løpe maraton til neste år, og han sier at det som har reddet beina hans, spesielt på asfalt er å variere sko. Tror han har to par for mengdetrening, ett par for intervaller og ett for konkurranse.

    1. Ej hvor ser den kage bare virkelig lækker ud! Den er jeg HELT sikkert nødt til at lave en af de nÃte¦rsme dage.. HÃ¥ber den smager ligesÃ¥ godt som den ser ud.. MMMH

  5. Du Siri, jeg tenker på en ting: De få gangene jeg har tatt noen monster-løpeturer i fjellet, dvs. > 5 timer, så skjer det noe med kroppen etter ca. 2-3 timer. Uansett hvor mye (eller lite) næring jeg tar til meg, og uansett tempo – så begynner det å gå på nervene løs.

    Nervene? Nja, det går iallfall løs på noe jeg ikke opplever til vanlig. Kroppen begynner å plage meg på måter jeg ikke kjenner til. Jeg begynner å tenke på Scott og Amundsen, jeg fryser, får feber, har lyst til å dø. Iallfall etter 6 timer. Etter 2-3 timer blir jeg gradvis mer sliten, motløs, stiv, utkjørt, tømt, sur. En helt annen slitenhet enn etter en halvannentimes tur.

    Jeg tror musklenes forbrenningsmekanismer endrer seg (kanskje det har med disse berømmelige glykogenlagrene å gjøre), og andre energikilder må brukes for å holde meg i gang. Og da tenker jeg: «Dr. Tullevold, du er ikke trent for dette». Enkelt og greit. De øktene vi vanligvis kjører er alltid kortere, og alltid under 2 timer.

    Hvis du vil løpe en hel maraton, tror jeg den ene langturen din i uka bør strekke seg til 3 timer, og kanskje 3 og en halv. Ikke tenk distanse – tenk varighet. Jeg tror, at hvis du har en god håndfull 3-4 timers økter i kroppen før du løper maraton, og gjerne uten å spise eller drikke noe særlig underveis – så er du mye bedre rustet enn om du bare har flørtet med en 3-timers økt på forhånd.

    Hilsen Dr. Tullevold – som overhodet ikke har peiling på dette. Men siden du blogger hver dag, så ligger vel også listen for kommentarer så lavt at jeg kunne tillate meg en liten stikkpille til planen din. Lykke til! Jeg skal iallfall ikke løpe maraton – det er et av mine mål her i livet.

    1. Jeg tror ikke dette står i noen motsetning til planen? Blir garantert noen lange fjellturer, maratontrening eller ikke. Det med å ikke spise eller drikke noe særlig underveis, er derimot helt uaktuelt.

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.