Plan: skaffe meg grunnlag

Nå skal vi snakke om grunnlaget mitt. Hvordan jeg skal få det, altså. Jeg vet at det sitter en haug løpenørds og tenker sitt om hvordan man legger et skikkelig grunnlag, men denne bloggen handler ikke om pulssoner og steglengde, den handler om å løpe litt fortere enn i går.

Her er fra grunnlagsbygging 2013:

grunnlag13

Det er også viktig at du vet at hver gang jeg skriver ordet grunnlag, forventer jeg at du hører Torgeir Bjørn si det inni hodet ditt. Det gjelder også for ordet gjennomkjøring, men det skal jeg heldigvis ikke skrive noe mer i dag. Ok.

Som vi snakket om på søndag, så trenger jeg vanligvis 14 uker med god trening trening før jeg er i god form. Det er det jeg kaller grunnlaget mitt. Så trenger jeg kanskje 6 uker til med en litt annen type god trening før jeg er i superform. Når jeg sier 14 og 6 uker her, så er det selvfølgelig helt omtrentlig. All trening er omtrentlig for meg.

I den 14 uker lange grunnlagsdelen betyr god trening rett og slett ganske mye trening. I den kortere superformdelen (gønne-på-delen, kaller jeg den) er god trening noe litt annet, men det er uansett veldig lenge til og også ganske hardt for hodet, så det trenger vi ikke snakke om eller tenke på nå.

Nå snakker vi om grunnlagslegging, som for meg alltid har betydd ganske mye og ganske rolig løping. Jeg har selvfølgelig hatt noen raskere og hardere økter innimellom, iblant prøvd meg på noen regelmessige hardøkter hver uke. Det har likevel vist seg at det som betyr noe for formen min på lang sikt, er at jeg får inn mengden. Ja, jeg har ofte løpt noen såkalte terskeløkter når jeg har drevet med grunnlagslegging. Ja, det er helt sikkert smart, både for meg og deg. Nei, det har ikke vært de som har vært viktigst.

Mye trening for meg, har betydd omtrent 9 timer i uka og i all hovedsak løping. Minst dobbelt så mye som jeg kan løpe nå. Det er litt kjipt, for jeg vet jo at det kommer til å ta mer enn 14 uker før jeg kan begynne å gønne på. Det er også litt gøy, for jeg har ikke opplevd dette før, og dermed kan jeg ikke forvente noe som helst. Alt kan skje. Jeg kan plutselig ta et jafs, jeg kan få en annen skade, jeg kan begynne å strikke noe annet enn votter, folk kan slutte å skrive kronikker, hvem vet. Ville ting kan skje. Jeg må tenke litt nytt. Her er det jeg har tenkt så langt: Nå når jeg løper såpass mye mindre enn før, må jo hvordan jeg løper spille en større rolle.

Så her er den langsiktige planen framover:

  • Eksperimentere med treningsmengden. Kan jeg for eksempel trene mer alternativt uten at jeg blir for sliten til å få til de gode løpeøktene?
  • Ikke eksperimentere med løpemengden. Jeg kan prøve meg forsiktig fram, men absolutt ingenting som kvalifiserer til eksperimentering.
  • Ingen hopping eller spurting. Det er for risky for foten, rett og slett.
  • Konsentrere meg om de viktige løpeøktene: de moderate langintervallene, de progressive øktene, langturene. Alt annet er bonusløping.
  • Fortsette med, og kanskje bli flinkere til den forbanna styrketreninga. Én og en halv gang i uka må jeg få til. Dette punktet angrer jeg allerede på.
  • Være tålmodig. Ikke bli for het på grøten, som Torgeir Bjørn ville sagt.

Nå skal jeg slutte å tenke på meg selv som skada, og begynne å tenke på meg selv som en vanlig løper. De siste ukene synes jeg treninga mi har gått fra opptrening til vanlig trening, og det er bra. Nå er jeg i god nok form til å trene ordentlig, selv om det er mindre og går treigere enn tidligere. Det er skikkelig trening.

Her er noen ord og uttrykk jeg kommer til å bruke i forbindelse med grunnlagslegginga (frivillig om du vil bruke Torgeir Bjørn-stemme eller ikke):

  • sette i banken
  • stein på stein
  • grunnlag
  • grunnmur
  • gjøre jobben skikkelig
  • legge meg i selen
  • ta i et tak
  • bygge solid
  • stå støtt

Så var det bare å legge det grunnlaget, da. Stein på stein.

Ok, nok prat.

Siri

21 Comments

  1. Gode uttrykk, tror jeg skal adoptere et par av dem, spesielt «å gjøre jobben skikkelig» og «ta i et tak» fenger.
    Folk kommer aldri til å slutte skrive kronikker så lenge det finnes provoserende rosabloggere. Det vil helst gå bra. Som forsåvidt også er et uttrykk verdt å benytte seg av.

      1. Det var nesten plantar fascitt! Bare at det var en rift i seneplaten under foten isteden. Så da måtte jeg hvile driiiitlenge. Og nå må jeg bygge grunnlag. Så du har min sterkeste medfølelse for den foten din. Håper virkelig det går bedre fort.

        Ser du aldri på ski på tv?

        1. Oi. Oi oi oi. Jeg har lurt lenge, men ingen andre spør, så jeg har ikke spurt jeg heller.

          Ser ikke ski på TV. Er det der Torgeir er? Er han den nye Northug? :-/ Jeg hører Nansen på ski over Grønland just nu. Storytel, men ski i alle fall. :)

  2. Interessant! Jeg skal bygge en grunnmur selv, og er i gang omtrent i dag! MR viser ingen brudd, og selv om smerten er der, er jeg lettet. Styrketrening og litt jogging settes i banken allerede denne uka!

  3. Folk kan slutte å skrive kronikker, og du kan begynne å skrive bøker? Det har jeg tenkt i det siste, at du nok hadde vært en god bokskriver. Dette er helt urelatert til innlegget ditt, men det satser jeg på at går bra.

      1. Ja, det vet jo åpenbart du mye bedre enn meg. Du skriver bare så bra at jeg ser for meg at mange kunne ha likt å lese skrivingen din på banen eller stranda eller hva det måtte være.

  4. Altså. Hvis jeg vil spørre om noe løperelatert, men ikke vil fylle kommentarfeltet ditt med litt teite ting (som alle andre kan se), er det da greit å sende deg en mail? Eller er det bare enda verre å fylle mailen din med teite ting? Mvh usikker jente (32).

    1. Ja, det er helt ok å sende meg en mail! Hvis det handler om løping, så er det nok mange som er bedre til å svare på sånt enn meg, da. Det finnes jo tusen av PT-er som elsker å uttale seg om sånt, for eksempel. (Det er også lov å spamme kommentarfeltet, men som sagt helt greit å sende mail.) Hvordan går det med din løping?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.