Oppsummerer løpesesongen og tar meg en liten løpepause

Oslos bratteste 2017

Sjekk bildet for å få et ganske godt inntrykk av skrittlengden min på slutten av Oslos Bratteste for noen uker siden. Skjønner ikke helt hva jeg driver med her, det ser jo absolutt ut som om jeg har begge beina i bakken samtidig? Det er ikke bratt nok til å gå der dette bildet er tatt, for å si det sånn.

Egentlig hadde jeg tenkt å løpe Hytteplanmila på lørdag, men nå er jeg så tett i trynet at det utgår. Vi snakker så tett at jeg allerede i dag, onsdag, veit at det ikke blir noe løping på lørdag.

Vi husker jo alle hva som skjedde da jeg var litt overivrig på løpinga mens jeg var forkjøla i fjor høst? Nei, ok, alle husker kanskje ikke det. Jeg gikk i alle fall og hangla hele vinteren, og det gidder jeg ikke i år. Så da blir det hvilings, da.

Oslos Bratteste 2017

Uansett passer det med en liten løpepause nå. Vi kan jo kalle det en sesongpause? Så høres det ut som jeg veit hva jeg driver med, liksom.

Min 2017-løpesesong har vært morsom. Den begynte som sagt ganske middels med mye snørr og harking, men fra juni og ut har det egentlig gått ganske på skinner. Jeg kom meg jo til og med i form mot slutten her. Det er ikke selvsagt, har jeg skjønt de siste årene.

Sesongens høydepunkt var definitivt 10-kilometeren i Harstadkarusellen i begynnelsen av september. Det var så gøy, jeg begynner fortsatt å fnise når jeg tenker på det. Det løpet sto i sterk kontrast til det tilsvarende løpet noen måneder tidligere, selv om jeg var godt fornøyd med begge løpene. Å forbedre tiden sin på en mil med neeesten tre minutter i løpet av tre og en halv måned, er ganske hardcore, spør du meg. Klapper meg selv på skuldra for den.

10k Harstadkarusellen

Når det er sagt, så har jeg hatt veldig mange fine løpeopplevelser i år. Jeg fikk noen morsomme løp i sommer, og jeg fikk prøvd noe helt nytt med Tromsø Skyrace i august. Den skyracinga blir nok ingen tradisjon for min del, men jeg er jo innmari fornøyd med å ha gjennomført uten blod og tårer.

Det viktigste som skjedde på løpefronten i år, er vel likevel at jeg startet på Slutty 90, treningsprosjektet der jeg har som mål å løpe halvmaraton på mindre enn halvannen time. Tidsramma er ganske grei: det tar så lang tid det tar, men jeg håper det skjer før eller i løpet av 2020.

At jeg begynte på Slutty 90-prosjektet, tror jeg også er en av grunnene til at jeg faktisk kom meg i såpass god form på slutten av sesongen. Det mener jeg, altså.

All treninga ligger på Strava, så det er bare å ta seg en titt der, om du lurer på nøyaktig hva det er jeg har drevet med i år.

Løping ved Svolvær

Men om jeg skal komme meg under 90 minutter på halvmaraton, må jeg holde meg motivert for løpinga, og da må jeg være frisk i kroppen og fresh hodet. For å få til det, må jeg ta meg en liten løpepause nå.

Først skal jeg bruke så lang tid det tar å bli helt frisk fra forkjølelsen. Herregud, det høres ut som jeg snakker om noe skikkelig alvorlig, også snakker jeg egentlig bare om snørr og gørr i systemet. Uansett, jeg tipper det tar en ukes tid eller to, og så skal jeg ta en uke eller tre etter det der jeg pusleløper og later meg ganske kraftig.

Det blir sikkert en drøy måneds pause til sammen, om jeg kjenner meg selv rett. Jeg bruker jo alltid litt tid på å komme i gang igjen. I pausen skal jeg tenke litt på hvor jeg skal løpe løp i 2018, for nå er det søren meg på tide med et halvmaraton eller fem snart.

Svolvær

Heldigvis går det an å blogge selv om man har løpepause. Takk for en fin løpesesong, folkens! Det er så gøy å fortelle dere om løpinga mi og å høre om løpinga eller ikkeløpinga deres!

(Er du på høstløpepause nå? Eller driver du ikke med sånt? Har du planlagt neste sesong? Skal du løpe Hytteplan? Eller noe annet? Synes du løping er teit? Hater du løping? Hva er det mest irriterende en løper har sagt til deg noen gang?)

Siri

32 kommentarer

  1. Gledar meg til å følgje med på Slutty90-reisa, Siri! Og gratulerer med eit godt løpeår.

    Eg skal springe HPM på laurdag, og gruar meg frykteleg til å ha det vondt. Persen er på 43:47 frå Sentrumsløpet 2015, mitt einaste 10km-løp so langt i livet. Har ikkje heilt trua på persing, so målet er sub45. Yehehes, let’s go

    1. Det gjekk ikkje så bra. Vart pjusk og småforkjøla, labba inn til 46:16. Sånn kan det gå! Imponert over nivået på Hytteplan, folk er jaggu raske og spreke!

  2. Synes det er så gøy å lese om løpinga di! Og bare alt du skriver om generelt, fordi jeg digger måten du skriver på, så det er null stress at du tar en liten løpepause. Kos deg!

    Påmeldingen til dette halvmaratonnet jeg skal løpe 19. nov var veldig spontan, så jeg har ikke trent med noen plan eller mening de siste månedene. Men jeg har løpt 5-7 dager i uken i et par-tre måneder nå, så jeg har ganske godt grunnlag liksom. Problemet er at jeg nå, nesten nøyaktig en måned før min debut, begynner å kjenne litt smerter på innside/framside av den ene leggen min. Krise!! Jeg har hatt såkalt beinhinnebetennelse tidligere (selvdiagnosert), både fra cheerleading og løping, så jeg kjenner igjen følelsen og er nå liiiiivredd for at det skal utvikle seg i løpet av den kommende måneden. Men så er det jo ikke lenge til jeg skal løpe, så jeg vil ikke trappe NED på treningen nå liksom??? Æææææh vet ikke hva jeg skal gjøre hjelp

    1. Oh shit! Men det som er bra, er at du har trent skikkelig tøft til nå, så om du må trappe ned litt, er ikke det sånn kjempefarlig. Hvordan går det med leggen nå? Har du sluttet å løpe? Løper du som vanlig? Hva sKjEr?

  3. God bedring! Synd du må stå over Hytteplanmila, for det er definitivt sesongens mest trivelige løp. For min egen del har jeg vært sørpe forkjølet siden maraton i Berlin for fire uker siden, så på lørdag har jeg bare fokus på Narum-boller og det sosiale (samt å gruse svoger’n!).

    Jeg tror du nailer sub 90 LETT i løpet av 2018.

    1. Takk, Christopher! Det blir gøy med masse løping i 2018. Håper du fikk bolle og hygge på lørdag, og at helsa kommer seg kjapt!

  4. Jeg har hatt halvvegs ufrivillig løpepause i ukesvis. Prøver å lytte til kroppen, og den vil liksom ikke være med på mer enn 20ish km i uka for tida. Jaja, det kommer seg vel alltids igjen. Digg med mer sofa på kvelden nå som det er mørketid, da.

    God bedring fra snørr og gørr, og nyt løpepausen om du kan!

  5. Ånei, jeg som hadde tenkt å si hei! Skal løpe hpm for første gang og gruer meg. Hater 10 km (det er fort kort til å løpe sakte og for langt til å løpe fort) så skjønner ikke hvorfor jeg meldte meg på.. God løpepause!

    1. Litt over 51. Fornøyd! Har aldri løpt 10 km gateløp før så hadde ingen anelse om hva jeg skulle løpe på. Og 2017 har ikke akkurat vært året sitt kan du si, med operasjon og dårlig trening. Fristet til gjentakelse, så for 2018 er målet under 50! :)

  6. Jeg har planlagt sesongpause etter Hytteplanmila… Men akkurat nå ligger jeg på sofaen med så vondt i halsen at jeg gruer meg til hver gang jeg må svelge. Så det er spørs om sesongpausen starter seg selv :( :( :(

    1. Det ble for tett :( Vurderer revansj på Lørenskog Halvmaraton neste helg, men er faktisk fortsett ikke helt i hundre så drøyer litt til før jeg bestemmer meg!

      (Klarte ikke å kommentere kommentaren din så jeg kommentert min kommentar)

  7. Jeg har fått en ufrivillig pause pga influensa og deretter nakkevondt (!), hvilket er helt uvant for meg – begge delene. Men jeg har ikke gitt opp håpet om å komme meg til 5K før jeg finner ut om dette er noe for meg eller ikke. Fortsatt ikke frost i Bodø (og jeg har brodder/vinterutstyr av ymse slag), så håpet er ikke ute. Enda.

    Noe sier meg dog at ‘pause’ for deg ikke betyr det samme som ‘pause’ for meg.

    1. Nakkevondt var fælt helt til søndag. Da var jeg på kjøkkendag hos venninne som med enkle, amatørbaserte grep fikset hele skjiten! I dag har jeg vært like løs og ledig som jeg alltid ellers pleier å være. Genialt.

      Nordaførr sånn ellers: Regnet har gitt seg og den siste uka har bydd på masse klarvær og nordlys og poetisk vakre høstmorgener med soloppgang akkurat i den tida jeg beveger meg mot jobb. Åsåm. Anbefales. Null snø, skarp luft, god sikt. Hva mer kan man ønske av oktober? Jeg kommer ikke på noe.

  8. Jeg er i samme båt som deg, skulle løpe løp i helga, men står over på grunn av sykdom. Har hangla i et par uker og selv om det er kjipt å stå over så vil jeg heller bli ordentlig frisk enn å gå på en ny smell med sykdom. Sannsynligheten for å løpe et bra løp er vel heller ikke så stor, med såpass dårlig oppladning! Ellers har jeg virkelig funnet gleden i løping i høst, det har vel aldri føltes så bra før?!

    Gleder meg til å følge med videre på Slutty90-prosjektet ditt og god bedring til deg!

  9. Jeg tror noen har trolla Hytteplanmila i år. Blir ikke noe heiing på meg for å si det sånn.

    God bedring!

    (Jeg skal løpe Kadaverløpet på 45-årsdagen min. Jeg blir veeeeldig gammel og det kommer til å bli forferdelig vondt.)

    1. Ja, det stemmer. Det er et typisk prosjekt som ville gitt karakteren 6 i initiativ og 0 i vurderingsevne.

  10. Jeg løp min første maraton (jippi, jeg klarte det!) i Amsterdam på søndag, så nå skal jeg ha like mange dager restitusjon/sesongpause som det var km, altså 42 dager uten hard løping. Men hyggelig, langsom eller veldig langsom løping skal jeg nok gjøre om et par uker når Sørlandet forhåpentligvis har tørket opp etter sin tredje nedbørsrekord.

  11. Siden alle svarer på løpsplaner, forteller jeg det mest teite en løper har sagt til meg. Det var butikksjefen på Løplabbet, som prøvde å overtale meg til å kjøpe et par joggesko som var minst to nummer for store, fordi «de kommer til å krympe når de blir våte, akkurat som klær». Min beskjedne innvending om at sko vanligvis utvider seg ved bruk blåste han av og dumforklarte meg foran andre kunder. Jeg prøver virkelig å unngå å kjøpe sko i den butikken.

  12. Kikka litt etter deg på Hytteplan. Det var synd du ikke fikk løpt. Jeg var sikker på at jeg løp mitt livs raskeste, føltes i hvertfall sånn, men jeg var noen veldig få sekunder raskere i fjor. Somla opp bakken på slutten.

    God bedring.

  13. Jeg liker å lese om løping, jeg liker ikke så godt å løpe, savner å ha muligheten til å løpe. (Ok, så savner jeg å løpe, men ikke si det til treneren min.) Pro-tip: ikke rykk korsbåndet i kneet. Treningsopplegget de neste månedene inneholder bare styrke. Gud bedre. Og litt ergometersykkel. Nå jeg klarer å bøye kneet nok til å klare en hel omdreining.

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.