Min første og eneste pt-time

Jeg kan ikke drive å løpe hundre kilometer i uka, så jeg trengte en ellipsemaskin. Det fant jeg på Bally Total Fitness i kjelleren i blokka vår.

Hei, sa jeg. Jeg vil gjerne melde meg inn.
Ok, sa hun. Når vil du ha pt-timen som følger med medlemskapet ditt?
Aldri, sa jeg.

20140828_143210

Så jeg møtte opp dagen etter. Takket pent nei til måling av vekt og fettprosent. Fortalte at jeg løper mye og hater styrketrening. Hun tok hintet og sa I’ll stay the fuck away from your running, ok?

Jeg nikket lettet.

Vi begynte med magen. Det var greit. Magen er min sterke side, bokstavelig talt. Jeg hoppa litt, slang litt på noen tau.

Og så tvang hun meg til å ta push-ups på en oppned bosuball.

Jeg hater push-ups. Jeg hater dem såpass mye at jeg de siste 24 årene har latet som de ikke eksisterer. Man må jo faktisk gjøre dem for at de skal eksistere, på et vis, og det har jeg bare latt være. Når sersjanten roper drop and give me 20 på film, tolker jeg det utelukkende som et forvarsel om at det snart skjer noe erotisk. Jeg skjønner aldri hva the Biggest Loser-deltakerne gjør på magen i gjørma. Push-ups finnes ikke for meg. Jeg er push-up-blind. Og selvfølgelig veldig svak i push-up-musklene.

Så det var omtrent på dette tidspunktet i pt-timen jeg sluttet å late som at jeg ikke brydde meg, og begynte å konsentrere meg om å overleve.

20140828_144754

Her er øvelsene vi (jeg) gjorde:

Jeg skjønner at disse øvelsene har navn, men jeg veit ikke hva de er og jeg fulgte ikke med da hun fortalte meg dem + man skal ikke navngi Satans barn.

  • Mageøvelse i et sånt stativ der man henger på albuene/underarmene (følte meg som Iron Man) og løfter beina. Å løfte bøyde bein er lett, å løfte strake bein er tyngre.
  • Hopping opp på en kasse (ikke spesielt høy) hvor man lander i det hun kalte squat position, altså med rumpa ut og 90 grader i knærne. Holdt litt, gikk ned og hoppa opp igjen.
  • Battle ropes! Lol! Det er to tau som er festa i veggen, også bare slenger man litt på dem.
  • Actionøvelse med bosuball: Stå med den flate delen av bosuen mot magen. Løft den over hodet og ned på bakken, hopp ut med beina så du står i plankeposisjon, ta en push-up på bosuen, hopp inn igjen, reis deg opp og løft bosuen over hodet. Osv. Alt uten å slippe bosuen, altså.
  • Mageøvelse i et annet stativ. Hang nesten oppned (det føltes sånn, men ok, det var nok ikke helt loddrett) på en benk, med bøyde knær og føttene/beina festet øverst. Fikk en medisinball og beskjed om å legge meg helt ned, sette meg opp og løfte ballen over hodet.
  • Mageøvelse. Lå på ryggen på gulvet, med beina rett opp i været, senket strake bein litt ned mot gulvet og holdt noen sekunder, senket dem helt ned til bare et par cm over gulvet og holdt der noen sekunder, før jeg løftet dem opp igjen. Osv.
  • Knebøy.
  • Markløft.
  • Utfall med håndvekter. (Manualer?) Både vanlige og bakoverutfall.
  • Noe med en kettlebell. Som knebøy, bare med litt bredere bein og tærne pekende litt utover istedenfor framover. Holdt kula foran meg, senket den ned  til gulvet i en knebøy og løftet den opp i brysthøyde når jeg reiste meg.
  • Beinpress.
  • Vi gjorde sikkert flere øvelser enn dette, men jeg har fortrengt dem.

Jeg er så støl at det går utover løpinga. Må gå baklengs i alle nedoverbakker. Klarer ikke sitte. Har vondt i puppene. Vil mose hamsterbabyer under skjærefjøl og gurgle dem i munnen så det renner blod nedover haka og halsen min.

Dette var nok min første og eneste pt-time, men jeg hadde veldig godt av det. Om et par dager skal jeg trene litt styrke igjen, så denne stølheten ikke har vært bortkastet. Må bare få tilbake livsgnisten først.

20140828_143144

is there a place anywhere near here where I could get a massage? or some love? no not a brothel. like a spa or something?
Siri

15 kommentarer

  1. F**n så irriterende det regnet er!
    Må bare komme med et utbrudd.

    Denne uka har jeg opplevd at det starter å regne i så og si samme sekund jeg starter løpetreninga – ikke bare 1 gang, men 3 av 3 ganger!

    Senest akkurat nå.
    Det har f**n meg ikke regnet i hele dag. Det er tørre og fine veier.
    Jeg tar på meg joggesko og stikker ut etter en hel dag uten en eneste dråpe regn.

    Men hva skjer?! I det jeg trykker på Start-knappen på pulsklokka og løfter det ene joggebenet frem, så kommer regnet.

    Hva er sannsynligheten for at nøyaktig samme forløp skal skje 3 ganger på rad på forskjellige tidspunktet på en uke?

    Tilnærmet lik null!

    Vet det er latterlig å si dette, men det er bare så j*****g irriterende :)

    1. Hahahaha, kjipt! Nå har du sikkert brukt opp regnet, da. Så neste gang du skal løpe løp, kan du være sikker på at det er finfint vær.

  2. Utrolig fine og skarpe bilder du har fra blogget fra San Fransisco!
    Både skarpe, dybde og fargegjengivelse.
    Hva slags kamera bruker du?

  3. Haha! Omtrent sånn jeg føler meg etter organiserte styrkeøkter (etter Trening Uten Tak-debuten min i vår var jeg støl i en uke og begynte seriøst å la tankene vandre mot ribbeinsbrist). Denne treneren høres ut som en person du ikke trenger i livet ditt, hold deg til hamsterbabyene.

    (men smart å følge det opp, da, sånn egentlig)

    1. Tror jeg skal følge det opp i morgen. Stølheten er på vei til å gi seg, men det er vel greit å gi det én ekstra dag sånn i starten? Har du noen styrketips å komme med fra Trening uten tak? Liker sånne øvelser som ikke er så veldig kompliserte. Gjerne uten utstyr. Godt tips om hamsterbabyer > PT.

    2. Én eksta dag har aldri skadet noen, nei. Det må sies at det ble med den ene gangen på TUT, hadde så mange løp i mai/juni (alt er relativt) at det aldri passet å være invalid i en uke før sesongen var slutt. Lol!

      Det var gøy, da, var mye sånn sirkeltrening med planke, dips på hverandres rygg (eller alene), gå i bro og sånn, og noen løpedrills. Mye av greia, for sånne som meg iaf, er jo bare at man får gjort uendelig mye mer i gruppe med trenere som vet hva de driver med uten å bli helt amerikansk pt-nazi. Det morsomste var noen serier med elghufs/hinke på ett og ett bein/hoppe med samlede bein forlengs og baklengs/husker ikke hva mer, opp de bratte jordhaugene ved siden av løpebanen på Sognsvann. Tror det er super spenst/balansetrening, for den som trenger sånt.

      Kanskje ikke så mye hjelp i dette, men kommer jeg meg på flere TUTer i høst (selvfølgelig gjør jeg det, har igjen fire klipp på klippekortet) så skal jeg dele flere øvelser!

    3. Nå har jeg akkurat trent styrke. Ikke like mye som på pt-timen, men fikk meg en 30 minutters økt. Dritsliten. Så da er vi nok støle i morgen, begge to.

      Trening uten tak høres veldig bra ut, da. Kjøper man klippekort, altså? Er det Skiforeningen som har det?

    4. Jepp, Skiforeningen <3 Det er liksom (basert på den ene gangen) akkurat tøft nok og akkurat passe jovialt. De har kondisjonsøkter også, skal prøve det en gang og briljere så sykt i forhold.

      Man kan kjøpe både års-, sesong- eller klippekort (700,- for fem timer, helt fair), eller droppe inn og betale med sms. Ingen unnskyldninger! Vårsesongen starter vel i april igjen, tror jeg, om du skulle få lyst da :)

      PS. Jeg leste ferdig Stallo! Sykt fin, spennende om det blir film av den!

    5. Der er jeg ganske ubrukelig er jeg redd :( Leser egentlig lite skjønnlitteratur, blir sjeleglad når jeg en sjelden gang finner noe jeg gidder å fullføre. Kjøpte noe av John Ajvide Lindquist en gang (ikke La den rette komme inn), det er vel i samme gate, men det ble med tanken.

  4. herregud, kor mange timar heldt de på?! fekk veldig meistringskjensle då du nemnde pushups – det må vera den einaste styrkeøvinga eg faktisk er litt god på (truleg fordi det er ganske lite å løfta), klarer typ fem meir for kvar gong (når eg tenkjer meg om, tyder kanskje dette at utgangspunktet var skikkeleg dårleg).

    noko som går kraftig ut over springinga her i garden, er å hoppa spensthopp. det går også ut over evna til å setja seg ned på ein dass, og generelt alt som ikkje er polstra.

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.