Noen spørsmål om halvmaraton

tromsø halvmaraton

Grunnet teltsituasjonen har jeg vært litt fraværende i kommentarfeltet den siste uka. Det må jeg bare beklage. Tar det igjen ved å svare på noen av spørsmålene jeg har fått om halvmaraton her:

Hva er persen din på halvmaraton?
1:30:50. Mener det var i Fredrikstadløpet 2013.

Spiser du noe underveis i halvmaraton?
Dette spørsmålet kom fra Molly, som har en veldig leseverdig løpe-, trenings- og friluftsblogg her. (Hun har også mye mer peiling på drikking og spising underveis i løp, for hun løper mye lenger enn meg, så dette er nok mer et nysgjerrighetsspørsmål enn et spørsmål for å få tips.)

Svaret er nei, jeg spiser ingenting under halvmaraton. Iallfall ikke på vei, der jeg ikke bruker så veldig mye mer enn halvannen time. Som regel drikker jeg litt saft eller noe annet søtt rett før jeg starter og i løpet av den første delen av løpet. Det er flere grunner til at jeg gjør det sånn. Den første og viktigste er at jeg er skikkelig dårlig til å drikke underveis i løp. Jeg søler mer enn jeg får i meg, jeg må begynne å gå for å i det hele tatt klare å sikte på munnen, jeg kan fort finne på å gulpe opp alt sammen igjen etter ti meter. Alt i alt ødelegger drikkinga flyten min i et par minutter.

En av de andre grunnene, er at jeg ikke har løpt halvmaraton mens det er varmt. I Tromsø var det 5 grader, i Oslo for et par år siden var det 10, osv. Jeg sier ikke at man ikke trenger å drikke, jeg sier bare at det er viktigere å drikke når det er varmt. Alt i alt synes jeg folk overkompliserer drikking og spising, spesielt på de kortere distansene. Ja, du kan ødelegge løpet ditt hvis du gjør det feil, men du kan ikke løpe noe fortere enn du er trent for ved å gjøre det riktig. Dessuten holder det ofte med veldig enkle ting. For meg holder det altså å drikke litt i starten på halvmaraton. Det er ikke sikkert det holder for andre, sånt må man nesten bare teste ut.

For å være helt tydelig: Dette er ikke en anbefaling, det er bare sånn jeg gjør det.

Er det bra å løpe halvmaraton om jeg vil gå ned i vekt?
Det er en dårlig idé å slanke seg i dagene før man løper et halvmaraton, for det er fryktelig kjipt å starte på halv tank.

Hvordan påvirker det deg at løpet starter så seint?
Hilsen T, som har en deilig blogg her.

Prøvde å være våken litt lenge kveldene i forveien, for jeg pleier å bli trøtt i 22-tiden. Tror ikke tidspunktet hadde noe å si, var såpass gira. Får aldri sove etter løp, da, så det var interessant.

Hvorfor løper du bare lange drag på intervalltreningene dine?
Mest fordi jeg liker det. Litt fordi jeg tror det er noe av den beste treninga for å skaffe seg et grunnlag man kan bygge videre på, litt fordi det er veldig halvmaratonrelevant, litt fordi jeg med skaden i foten har måttet være ganske forsiktig med høy fart.

Må jeg trene styrketrening for å løpe fort på halvmaraton?
Nei, det tror jeg ikke. (Det er sikkert lurt da, men det er jo noe annet.)

Når skal du løpe neste løp?
Vet ikke ennå!

Ok, nå har vi snakket nok om halvmaraton for en stund.

Siri

4 kommentarer

  1. Enig med det du sier med tanke på å overkomplisere spising. Det mest ekstreme jeg har sett var en fyr som startet Hytteplanmila med en rompetaske med fire sånne små vannflasker pluss en banan i hver hånd.

    Uansett, gratulerer med gode gjennomført halvmaraton!

    1. Takk, Molly!

      Hahahahaha, å herreguuuuud! Han på Hytteplanmila! Håper han skulle bruke fire timer.

  2. Løpeguru! Jeg har jogget en fem-seks uker nå, omtrent to ganger i uka. Ikke noe strukturert, av og til med intervall eller trappeløp etter noen km jogging (med litt gåing underveis). Hvis jeg klarer å holde lav nok fart (typ drøyt 8 min pr km) kan jeg jogge i alle fall 3 km. Men jeg ender alltid med å ville løpe fortere og må gå innimellom. Har veldig lyst til å klare å jogge 5 km i strekk. Har du noen tips?

    1. Hei, Trudelutt!

      Grattis med å ha begynt å løpe! Så gøy!

      Dette er et veldig kjipt tips, men jeg tror du snart kommer til å klare å løpe 5 km i strekk om du fortsetter sånn du har gjort til nå. Det høres ut som bra trening! Har du begynt å merke at det går lettere? Jeg synes også det høres veldig fornuftig ut at du bytter på å trene på lengden (turene med lav fart) og farta (turene med høyere fart og flere pauser), det høres mye morsommere ut enn å bare gjøre én av delene.

      Nå finnes det jo selvfølgelig en haug av løpeprogrammer på internett som du kan følge, men helt ærlig, så høres det ut som du er skikkelig godt på vei.

      (Jeg har noen løpetips her: http://www.sirivil.no/reprise-lopetips-for-nybegynnere-viderekomne-og-motbakkenoviser/ men du trenger dem absolutt ikke.)

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.