Noen samtaler jeg faktisk har hatt i bokhandelen

sirivil.no

Jeg: Det blir tretti kroner å betale.
Kunde: Hva?
Jeg: Det blir tredve kroner.
Kunde: Åja. Ungdommen i dag kan ikke hoderegning.

Kollega: Siri, det er en hund her.
Jeg: Heeeeei!
Kunde: Hei! Dette er Pippi.
Pippi: *logrer*
Jeg (klapper og koser på Pippi): Heiheiheiheiheihei!
Kollega: Hva kan vi hjelpe deg med i dag?
Kunde: Har dere noen bøker om å kommunisere med dyr?
Kollega: Nei, men det er sånt vi kan bestille til deg. Er det greit med engelsk?
Kunde: Jeg vet ikke om Pippi kan engelsk.
Jeg: Hahahahaha!
(Det viser seg å ikke være en spøk.)

Jeg: Hva slags fugl er egentlig Solan?
Solan: Han er en skjære.
Jeg: Han? Er Solan en han?
Solan: Ja.
Jeg: Oj, jeg trodde han var en hun.
Solan: Han har jo bokstavelig talt en kvinne inni seg, så jeg vet ikke hva slags pronomen han foretrekker.

Kunde: Jeg synes ikke dette var en helt topp kundeopplevelse, akkurat.
Jeg (vet at hun har rett): Det kan jeg skjønne. Jeg får prøve å gjøre det bedre neste gang.
Kunde: Ja, det synes jeg, men jeg tror ikke du kommer til å gjøre det.
Jeg (vet at hun har rett): Kanskje ikke, men jeg håper du får en ok dag.
Kunde: Takk for det i alle fall.

Kunde: Har dere den boka om havbruk?
Jeg: Er det Havboka av Strøksnes du tenker på?
Kunde: Nei, jeg mener den som fikk Brageprisen nå.
Jeg: Ja, det er Havboka. Her er den.
Kunde: Nei, det er ikke den jeg mener. Jeg mener den om han som vil prøve å fiske en hai.
Jeg: Ja, det er denne her. Havboka.
Kunde: Nei, hør nå på hva jeg sier. Jeg skal ha den om havbruk.
Jeg: Jeg er ganske sikker på at det er den her du mener, altså. Den skal visst være veldig morsom.
Kunde: Jeg vil ikke ha noe morsomt! Jeg vil ha den boka om havbruk som nettopp fikk Brageprisen!
Jeg: Det er denne boka her.
Kunde: Nei!
(Kunden går fra butikken i sinne.)

Jeg: Yooo!
Kunde: Yo, bitch. Oj, unnskyld!

Kunde: Har dere noen gode kokebøker med sunne oppskrifter?
Jeg: Her er alle kokebøkene våre. De hyllene her er litt alternative greier, lavkarbo og sånne ting.
Kunde: Jeg har blitt allergisk mot sukker, skjønner du.
Jeg: Uff da. Har du fått diabetes eller noe?
Kunde: Nei, men alle er visst allergiske mot sukker. Du også.
Jeg: Ok.

Kunde: Har dere ingen bursdagskort?
Jeg: Bare de som står her.
Kunde: Så man skal ikke ha bursdag i jula, altså?
Jeg: Nei, det er vel bare én person som har lov til det. Hehehehe.
(Jeg kutter av meg alle fingrene med tapetkniven og dødser fra disken.)

Kunde: Ingvild Rishøy er vel ikke som Kjell Askildsen?
Jeg: Jeg tror ikke det, men jeg har ikke lest noe av Askildsen.
Kunde: Ikke gjør det heller. Det er bare menn som drikker og kjeder seg.

Kunde: Har dere Lolita?
Jeg: Ja, i pocket?
Kunde: Det er greit, det er historien som teller.
Jeg: Veldig sant.
Kunde: Kan du pakke den inn?
Jeg: Jepp, hvilket papir vil du ha?
Kunde: Det barnepapiret der var fint!
Jeg: …ok.

Siri
(sånn 5/10 på kundebehandling, men veldig flink til alt det andre)

39 kommentarer

  1. NYYYYDELIG. Ærlig talt – jeg vet ikke innlegget er til meg – men jeg later som det er det mtp at jeg stilte deg spørsmål om spørsmål på jobb :) Sånne innlegg liker jeg!

    Puss Puss

  2. Haha, boka om havbruk. Boka om oppdrettshåkjerring. Havboka er faktisk litt morsom, så det har du rett i. Og Kjell Askildsen og Ingvild Rishøi skriver ikke likt. Kunden hadde ganske rett i at Askildsen skriver om menn som drikker og kjeder seg – stort sett, hvert fall var det mye av det i det jeg har lest av han.

    «Kunde: Ja, det synes jeg, men jeg tror ikke du kommer til å gjøre det.»
    Kjerring. Sorry. Kanskje hun hadde rett, men man trenger ikke være så såra og vonbroten og uhyggelig og hekseaktig for det. Men så skal man vel ha lov til å si ifra når noe oppleves grusomt og fælt også. Skjer jo mye av sånne fæle ting i bokbutikker.

    Håper du begynner å øve deg på hoderegning, Siri. Det er for dårlig!

  3. Så utrolig fantastisk! Det slår meg nå at jeg burde notert ned alle de rare kommentarene fra jeg jobbet i bokhandel for noen år siden.

  4. Hehe, mange gullkorn her. Jeg kunne nok skrevet noe lignende fra min tid på Turistinformasjonskontoret i Trondheim. Fikk en del henvendelser fra amerikanere som skulle finne tilbake til røttene sine, blant annet en som var helt sikker på at han var i slekt med en eller annen prinsesse fra 1100-tallet. Pluss alle de som gikk av Hurtigruten og lurte på hvor de kunne få se fjorden (de ankom jo Trondheim via Trondheimsfjorden).

  5. Sjukt mange folk som kom inn på gamlejobben og begynte samtalen med et «Hei, ja du kan jo ikke hjelpe meg med dette, men…» eller «Du kan jo ikke noe om kunst, men». – Neivell. Så jeg da, og gikk. Det var vist heller ikke super kundeservice…

  6. Jeg HATER kunder. ALLE mennesker bør jobbe med kundebehandling en gang i livet, så man lærer hvordan man oppfører seg som kunde.

    Det er lov å si i fra at sørvisen er dårlig, men det er ikke lov å fortsette når vedkommende faktisk beklager det inntrufne. Hva skal man gjøre da? Trylle, og gå tilbake i tid?

    1. Nettopp. Også klarer jeg ikke forstå at folk kan ta seg personlig nær av at det kan skje feil. Jeg bare: Jeg skjønner at det er kjipt at den boka di ikke kom i dag, selv om noen sa at den mest sannsynlig kom til å gjøre det. Vi har faktisk ikke fått noen varer i dag, jeg vet ikke hva som har skjedd. Ehm, helst ikke gråt i butikken.

      Og: GAMLE FOLK ER DE VERSTE! Pensjonister kan være så jææææævlige!

    2. De beste kundene er som en jente som var innom sjappa mi: hun sa ‘ikke begynn å tell, jeg skal betale kontant!’ da jeg startet kontanttellingen 15 minutter før stengetid. Hun la til etterpå at hun jobbet i butikk. De beste kundene.

  7. Dette er gull Siri!
    Hadde en dame innom i stad som på død og liv skulle stå helt inntil meg mens vi snakket om noe så spennende som Dustedagbøkene. Jeg flyttet meg ett og ett skritt, men hun fulgte faan meg etter..

  8. Herregud, folk er gale. Spesielt kunden som ville ha boken om havbruk. Rart at folk ikke klarer å høre på folk som faktisk vet/ har erfaring/ jobber der?? Vilt.

  9. Hoho! Dette digger jeg. Det finnes så mange rare folk der ute! :D
    Jeg husker jeg fikk kjeft da jeg jobbet på IKEA fordi kunden syntes blåfargen på bygget var så forferdelig stygg. Hun prestere å skjelle meg ut fordi hun mislikte fargen så grådig mye. Hva vil man høre? «Beklager, jeg skal gå ut å male om» ?!?! :P

  10. hahaa, den samtalen om Havboka! gler meg inst til å lesa den boka, som har lege på vent sidan før jol (årets jolegåve til meg sjølv). etterpå skal eg skriva den oppfølgjaren om oppdrettshai. sidan det er ein viss etterspurnad på marknaden.

  11. *hehe* Jeg jobber i bibliotek og hadde omtrent samme opplevelse som du hadde med Havboka med boka «Norges låver». :o) En og annen særing er jo innom hos oss også, men de aller fleste er bare hyggelige heldigvis. Jeg hadde dog vansker med å holde meg alvorlig da en mann helt seriøst påpekte en feil i en bok og lurte på om jeg kunne få ordnet opp i det… Jadda….

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.