Meny Lukk

Min første og eneste pt-time

Jeg kan ikke drive å løpe hundre kilometer i uka, så jeg trengte en ellipsemaskin. Det fant jeg på Bally Total Fitness i kjelleren i blokka vår.

Hei, sa jeg. Jeg vil gjerne melde meg inn.
Ok, sa hun. Når vil du ha pt-timen som følger med medlemskapet ditt?
Aldri, sa jeg.

20140828_143210

Så jeg møtte opp dagen etter. Takket pent nei til måling av vekt og fettprosent. Fortalte at jeg løper mye og hater styrketrening. Hun tok hintet og sa I’ll stay the fuck away from your running, ok?

Jeg nikket lettet.

Vi begynte med magen. Det var greit. Magen er min sterke side, bokstavelig talt. Jeg hoppa litt, slang litt på noen tau.

Og så tvang hun meg til å ta push-ups på en oppned bosuball.

Jeg hater push-ups. Jeg hater dem såpass mye at jeg de siste 24 årene har latet som de ikke eksisterer. Man må jo faktisk gjøre dem for at de skal eksistere, på et vis, og det har jeg bare latt være. Når sersjanten roper drop and give me 20 på film, tolker jeg det utelukkende som et forvarsel om at det snart skjer noe erotisk. Jeg skjønner aldri hva the Biggest Loser-deltakerne gjør på magen i gjørma. Push-ups finnes ikke for meg. Jeg er push-up-blind. Og selvfølgelig veldig svak i push-up-musklene.

Så det var omtrent på dette tidspunktet i pt-timen jeg sluttet å late som at jeg ikke brydde meg, og begynte å konsentrere meg om å overleve.

20140828_144754

Her er øvelsene vi (jeg) gjorde:

Jeg skjønner at disse øvelsene har navn, men jeg veit ikke hva de er og jeg fulgte ikke med da hun fortalte meg dem + man skal ikke navngi Satans barn.

  • Mageøvelse i et sånt stativ der man henger på albuene/underarmene (følte meg som Iron Man) og løfter beina. Å løfte bøyde bein er lett, å løfte strake bein er tyngre.
  • Hopping opp på en kasse (ikke spesielt høy) hvor man lander i det hun kalte squat position, altså med rumpa ut og 90 grader i knærne. Holdt litt, gikk ned og hoppa opp igjen.
  • Battle ropes! Lol! Det er to tau som er festa i veggen, også bare slenger man litt på dem.
  • Actionøvelse med bosuball: Stå med den flate delen av bosuen mot magen. Løft den over hodet og ned på bakken, hopp ut med beina så du står i plankeposisjon, ta en push-up på bosuen, hopp inn igjen, reis deg opp og løft bosuen over hodet. Osv. Alt uten å slippe bosuen, altså.
  • Mageøvelse i et annet stativ. Hang nesten oppned (det føltes sånn, men ok, det var nok ikke helt loddrett) på en benk, med bøyde knær og føttene/beina festet øverst. Fikk en medisinball og beskjed om å legge meg helt ned, sette meg opp og løfte ballen over hodet.
  • Mageøvelse. Lå på ryggen på gulvet, med beina rett opp i været, senket strake bein litt ned mot gulvet og holdt noen sekunder, senket dem helt ned til bare et par cm over gulvet og holdt der noen sekunder, før jeg løftet dem opp igjen. Osv.
  • Knebøy.
  • Markløft.
  • Utfall med håndvekter. (Manualer?) Både vanlige og bakoverutfall.
  • Noe med en kettlebell. Som knebøy, bare med litt bredere bein og tærne pekende litt utover istedenfor framover. Holdt kula foran meg, senket den ned  til gulvet i en knebøy og løftet den opp i brysthøyde når jeg reiste meg.
  • Beinpress.
  • Vi gjorde sikkert flere øvelser enn dette, men jeg har fortrengt dem.

Jeg er så støl at det går utover løpinga. Må gå baklengs i alle nedoverbakker. Klarer ikke sitte. Har vondt i puppene. Vil mose hamsterbabyer under skjærefjøl og gurgle dem i munnen så det renner blod nedover haka og halsen min.

Dette var nok min første og eneste pt-time, men jeg hadde veldig godt av det. Om et par dager skal jeg trene litt styrke igjen, så denne stølheten ikke har vært bortkastet. Må bare få tilbake livsgnisten først.

20140828_143144

is there a place anywhere near here where I could get a massage? or some love? no not a brothel. like a spa or something?
Siri