Skal løpe halvmaraton om to måneder

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det skjer i Tromsø 18. juni.

Halvmaraton er min yndlingsdistanse på vei. Det er så langt at man ikke kan slurve i forarbeidet eller løpsopplegget, men kort nok til at man ikke trenger å selge sjela si for å få det bra til.

Min personlige rekord på halvmaraton er fra Fredrikstadløpet i 2013, og når jeg tenker meg om, tror jeg det var forrige gang jeg løp halvmaraton. (Uten at jeg er helt sikker på det.) Da løp jeg på 1:30:50. Det er 4:18 min/km. Etter det har det jo vært litt hviling etter sub 40-sesongen, et utenlandsopphold og et skadeår, så det er jammen meg på tide at jeg stiller til start igjen.

For meg kommer halvmaratonet i Tromsø mest til å være et slags comeback. Målsetningen er å føle meg konkurranseklar når jeg står på startstreken. Å på en måte gjøre meg ferdig med skaden og det jeg til nå har følt har vært opptrening. Det betyr ikke at jeg bare skal glemme at jeg har hatt en dårlig fot, eller at jeg skal ta helt av på treninga. Det betyr bare at jeg skal føle meg klar for halvmaraton når jeg står på start. At jeg skal vite at jeg har distansen inne, at jeg har god fartskontroll og en helt frisk fot. Hvor fort det går er underordnet.

Det betyr også at jeg ikke kommer til å legge opp til noen stor formtopp for akkurat dette løpet. Det sparer jeg til høsten.

Det betyr selvfølgelig ikke at jeg kommer til å la være å sette meg et tidsmål. Jeg vet bare ikke helt hva det skal være ennå. Nå kan jeg selvfølgelig stikke fingeren i lufta og si at 1:45 er innafor, men jeg gidder ikke sette meg et mål jeg vet jeg kan nå med middels innsats. Så jeg tror jeg sier 1:40 foreløpig, og så får jeg heller justere det etter hvert. 1:39:59 er omtrent 4:44 min/km. Det hadde jeg ikke hatt sjans til å få til i dag, men det er to måneder til løpet.

Og hva betyr dette for treninga framover, egentlig?
Overraskende lite, når jeg tenker meg om. Jeg kommer til å fortsette med de moderate øktene to ganger i uka, og med langturen én gang i uka. Også litt rolig i tillegg, da. Min fabrikkinnstilling når det kommer til trening, er egentlig ganske godt tilpasset halvmaraton. Ikke rart det er min yndlingsdistanse.

Jeg kommer til å konsentrere meg om å øke løpemengden min litt. Jeg vet at jeg må opp rundt 90 kilometer i uka over en god del uker for å bli i god veiløpeform. Og så handler det jo om å veie det behovet opp mot resten av kroppens behov. Det er lenge siden disse beina har løpt 90 kilometer i uka, og det kan jeg ikke bare begynne med over natta, selv om jeg har lyst.

I tillegg til å ta det gradvis, må jeg i den sammenheng også trene styrketrening og tøye ut og rulle i vei. Ganske ofte og regelmessig. Ganske rart, men det er det som virker vanskeligst for meg. Jeg vil bare løpe, jeg vil ikke ligge på gulvet, henge i slynga eller kaste rundt på blyballer. Men jeg må. Jeg . Merker du at jeg snakker til meg selv nå? Ok, la meg tenke litt på det, kanskje finne på et belønningssystem eller noe.

Oj, dette ble mye på en gang, la meg oppsummere litt:

  • Skal løpe halvmaraton i Tromsø 18. juni.
  • Mål: Bli konkurranseklar.
  • Foreløpig tidsmål: 1:40.
  • Formtopping før løpet: nei.
  • Alvorlig treningsplan: nei, takk.
  • Foreløpig treningsopplegg: omtrent to moderate og én lang hver uke + andre rolige turer. (Vurderes fortløpende.)
  • Utfordringer: Øke løpemengden uten å gå på en smell av noe slag. Å gidde å trene styrke, tøye og rulle.
  • Pågangsmot: Jepp.

Siri

25 Comments

  1. Supert! Da vet jeg hvilken rygg jeg bør prøve å følge i det løpet :)

    Merkelig nok de gangene jeg har kommet nærmest 1:40 er de gangene jeg egentlig ikke var så opptatt av tiden. De gangene jeg faktisk har hatt det som mål havnet jeg lenger unna.

  2. Så bra, nå kommer du i slaget igjen! Jeg prøver å stå på med styrke og sånt selv, men jeg har litt mindre skadehistorikk å motivere meg selv meg… Har forøvrig aldri løpt halvmaraton, men jeg er påmeldt Birkebeineløpet i juni (det er vel en slags halvmaraton?).

    1. Birken teller som halvmaraton, det er klart! Gleder meg forresten veldig til å se hvordan det går med deg i Sentrumsløpet. Lykke til!

  3. Jeg blir alltid så imponert over de som klarer å ha det vondt (for det er vel ikke akkurat behagelig?) på den måten over lang tid. Mannen løper også halvmaraton rett som det er, og jeg får vondt bare ved tanken.
    Jeg har nemlig en sisteplass på merittlisten, og det har aldri fristet til gjentagelse.

    Respect, som Aretha Franklin sier!

    1. Jeg synes det er så vanvittig inspirerende med folk som kommer sist. Sikkert fordi jeg ofte har vært i nærheten selv, men ikke i nærheten likevel. Det trengs så vanvittig mye viljestyrke for å fullføre noe som ikke er SÅ kjekt når de begynner å pakke sammen drikkestasjonene når du løper forbi.

      Og Siri! SÅ gøy! Betyr det her at jeg ikke har noen unnskyldninger for å ikke melde meg på halvmaraton i august?

      1. Takk snille T! Jeg slo hvert fall de 30 som ikke fullførte.
        Om et halvmaraton i Stavanger frister så er 3-sjøers i november ekstremt populært. Jeg stiller som heiagjeng!

        1. Malin: Helt enig med T om sisteplasser. Og angående halvmaraton, så synes jeg egentlig det er en mer behagelig distanse enn 10k. Man må på en måte flyte mye mer enn på de kortere løpene, ellers får man svi.

          T: Nå må du faktisk løpe halvmaraton i august.

  4. Du bør vurdere å løpe ett eller flere av løpa til MSM i august også. Kanskje Tromsdalstind opp er noe for deg?

  5. Morsomt! Jeg skal også til Tromsø og løpe. Maraton! Nyttårsforsettet mitt. Jeg må også trene litt før den tid.
    Gleder meg vanvittig, for når den dagen opprinner er jeg ferdig med to i-landsproblemer som jeg gruer meg til (arrangere komf + ha eksamen i naturfag).

    1. Så gøy, håper vi ses! Hvordan går det med treninga?

      Komfirmasjon OG naturfagseksamen? Blir helt klam av tanken.

      1. Tretimersturer prioriteres framfor husvask og serviettbretting (og kjemilesing). Så ja, takk som spør: Treninga går bra.

          1. Det er fordi det går tregt. Jeg leste på internettet at det ikke er vits i å løpe mer enn tre mil på trening (det var ikke du som skrev det).
            Nå skal jeg fortelle hvordan jeg snublet over din blogg (for 2-3 år siden). Jeg ville la meg inspirere av en løpeblogg til en navnesøster og googlet løpeblogg+siri. To treff!

  6. Veldig befriende å lese et ærlig innlegg med realistisk innhold. Befriende fordi det kommer fra en så god løper som deg. Du har løpt på 1:30 men det var DA, nå er det 1:40 som gjelder. Det er så mange som bare surmuler fordi de ikke får løpt sånn eller slik, eller de er ikke i den formen de var og alt er dritt liksom – skjønner hva jeg mener? Du sier som sant er at du vet du kan bedre, men nå er fokus å ta ett skritt om gangen i riktig retning på veien tilbake – good shit eller «Tommel opp» om du vil!

    1. Takk, Silja! Det er klart det føles litt sånn usj å løpe ti minutter treigere enn før, men sånn er det nå bare, og det er en knagg jeg må innom før jeg kan løpe enda fortere. Og så tror jeg det er bittelitt sunt å være skada, for nå setter jeg mye mer pris på hver økt. Kjipt, men sant.

  7. Hurra! Halvmaraton i Tromsø jeg også. Håper på å bekrefte fjorårets sub90 form, men kjennes ikke overkommelig ut akkurat nå! Løp maraton for noen år siden der oppe og det var fantastisk, så det er bare å glede seg (hvis det går an?!)

    Håper solgudene slår til, også tror jeg du får en fenomenal formstigning frem mot løpet. Du har jo et solid grunnlag der inne, så jeg tipper målsetningen blir nådd?

    1. Å, så gøy at vi er flere! Håper vi sees! Jeg gleder meg veldig.

      Lykke til med sub 90 og treninga nå de siste månedene!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.