Meny Lukk

Maratonplanen

Som sagt skal jeg løpe maraton. Her er jeg som leser om maratontrening:

20160717_143505

Jeg er jo ikke typen til å følge strenge treningsplaner. Noen folk trenger det og synes det er fint, jeg takler det dårlig. Jeg må ha fleksibilitet og rom for å følge lyst og humør. Det betyr jo ikke at det ikke finnes noen plan, den er bare mindre konkret enn det mange foretrekker. Sånn kommer det til å se ut i høst:

  • Én langtur i uka. Kommer til å begynne med turer på sted rundt 20-22 kilometer, og jobbe meg opp derfra. Kommer ikke til å øke hver uke, og kommer helt sikkert til å ha kortere langturer mellom de lengste langturene. Har mål om å få fire langturer på 30-ish kilometer før løpet. Kommer til å løpe noen av langturene progressivt, eller løpe deler av turen i maratonfart eller fortere. Må jo få øvd spesifikt på et eller annet vis, liksom.
  • Et par snille hardøkter i uka. Kommer sikkert til å løpe et par løp eller sju, men utover det kommer jeg til å holde meg rundt terskelfart. Da er visst der og litt saktere det skjer, og det er jo kjekt, siden jeg liker sånn trening. Dessuten skal jeg løpe litt mer enn jeg har gjort til nå i år, og det er så utrolig kjipt hvis man skal drive å sprenge seg hele tiden. Får heller pushe lengden på den intensive delen av øktene litt, tenker jeg.
  • Løpe lenger på de vanlige løpeturene. Får heller ta én økt på 1.30 enn to på 45, tenker jeg. Får heller hvile oftere.
  • Øke treningsmengden litt. 9 timer i uka føles som et overkommelig nivå å legge seg på nå. Ikke at det er noe magisk som skjer der, jeg sier det bare sånn at vi alle veit hva slags innsatsnivå jeg tror er overkommelig for meg. (Teller ikke med styrketrening og tøying i det tallet, altså.)
  • En del løping på asfalt. Det må det bare bli, rett og slett, noe annet ville være å ikke ta maraton på alvor. Når det er sagt, så er asfalt ganske farlig, og jeg kommer til å veksle på det med terrengturer og ellipsing. Dessuten blir det sikkert skiføre i september.
  • De kjedelige greiene. Jeg må bare skjerpe meg og få trent styrke et par ganger i uka, og være flinkt til å rulle og tøye. Alt funker bedre når jeg gjør det. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal klare det, sånn mentaaaalt. Vi får se.

20160711_141959

Før vi snakker om målsetting og sånn, må jeg bare få si dette:

Jeg må holde meg skadefri
Jeg har ikke følelsesmessig overskudd til å forholde meg til en ny (eller gammel) løpeskade, ass. Så da må jeg passe på at jeg 1. ikke overdriver og 2. tøyer og trener styrketrening noen ganger i uka. Jeg synes jo verken tøying eller styrketrening er noe særlig, så jeg må lage en eller annen strategi for å få gjort det. Kommer tilbake til det.

Jeg må holde meg frisk
Maratonet går 9. oktober, enten jeg vil eller ikke. Det høres lenge til ut, men det er ikke det i treningssammenheng, synes jeg. Så jeg har ikke tid til å ta tre uker treningsfri fordi jeg får den typiske høstforkjølelsen. Derfor må jeg passe på at jeg 1. ikke overdriver (igjen), 2. spiser nok (har sjelden vært et problem) og 3. ikke vaser rundt til langt på natt altfor ofte.

Jeg vil bruke maratontreninga som en slags grunnlagstrening
Dette tror jeg blir viktig for at jeg skal klare å motivere meg for å gjøre et ordentlig forsøk på de maratongreiene. Jeg må tenke at det er en fin måte å få mange kilometer i beina og bli bedre trent til senere løp og utfordringer på. Jada, jeg skal ta maratonet og hvilinga som følger med og alt det alvorlig, jeg sier bare at jeg kommer til å tenke på det som et trinn på en eller annen stige, ikke toppen av stigen.

Her er målene mine for selve maratonet:

  • Ikke dø.
  • Løpe under 3.30.

Tidsmålet kan selvfølgelig justeres om noen uker (Jack Daniels sier halvmaratontiden min fra Tromsø tilsvarer 3:23 på maraton, men da må man jo faktisk trene til maraton først), men jeg aner jo virkelig ikke hva jeg snakker om. Det er det viktig å huske på her, folkens.

Lover å være flink til å oppsummere forrige ukes trening og vise hva jeg planlegger for den kommende uka på søndager eller mandager. Og enda viktigere: Lover å fortelle om alle de ville feilene jeg kommer til å gjøre underveis! Tenk så gøy det blir når jeg står gråtende i veikanten ved fergeleiet på Grytøya fordi jeg bare ikke har lyst mer, eller når jeg må låne do hver andre kilometer fordi det er sånn det er å være maratonløper.

Mål for kommende uke:

  • En 20-22 km lang langtur med en liten fartsøkning mot slutten.
  • Teste en kontinuerlig intervalløkt jeg ikke har gjort på årevis.
  • To styrkeøkter.

Siri