Maratonslagplanen

5. oktober 2016

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På bildet over ser du hele maratonoufitten min. Strømper på føttene og en gel i hver hånd, startnummeret sikkerhetsnålfestet i brystvortene. Vurderer fortløpende om jeg skal bruke sko.

Jeg skal løpe maraton på søndag. Det er fem dager til. Jeg har skaffet meg nye løpestrømper og funnet ut hva jeg skal ha med som niste underveis i løpet. Her er målene mine:

  1. Fullføre
  2.  Overleve

Når jeg har et langvarig løpeprosjekt gående, pleier jeg jo vanligvis å ha et tidsmål. Det er deilig å slippe denne gangen. Derfor føler jeg meg nok på et vis overraskende avslappet akkurat nå, jeg kommer ikke til å måtte sjekke klokka underveis, jeg kan ta meg god tid, jeg kan til og med se på Budapest mens jeg løper. På den måten gleder jeg meg nesten litt.

På den andre siden, så gruer jeg meg skikkelig. Såpass mye at jeg blir litt nummen i nakken av å tenke på det. For det kommer jo til å bli vondt. Uansett hvor sakte jeg løper i starten, uansett hvor avslappet og behagelig jeg løper, uansett hvor smart jeg er, så kommer den siste delen til å bli dritkjip. Her har jeg løpt 33 kilometer på trening og syntes det var den helt ultimate smerte, og så skal jeg løpe en mil til. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til.

Eller, det er jo ljug. Jeg får det til med å sette ett bein foran det andre i nesten fire timer. Så det er vel strengt tatt planen: en fot foran den andre.

Her er den mer detaljerte planen: 

  • Jeg må bruke mer enn 50 minutter på den første mila. Gjerne godt over 50 også. Jeg  klare å holde igjen farta godt i starten, vi kan ikke ha noen gjentagelse av Tromsø halvmaraton her. Da flippet jeg jo helt i begynnelsen.
  • Jeg skal drikke på hver drikkestasjon, iallfall noen slurker, og gulpe ned litt av gelen når jeg får vann. Den første drikkestasjonen er etter fire kilometer, men der er det bare vann. Så da blir det nok en liten slurp gel der. Den neste drikkestasjonen er etter 8 kilometer, og det er erfaringsmessig for seint for meg å begynne med sukkerinntaket da (jøss, jeg har lært noe av de langturene, ikke verst).
  • Jeg har på ingen måte tenkt å overdrive med spisinga. Har med to gels, det er én mer enn jeg har brukt på langturene mine. (Det er de utvanna gelene fra Maxim, én med sitrus- og én med colasmak.) Får jeg behov for mer, er det mye å velge i på drikkestasjonene, som kommer akkurat passe ofte etter de første 8 kilometerne. Kommer altså til å satse på litt sukker ofte, framfor mye sukker sjelden.
  • Det er ikke lov å vurdere å sette opp farta før etter omtrent tre mil. Altså, nå tror ikke jeg at jeg kommer til å klare å sette opp farta etter tre mil, herregud, jeg sier bare at om jeg skal ta noen sånne impulsive avgjørelser, så skal det skje langt uti løpet. Det må gå lett lenge.
  • Det er ikke lov å le av maratonløperne underveis, for denne gangen er jeg en av dem.
  • Jeg kan ikke begynne å gråte før etter at jeg har løpt over Donau for siste gang, det er ved omtrent 33 kilometer.

Ja, nei, assa. Det var vel det, tror jeg? Angående karboloading, så har jeg bare dette å si: hele livet mitt er en karboloading.

Siri

Previous Post Next Post

55 Comments

  • Trine

    Fy flate! Du har en plan!
    Jeg ønsker deg virkelig VIRKELIG all mulig lykke til på lørdag! Hurra! Go go go!!!

    5. oktober 2016 at 16:33 Reply
    • Siri

      Tusen takk! (Det er faktisk på søndag, bare sånn at ingen blir skuffa når det ikke kommer noe løpsreferat på lørdag.)

      6. oktober 2016 at 14:11 Reply
  • Caroline

    MASSE LYKKE TIL!!!

    5. oktober 2016 at 16:45 Reply
    • Siri

      Tusen takk, Caroline! Gleder meg til å se Budapest også!

      6. oktober 2016 at 14:11 Reply
  • Gunnhild

    Skal du på sightseing dagen før, eller ligge i hotellseng med beina oppetter veggen og spise bursdagskake?

    5. oktober 2016 at 16:52 Reply
    • Gunnhild

      putt inn en ekstra e i ord nr. 4.

      5. oktober 2016 at 16:52 Reply
      • Siri

        Det blir kanskje bittelitt sightseeing dagen før, men ikke så mye. Mest kake, ja! Og så skal jeg nok få Hallén til å trille meg litt rundt dagen etter løpet.

        6. oktober 2016 at 14:12 Reply
  • Malin

    Masse lykke til Siri? Hva skal du gi deg selv i premie for vel gjennomført maraton?

    5. oktober 2016 at 17:01 Reply
    • Siri

      Tusen takk, Malin! Jeg vet ikke helt, har du noen gode forslag? Vurderer å pierce brystvortene.

      6. oktober 2016 at 14:14 Reply
      • Trine

        Unnskyld at jeg blander meg inn her, men LOL.

        6. oktober 2016 at 16:27 Reply
        • Laila

          Det tror jeg er lurt. Så trenger du ikke bekymre deg for såre brystvorter neste gang du skal løpe maraton.

          6. oktober 2016 at 18:15 Reply
          • Malin

            Pierce brystvortene og kanskje en One Direction tattoo på rumpa? Ja, det må bli det!

            6. oktober 2016 at 19:17
          • Siri

            Om det skal bli en boybandtatovering, må det nok bli Backstreet Boys, tror jeg. Kanskje en liten lyric quote på rumpa, ja? For eksempel: «My battery is low»?

            7. oktober 2016 at 10:14
          • Malin

            Ikke «I want it that way» eller «Get down (and move it all around)» ?

            7. oktober 2016 at 13:19
          • Maria

            Hahahahahaha!

            7. oktober 2016 at 23:56
          • Trine

            Kjenner en kar som fortalte at han teiper brystvortene sine med sportsteip når han løper maraton, for at de ikke skal bli såre. En gang hadde han glemt å fjerne håret rundt vorta si før han tok på masse teip, så når han skulle fjerne teipen gikk liksom vinninga litt opp i spinninga.

            7. oktober 2016 at 10:43
          • Lise-Marie

            AU (!!!!!!!!)

            7. oktober 2016 at 14:29
  • Mrs Johansen

    Gleder meg veldig til å lese løpsreferatet. Fikk lyst til å løpe maraton selv.

    5. oktober 2016 at 17:17 Reply
    • Siri

      Du veit jo hva du snakker om. Det gjør jo ikke jeg.

      6. oktober 2016 at 14:16 Reply
  • Tove

    Tenk så fantastisk digg det blir å bli ferdig! Hørte en fotballdommer som innprenta jenter 9 år om at «smerte er forbigående», du kan gjerne låne det som mantra. Jeg lånte lett og sterke, funka som ei kule (det var bare halv da). Lykke til!!

    5. oktober 2016 at 18:27 Reply
    • Siri

      Da låner jeg det mantraet! Tusen takk!

      6. oktober 2016 at 14:17 Reply
  • Kari

    Eg gler meg veldig til du skal springe maraton, så det går opp i opp!

    5. oktober 2016 at 19:24 Reply
    • Siri

      Oj, kanskje det er sånn med flere ting? Gruer du deg for eksempel til jul?

      6. oktober 2016 at 14:17 Reply
  • Oddbjørn

    «planen: en fot foran den andre.»

    Den planen har jeg brukt utrolig mange ganger, på de fleste områder av livet. Det er en utrolig god plan, antakelig den beste planen som finnes!

    5. oktober 2016 at 20:09 Reply
    • Siri

      Hvis du sier det, så tror jeg på det, Oddbjørn!

      6. oktober 2016 at 14:17 Reply
  • Matilde

    Jeg syns du er altfor beskjeden nå. Det kler deg ikke. Du kommer til å løpe kjempebra, og disponere perfekt. Du kommer i mål godt under 3:30, og du kommer til å elske hele greia kjempemasse.

    5. oktober 2016 at 21:03 Reply
    • Gunnhild

      Enig. Du kommer til å naile det selv med hundre timer sightseeing i beina på forhånd.

      5. oktober 2016 at 22:11 Reply
      • Siri

        faen til attitude på dere, jeg blir veldig nervøs!!!!

        6. oktober 2016 at 14:18 Reply
  • T

    En kollega av meg som løp helmaraton i oslo med mye mindre løpserfaring enn deg sa at hun holdt på å dø etter den lengste langturen i opptreninga, men at selve maratonet ikke føltes veldig mye lengre enn det. (Hun lurte veldig på hvordan hun skulle klare å løpe 8 km lengre enn det lengste hun noensinne hadde løpt).

    Vet ikke om det er trøst eller skrekkhistorie, og jeg føler meg litt som en person som forteller gravide hvordan det er å føde – uten å ha født selv.

    5. oktober 2016 at 22:01 Reply
    • Siri

      Det er jo veldig betryggende å høre. Jeg satser iallfall veldig på at det ikke skal bli like kjedelig som langturene? Så at jeg på en måte kan konsentrere meg om smerten og ikke så mye om å la være å tenke på alle de mer givende tingene jeg kunne drevet med akkurat nå, hvis du skjønner?

      6. oktober 2016 at 14:19 Reply
  • LT

    Tøffe Siri, massevis av lykke til!!

    5. oktober 2016 at 22:36 Reply
    • Siri

      Takk, LT!

      6. oktober 2016 at 14:20 Reply
  • Molly

    Tenk så bra løpsrapport det blir hvis du løper første mila på 45 min!!!

    Neida, ta med ro og prøv å kos deg :) Lykke til!

    6. oktober 2016 at 00:32 Reply
    • Siri

      Hahaha, det kan bli tidenes kjipeste løpsrapport! Tusen takk, Molly!

      6. oktober 2016 at 14:20 Reply
  • Ingalill

    Go Gadget Go!!

    6. oktober 2016 at 09:04 Reply
  • Lise-Marie

    Lykke til! Skal heie på deg i tankene!

    6. oktober 2016 at 09:11 Reply
  • Silja

    Tips; stapp en seddel i lokal valuta i sokken. Trenger ikke være mye, men nok til en is. Der er trygt å vite at man når som helst kan kjøpe seg en is hvis alt annet går skeis. Når det er sagt, tipper jeg du kommer til å naile hele maratongreia.

    6. oktober 2016 at 10:13 Reply
    • T

      Det er sikkert greit å ikke ha en for stor seddel for det er litt kjipt hvis beina blir tunge fordi sokkene er fylt med mynter du fikk tilbake.

      6. oktober 2016 at 12:30 Reply
      • Siri

        God idé! Tar med litt forinter!

        6. oktober 2016 at 14:24 Reply
  • Christopher Aalholm

    Lykke til! Husk å ikke knyte skoene for stramt. Min erfaring er at føttene blir ekstra hovne og store i et sånt langt løp, og da er det kjipt hvis skoene sitter for hardt på foten. Ellers synes jeg flipbelt er veldig praktisk for å frakte med seg gel.

    6. oktober 2016 at 10:54 Reply
    • Siri

      Takk for skotips! Skjønner at det kanskje ikke er helt selvsagt for deg, men jeg putter selvfølgelig gelen i bh-en.

      6. oktober 2016 at 14:25 Reply
  • Ane

    Lykke tiiiil! Du er skikkelig godt forberedt, så dette kommer til å gå strålende. Her i huset skal vi feire 2-årsdag på søndag. Du kan jo trøste deg med at du slipper det, i tilfelle det føles litt tungt underveis.

    6. oktober 2016 at 16:06 Reply
    • Siri

      Haha, ja da føler jeg faktisk at jeg har trukket det lengste strået.

      7. oktober 2016 at 10:16 Reply
  • Torill

    Masse lykke til! Gleder meg sykt til å lese løpsrapport!

    Ellers må jeg si at jeg blir så inspirert av å lese her, herlige treningstips. Er i en periode hvor all trening er helt balle, så da veksler jeg mellom skulderklapping og å snakke strengt med meg selv om det å være en pingle. Og at man ikke vil være en pingle.

    6. oktober 2016 at 16:48 Reply
    • Siri

      Så hyggelig, Torill! Håper det går litt lettere med treninga om ikke så lenge! Å få til å trene når man synes det suger, er det motsatte av pinglete.

      7. oktober 2016 at 10:18 Reply
      • Torill

        Jotakk! Tenker at det å tross alt trene jevnt og trutt må være en ok strategi, og trøster meg selv med at man i alle fall ikke blir skadet av å løpe tre mil i uken. Selv om jeg altså skulle ønske det var mer. Men det kommer! Herregud, håper det kommer.

        7. oktober 2016 at 19:20 Reply
  • Karine

    I second Matilde.
    You got this!

    6. oktober 2016 at 17:30 Reply
  • Laila

    Lykke til! Jeg tror at det kommer til å gå finfint.

    6. oktober 2016 at 18:17 Reply
  • G

    Lykke til! Det blir spennende!

    6. oktober 2016 at 19:07 Reply
  • Matilde

    Forresten, når fingrene dine hovner opp på rundt 35 km, ikke fortvil. Det er ganske morsomt. Det skjer noe med hjernen også da. Som om du har røyka marihuana, liksom. Man bare løper og loller og ser på fingrene sine og leter kanskje etter noen mønstre og strukturer. Bare ikke løp med ringer, for da må du kanskje amputere når du kommer i mål.

    Sist jeg løp maraton glemte jeg å ta av ringene først. Så da pælma jeg dem på Ida som stod og heiet. (Takk, Ida <3)

    6. oktober 2016 at 19:30 Reply
  • Ida Bergsløkken

    Lykke til! Håper du kan løpe i bare shorts og sports-bh.

    6. oktober 2016 at 19:53 Reply
  • Oda

    Lykke til med maratonet, Siri! Har lest mange av dine eldre innlegg frå då du hadde fotvondt. Eg sliter med herr Fascitt for tida og finner trøyst i å vite at andre har hatt det kjipt på forhatte maskiner på treningsenter før meg(mitt torturapparat er spinningsykkel fordi ellipse er for mykje stress for beina). Det er forfriskande fint å lese din avslappa haldning til noko som er ein så stor hobby for deg. Det er så mange som framstiller det som viktig å ete nok hytteost og quinoa og så kjem du her og berre «kven har tatt smågodposen», liksom. Det er vakkert.

    6. oktober 2016 at 21:56 Reply
    • Siri

      Hei, Oda! Tusen takk, og: Så innmari kjipt med herr Fascitt! Har du holdt på med ham lenge?

      7. oktober 2016 at 10:19 Reply
      • Oda

        Har slite med han i to månader, og han er ein innpåsliten kar. Dukker alltid opp når eg står på hardt underlag, som når eg står for lenge på rema og lurer på kva chips eg skal velje. Kven visste at det var så slitsomt å ta det med ro?

        7. oktober 2016 at 10:41 Reply
  • @Nicopoleides

    Lykke til i morgen! Gleder meg til å lese rapporten!

    7. oktober 2016 at 23:37 Reply
  • Leave a Reply