Prosjekt sub 90

Ja, nei. Det er jo på tide.

Å komme meg under 90 minutter på halvmaraton, har i mange år vært det eneste jeg føler jeg har ugjort i løpesammenheng. Halvmaraton er min yndlingsdistanse, jeg har lyst til å gjøre det skikkelig, skikkelig minst én gang.

Egentlig har jeg ikke gjort noen ordentlige forsøk på å få til sub 90, men har vært ganske nær ved minst to anledninger, og jeg vet jeg en sjelden gang har vært i form til det, selv om jeg akkurat da har valgt å bruke formen på noe annet. Ikke at jeg helt sikkert hadde fått det til, men du skjønner hva jeg mener. Kan man løpe en mil på 40 minutter, kan man løpe halv på 89, for eksempel.

Nå er jeg ikke i form til det. Jeg er langt unna, som vanlig på denne tiden av året. Men det er jo også sesong for å sette seg nye mål, og jeg tror 2020 er året jeg har kapasitet til å gjøre en ordentlig innsats for å få til 1:29:59.

Jeg fikk til 1:34 med tolv ukers forberedelse i fjor. Kanskje jeg kan få til fem minutter kjappere hvis jeg starter tidligere. Det tror jeg, ellers hadde jeg ikke sagt det høyt. Ja, jeg vet at fem minutter er mye, og ja, jeg er kjempelangt fra 1:34-form nå.

Jeg har ikke sagt at det blir lett, veit du. Det viktigste jeg lærte av fjorårets halvmaratonprosjekt, er at jeg kan få til ganske mye uten å være på felgen hele tiden. Om jeg skal klare 1:29, må jeg nok nedpå felgen iblant, men jeg tror også at jeg overraskende ofte kan holde meg på overskuddssida.

Jeg har ikke bestemt meg for hvor jeg skal løpe halvmaraton ennå, det må nok et par forsøk til før det sitter. Så kanskje det blir Tromsø og Oslo og noe annet litt utpå høsten? Jeg vet ikke.

Foreløpig er planen å bruke januar på å komme litt inn i treninga igjen. De siste månedene har jeg gått mest, på grunn av <3 valpen <3

Mål for uke 1: Laste ned treningssenterets nye app, så jeg får kommet meg inn på mølla minst én gang. Som alle vet, skal det ikke så mye til for å la være å komme seg på trening.

Siri

2 kommentarer

    1. Yes! Dit har jeg tenkt meg for å løpe sub 1.30 for første gang til høsten.
      Skal øke kondisjonen først, så under 40 min innen mai/juni, deretter utvide «distanserekkevidden».

      Det er kun en ting som gjelder: kontinuitet. Samt variasjon for å unngå skade. To ting, da.

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.