Oppdaterer treningsfilosofien min litt

16. mars 2016

wyllerløypa sirivil.no

Min treningsfilosofi er (trommevirvel) at jeg trener når jeg har tid. Når jeg sier det sånn, høres det ut som om trening er ganske langt ned på prioriteringslista mi. I praksis betyr det at jeg sørger for å ha tid til å trene, enten det er på morgenen eller på kvelden. Også betyr det at jeg trener når jeg har bestemt meg for å trene. Det betyr ofte at jeg står opp tidlig.

Selvfølgelig hender det at jeg ikke kommer meg ut fordi noe skjer eller dørstokkmila blir for krevende, men sånn alt i alt er jeg flink til å 1. gjør det, og 2. gjøre det når jeg har planlagt at jeg skal gjøre det.

Noe jeg ikke har vært så flink til å ta med i beregningen, er dette: Når man er i dårligere form enn man pleier, løper man ikke bare treigere og mindre enn vanlig, man må også beregne mer tid mellom øktene. Dette visste jo du, selvfølgelig, men det gjorde ikke jeg. Eller, jeg visste det kanskje, men på samme måte som jeg vet at man burde ta av maskaraen før man legger seg: Det er digg å slippe å tenke på når man legger seg, men ikke så fett å være blind når man våkner.

Nå har jeg jo egentlig sluttet å sammenligne min nåværende form med tidligere tilstander, men akkurat i dette tilfellet tror jeg det er lurt å få litt perspektiv på ting. For det kan rett og slett hende jeg må revurdere treningsfilosofien min litt. Hvis jeg nå løper en langintervall mandag ettermiddag, er det ikke sikkert jeg er klar for å løpe morgenen etter. Kanskje jeg må vente til tirsdag kveld, eller til og med onsdag. Kanskje jeg kan presse meg til å jogge en liten tur, men den halvannentimes løpeturen jeg innbilte meg at jeg skulle få til? Jeg får den nok til, men det ville vært dust i lengden.

Så jeg tror jeg skal oppdatere treningsfilosofien min fra at jeg «trener når jeg har tid» til at jeg «trener når det er lurt å trene». Så får jeg heller oppdatere den igjen på et senere tidspunkt. Nå kan man jo sikkert si at at det med å trene når det er lurt å trene gjelder for alle, også de som er i god form. Det lover jeg å prøve når jeg kommer meg så langt.

(Og ja, jeg vet at når folk snakker om treningsfilosofi ellers, så mener de hva slags trening de gjennomfører eller synes er optimal å gjennomføre, men sånne ting synes jeg det er så kjeedeeeeelig å snakke og høre om, dessuten har jeg ingenting å komme med.)

Siri,
litt smartere for hver knekk

Previous Post Next Post

28 Comments

  • Malin

    Dette høres fornuftig ut Siri!
    Triatlonmannen min sier hele tiden at det er ikke om å gjøre å trene mest, men å trene smart.

    16. mars 2016 at 09:55 Reply
    • Siri

      Det har han helt sikkert rett i.

      Om noe helt annet: Hvordan er språkpolitikken din? Du kan godt skrive nynorsk her, altså. (Spør fordi jeg er nysgjerrig, du kan få skrive akkurat hvordan du vil for min del.)

      16. mars 2016 at 10:33 Reply
      • Malin

        Om jeg har språkpolitikk så er det at jeg svarer i den målformen jeg blir spurt i. Jeg blogger på dialekt, men vil jo gjerne at folk skal forstå hva jeg skriver. På jobb går det i bokmål, men får jeg f.eks mail på nynorsk så svarer jeg tilbake på nynorsk. Hadde du nynorsk på skolen? Er det så vanskelig som folk skal ha det til?

        16. mars 2016 at 11:07 Reply
        • Siri

          Jeg hadde nynorsk på skolen, ja. Mener å huske at det var mye mindre vanskelig enn folk skulle ha det til, men så hadde jeg det generelt lett med alle språkfagene. Og jeg hadde nok slitt om jeg plutselig måtte blogge på nynorsk. Å lese nynorsk gjør jeg relativt ofte, da, og da tenker jeg ikke noe på at det er nynorsk, så det går jo bra. Hvordan skriver du sånn privat? Når du for eksempel skriver postkort? Eller trusselbrev? Skriver du dialekt da? Eller går du for pur nynorsk? Eller bokmål? Og har du en egen nynorskstemme og en egen bokmålstemme i hodet?

          17. mars 2016 at 07:50 Reply
          • Malin

            Jeg sluttet helt med nynorsk da jeg flyttet til Stavanger. Prøvde de 3 årene jeg bodde i Haugesund, men de så på nynorsk som samisk…»Koss uttale du det Malin?» «Eh…kjøkken?»
            Jeg synes nynorsk er pent, og jeg foretrekker feks dikt på nynorsk. Men jeg skriver helst bokmål eller dialekt. Postkort på dialekt, trusselbrev på bokmål. Og ja, jeg har klart en egen stemme for nynorsk og bokmål i hodet. Men jeg sliter med ironi på noe annet en dialekt.

            18. mars 2016 at 11:57
  • Molly

    Kan ikke trene hardere enn man hviler! (Sier folk)

    16. mars 2016 at 10:35 Reply
    • Siri

      Nei, det skulle tatt seg ut.

      17. mars 2016 at 07:51 Reply
  • T

    Min treningsfilosofi er 4×4.

    Neida. Min filosofi er vel bare at jeg ikke skal slutte. Hvis jeg begynner å lure på om jeg har sluttet å trene så er det på tide å begynne igjen, for da var det visst bare en ekstra lang pause.

    16. mars 2016 at 11:45 Reply
    • Siri

      Synes generelt du har en mye bedre og mer interessant treningsfilosofi enn de som alltid snakker om pulssoner og sånn?

      17. mars 2016 at 07:58 Reply
      • T

        Mer interessant kan jeg være enig i, men jeg skal ikke påstå at det er bedre. I et folkehelseperspektiv tror jeg kanskje min filosofi kan virke vel så bra som «minst en halvtime om dagen i sone 2!».

        Motiveres du best av motgang eller medgang forresten?

        17. mars 2016 at 17:32 Reply
        • Siri

          Medgang, lett! På mandag løp jeg alle de fire 10-minutterne på 12 km/t for første gang, og det var grunnen til at jeg kom meg opp tidlig for å løpe dagen etter. Når jeg er i ordentlig god form, er det ingenting som er morsommere enn å løpe løp. Da kommer treninga av seg selv.

          Jeg kan drive det ganske langt og lenge på faenskap, og jeg tror det er veldig bra å få seg en på trynet iblant, men gleden er størst i medgang. Meeeen kanskje motgang er prisen for medgang?

          18. mars 2016 at 09:26 Reply
  • Ane

    I dette regnestykket om hvile har jeg også oppdaget at større belastning på andre områder i livet kan (vil) føre til at man må ha mer hvile mellom øktene. Sjokkerende, I know! Likevel er det vanskelig å akseptere at jeg faktisk ikke bør trene hardt mer enn en gang i uka, og maks kan trene ca 4 ganger i uka, med mindre jeg har ferie fra resten av livet. I grunnen er det et luksusproblem å være motivert for mer trening enn det man bør gjennomføre.

    16. mars 2016 at 14:25 Reply
    • Siri

      Jaaaa! Jeg står for eksempel 8 timer på jobb hver dag, og det er ikke helt optimalt for beina. Det er noen slarkete første kilometer hvis jeg løper rett etter jobb da, for å si det sånn. I tillegg er det vel ikke akkurat førsteklasses restitusjon å stå, heller, men sånn er det nå.

      Jeg er helt enig med deg, på et tidspunkt må man bare godta en del sånne begrensninger, og kanskje til og med slutte å se på dem som begrensninger. Sånn er det bare, liksom. Og heeeelt enig i at det er luksus å være motivert. Pleier du å løpe på morgenen eller kvelden?

      17. mars 2016 at 08:02 Reply
      • Ane

        Jepp, ingen vits i å bruke mye energi på ting en ikke får endret på.

        Jeg løper desidert oftest kl 19.30. Egentlig er jeg ikke så glad i å løpe på kvelden, og ihvertfall ikke etter middag, men resten av dagen er jeg gjerne opptatt. Hvis jeg både slipper levering og henting i barnehagen kan jeg unne meg ei morgenøkt kl 06.15, det er digg. I helgene er det litt større variasjon på tidspunkt. Ganske ofte får jeg til ei formiddagsøkt en av dagene, noe som er en absolutt favoritt!

        Jeg har vurdert transportløping til/fra jobb, men det er så kjip en vei, og dessuten en tullete distanse (4,3 km er ikke verd å dusje for). Og det byr meg litt imot å jogge en omvei. Pluss at jeg hater å pakke opp og ned av sekk og vått treningstøy på jobben. Da foretrekker jeg være litt for mett og daff kl 19.30.

        17. mars 2016 at 09:00 Reply
        • Siri

          Synes det er sjukt godt gjort å få løpt så mye som du gjør med en sånn hverdag. Og formiddagsøkter i helgene er best!

          18. mars 2016 at 09:28 Reply
  • Astri

    Min filosofi nå for tiden (vanskelig livssituasjon) er som din, med ett tillegg: Behovet for å lufte hodet går tidvis foran hoftas behov for hvile. Kjempedumt, men det føles nødvendig.

    For øvrig er jeg sikker på at du får til alt du vil, og vil være skummelt rask innen sommeren er over!

    16. mars 2016 at 15:11 Reply
    • Malin

      Hei Astri!

      Jeg skal også hvile hofta mi, kan jeg spørre hva som er galt med din?

      16. mars 2016 at 16:09 Reply
      • Astri

        Hei Malin!

        Senebetennelse i en/flere sener som fester på lårhalsknuten, ifølge fysioterapeuten min. Legen fryktet tretthetsbrudd, noe det heldigvis ikke var, men det tar sannelig lang tid å bli smertefri.

        Hva er galt med din hofte? Spørsmålene tatt i betraktning skulle man tro vi er omtrent 70 år!

        16. mars 2016 at 23:38 Reply
        • Siri

          Hoftevenner <3

          17. mars 2016 at 08:02 Reply
        • Malin

          Omtrent 70 år og straffet fordi vi prøver å holde oss i bevegelse.

          Fysioterapeuten min mener jeg har en betennelse i slimposen i hofta, pga en feilbelastning, men hun klarer ikke å bli enig med seg selv om hvordan det har skjedd. Jeg har fått nye såler i skoene, øvelser for å stabilisere hoftene, forbud mot eksplosive øvelser og «tren hva du vil bare det ikke gjør vondt»
          Det beste er uansett hvile.

          18. mars 2016 at 12:02 Reply
  • mari

    jeg elsker at du blogger hver dag, særlig når det blir sånn som det her.

    16. mars 2016 at 21:40 Reply
    • Heidiamaria

      Enig med Mari. Bloggen din er kvalitet, noe jeg gleder meg til å sjekke hver dag.

      17. mars 2016 at 08:02 Reply
      • Siri

        Ok, nå rødmet jeg litt.

        17. mars 2016 at 08:03 Reply
  • Den lille østlendingen

    Altså. For å oppsummere:

    Siri: «trener når det er lurt å trene»
    Thriatlonmannen (Norsemannen): det er ikke om å gjøre å trene mest, men å trene smart.
    Molly/Folk: Kan ikke trene hardere enn man hviler! (Sier folk)
    T: Min treningsfilosofi er 4×4 / bare at jeg ikke skal slutte
    Astri: Som Siri, med ett tillegg: Behovet for å lufte hodet går tidvis foran hoftas behov for hvile. Kjempedumt, men nødvendig visst

    For å få til en felles her blir det noe sånt som:
    Trene smart, når det er lurt å trene uten å slutte fordetom. Lufte hodet trumfer alt – og hardest trener vi når vi hviler.

    Altså: I SUPPORT YOU ALL!

    :*

    16. mars 2016 at 21:46 Reply
    • Siri

      Dette var en fin oppsummering, Lille Ø! Hvordan er din treningsfilosofi?

      17. mars 2016 at 08:04 Reply
  • Lise

    Hei Siri
    Jeg leser bloggen din ofte. Og har fulgt med på trimrapportene en stund, er det slik at du foretrekker langintervaller foran korte? Jeg har lagt til 4×10 som en nøkkeløkt og kjenner at jeg liker den bedre og bedre

    Men bør man ikke løpe korte raske også?

    17. mars 2016 at 05:37 Reply
    • Siri

      Hei!

      (Dette er jeg på ingen måte kvalifisert til å svare på, bare sånn at du veit det.)

      Svaret er ja, jeg foretrekker lange intervaller og ja, man burde løpe korte, raske iblant også. Det er to grunner til at jeg bare løper lange drag akkurat nå.

      For det første har jeg den skaden i foten. Den er veldig på bedringens vei, men jeg har erfart at noe av det dummeste jeg kan drive med, er løping i (veldig) høy fart. Det har vist seg at det moderate tempoet mitt går helt fint, men det blir risky med en gang jeg prøver meg på noe mer fartsfylt.

      Den andre grunnen er at jeg driver og prøver å skaffe meg et godt treningsgrunnlag ( http://www.sirivil.no/plan-skaffe-meg-grunnlag/ ), og da er det viktig for meg å ikke brenne kruttet nå, men å legge stein å stein til jeg tåler å brenne av litt krutt. Jeg kommer til å trene kortere og hardere økter når jeg nærmer meg et løp jeg vil løpe fort i (må bare bestemme meg for et løp, da).

      Ga det noen mening? Skal du løpe løp i år?

      17. mars 2016 at 08:12 Reply
      • Lise

        Takk Siri,

        Ja, dette ga mening og en enorm lyst til å stille oppfølgingsspørsmål. Er det lov?
        Særlig rundt det med treningsgrunnlag. Jeg synes det er innmari vanskelig å finne litteratur og treningsprogrammer som er vinklet mot oss som har holdt på med lapskausløping (ikke treningsplan) lenge. Treningsprogram er kanskje ikke så vanskelig, man kan sikkert lage et i Garmin eller et noe, men jeg lurer på sånne ting som:
        lange vs korte intervaller?
        treningsgrunnlag – hvor lang tid tar det?
        hvor mye hardt og fort er lurt, ikke lurt (skjønner at det er individuelt)?
        Hvor mye av treningen bør være rolig?

        Jeg skal nok løpe noen løp i mitt midlertidige hjemland, S-Korea

        19. mars 2016 at 03:16 Reply

    Leave a Reply