Meny Lukk

Noen tips til å komme i gang igjen

Litt iiironisk at jeg skriver denne posten en dag jeg virkelig ikke vet om jeg kommer til å kare meg ut døra, men skitt la gå.

IMG_7774

Man kommer til å falle av hesten. Nå snakker jeg selvfølgelig billedlig, hester aner jeg ingenting om. Man kommer til å ha uker, måneder og kanskje år der man av en eller annen grunn ikke får løpt, løftet eller beveget seg som man foretrekker. Enten det er på grunn av en skade eller fem, eller fordi man har mistet livs- eller løpelysten. Og så har det plutselig gått lang tid og du er ikke lenger en sånn som løper eller løfter. Det føles iallfall ikke sånn.

Her er mine veltestede tips og -triks for å komme seg opp på hesten igjen:

1. Finn ut hvor du har lagt den indre lista di, og riv den ned. Jeg har for eksempel hatt et oppheng på å løpe 80 kilometer i uka. Ikke fordi det er noe magisk som skjer på 80 kilometer, men fordi det har vært en mengde jeg (tidligere) har vært komfortabel med, samtidig som man definitivt er en løper hvis man løper åtte mil i uka. Det opphenget der har jeg måttet røske ut av hjernen for å ha noen som helst glede av å kunne løpe igjen. Kvitt deg med sånne innstillinger. Tilbakestill til fabrikkinnstillingene.

2. Fordi: Du er den helt samme personen som løp 80 kilometer i uka, men du er ikke den samme løperen. Det betyr ikke at du er noe mindre løper, du er bare en annen type løper. Det er lov å kalle seg en løper selv om man er treig og tung og kolsete i pusten. Det er også lov å kalle seg en løper selv om man ikke har løpt på et år.

3. Det finnes ingen tips eller triks som kan gjøre jobben enkel. Sånn er det med all trening, og kanskje det meste i livet, tror jeg. Man må bare godta at det blir tungt. Du har en jobb du skal gjøre, og det er ingen andre som kan gjøre den for deg. Det blir kjipt, dust og teit før det blir gøy. Når det kommer til trening, forhåndsbetaler man. Det er derfor det er så innmari gøy når det først er gøy.

4. Sig inn i det. Du kan for eksempel gi deg selv en oppvarmingsmåned eller to, der du trener på å trene. Da kan du legge forventningene så lavt at du få det til. Kanskje du skal satse på å jogge ti minutter to ganger i uka. Det må være så lite og lett at du fnyser litt av det. Når du har varmet opp en måned eller to, kan du legge lista litt høyere. Akkurat nå ligger min list på nivået der jeg forventer en god treningsøkt annenhver dag.

5. Motivasjon er aller mest en vanesak. Man må ha trent ganske mye før trening blir gøy. Fordelen er at du har gjort det før, så det vet du veldig godt.

6. Viktig: Slutt å sammenligne deg med tidligere utgaver av deg selv. Dette sier jeg ikke på en inspirational quote-aktig måte, jeg sier det fordi det tar mye av gleden ut av en strålende gjennomført intervalløkt at du vet at du har løpt 300 meter lenger på det femminuttersdraget tidligere. Kanskje du må løpe andre runder og steder, det må jeg. Bare la det gå. Du kan plukke det opp igjen om en stund.

7. Det er veldig lov å være dårlig.

8. Tall er bare tall.

9. Lag en langvarig konkurranse med noen. Kanskje du kan utfordre noen til å løpe om kapp i den lokale løpekarusellen som begynner om sju måneder, eller kanskje dere kan ha om å gjøre å trene flest ganger i 2016, eller kanskje dere bare kan møtes til dyst i gjørmebryting i sommer. Jeg vet ikke, men det må være noe du har litt lyst til og som samtidig virker neeeesten overkommelig. Motstanderen din må være en du kan sende skrytesnaps til.

10. Nye sko, ny klokke, ny tights, nytt pannebånd. Jeg sier ikke at du kan eller burde kjøpe deg motivasjon, jeg sier bare at det faktisk er lov å kaste den morkne, gjennomsiktige tightsen der, og at det er lov å investere i din eneste ordentlige hobby.

11. Kanskje du er en sånn som trenger ansvarliggjøringen som kommer ved å være helt ærlig om all trening? Det er jeg. Derav denne bloggen. Kanskje du kan lage en blogg (pliiiis, jeg trenger å lese flere blogger)? Eller en vlogg? Eller i det minste en Strava-profil?

12. Eller kanskje du er en sånn som tegner i skjul av din egen arm og overkropp og sier ikke seeeee når andre nærmer seg. Det er greit. Det gjør jo avdukingen til en skikkelig event.

13. Hvil så mye at du synes det er litt kjedelig.

14. Og her er 58 motivasjonstips til slutt.

Siri