Slutty trening til halvmaraton, uke 3

Les om halvmaratonprosjektet mitt her.

Løpings på Middagsfjellet

Ja, hallo! Her kommer trimoppsummeringa for uka som har gått.

Det går bra med løpinga om dagen. Jada, det går veldig opp og ned med følelsen i beina og skrotten, men sånn er det når man trener bittelitt mer enn det man egentlig er vant til. Likevel får jeg som regel gjort det jeg har regna med at jeg skal få gjort, og det er ikke selvsagt.

Denne uka har vi flytta (skrikemoji). Sånt tar på, men jeg har brukt løpinga som unnskyldning for å komme meg ut og vekk fra pappesker og ovnrens, og det kan jeg anbefale på det sterkeste.

Kan også anbefale min nye yndlingshobby, øl og badekar.

badekaaar

Trimmingsen denne uka:
  • Mandag: Harstadkarusellen rundt Møkkelandsvannet. Les mer her.
  • Tirsdag: hvilings
  • Onsdag: 40 min jogg + styrke.
  • Torsdag: Løpings i skogen, 1 t 5 min.
  • Fredag: 1. morgenjogg, 45 min. II. Motbakkeintervall. 4×6 min, p 1 min.
  • Lørdag: Fin tur over fjellet, 1 t 20 min.
  • Søndag: 14 km løpings.

Tid: 7 t 15 min + litt styrke
Løpt: 71 km
Ukas høydepunkt: løpet på mandag

Stravalink for flere detaljer.

Skulle ønske bildene under (fra Bedriftsidretten i Troms og Finnmark) var i høyere oppløsning, for jeg har skikkelig lyst på et godt og innzoomet utsnitt av ansiktet mitt på det første bildet der.

Harstadkarusellen rundt Møkkelandsvannet

Sånn ser jeg altså ut når jeg er helt på grensa.

Men du! I morgen (mandag) skal jeg løpe løp igjen. Og det er ikke hvilket som helst løp, det er en 10-kilometer. Kontrollmålt og flat. Det betyr at det er på tide med en formtest!

Vi løp akkurat den samme løypa i våres, og da løp jeg på ganske nøyaktig 45 minutter. I sommer løp jeg jo en 10-er et snaut minutt raskere enn det, men da hadde jeg også ligget på stranda en ukes tid i forkant. Det har jeg ikke gjort nå. Samtidig kommer det jo ikke til å være 40 grader i Harstad i morgen, uansett hvor fint vær det er meldt.

Tidsmålet mitt er å slå tiden fra i vår, og det tror jeg at jeg klarer. Det viktigste målet mitt er likevel å la være å henge meg opp i klokka underveis, for det bare orker jeg ikke å begynne med på dette tidspunktet i halvmaratonprosjektet. Det er rett og slett for tidlig å bry seg noe særlig om kilometertider mens jeg løper, og det er også en helt bombesikker oppskrift på å gjøre meg stressa og lei etter bare et par måneder. Dette prosjektet er langvarig. Jada, det er selvfølgelig lov å se litt på klokka, men ikke å drive med sånn aggressiv klokkesjekking på hver kilometer eller oftere.

Mål for treningsuka som kommer:
  • Løpe 10k-løp på mandag
  • Minst én styrkeøkt
  • Løpe ca 70 km til sammen
  • Ta treningstøyet ut av posen med en gang jeg kommer hjem, uææhg

Vi snakkes om løpet i morgen eller på tirsdag, da!

Siri

 

15 kommentarer

  1. Eg tenkte ikkje på ansiktet ditt på biletet, eg tenkte på det du skreiv om ho dama i rosa! Heehe.
    Lykke til på løpet idag! Gledar meg til rapport!

  2. Eg syns du ser dedikert og kontrollert innbitt ut. Han der tommel-opp-mannen ser uforskamma opplagt ut da. Håper han fekk det litt verre etter kvart.
    Treningsveka di må da vere nær optimal i denne fasen? Og så har du fått badekar! Det må da også vere ein fordel! Trur sikkert at du vinn i kveld også!
    Tidlegare i sommar fekk eg ei venninne med på at vi skal (skulle?) springe maraton i lag neste haust. Det hadde vore alle tiders å kunne bruke dine slutty-90-innlegg som motivasjonsdatabase i mitt prosjekt. Men trur du ikkje at eg har fått snev av plantar fascitt!?! Sjøl på mitt nivå er det grusomt å bli stoppa av fot-fascisten, som angrep utan forvarsel under min siste skikkelege treningstur i midten av juli. Eg innbiller meg likevel fortsatt at eg vha ein månads nesten-løpestopp, spesialtilpassa såler og ein betennelsesdempande kur frå legen, skal få stoppa dette. Kva trur du?

    1. 1. Så gøy med maraton! Det er et fett venneprosjekt!

      2. Å neeeei! Ikke fascitt! Æsj!

      Ja, jeg tror du har en veldig god kur planlagt. Er det lenge siden du begynte å kjenne på det?

    2. Kjente ikkje det grann, før eg 16. juli sprang 1000-metere på bane. Hadde det så kjekt, gikk så bra, så var eg i gang med nr 7, da eg fikk akutt skikkeleg vondt under foten. Det neste døgnet kunne eg knapt tråkke på foten, heldigvis fekk eg også eit skikkeleg migrene-anfall, slik at eg låg i senga mesteparten av det døgnet.
      Men i alle fall, etter det har eg knapt turt å springe. Kjenner fot-trøbbelet rører seg av den minste aktivitet. Det går stort sett greit å gå da. Skal likevel springe 10 km i Oslo om mindre enn to veker, i lag med 14-åringen min. Det får bære eller briste.
      Eg har inntrykk av at alle kjerringer i 40åra som stiller i vektklasse Karoline Grøvdal x 2 eller meir og likevel prøver å springe, er dømt til å få plantar fascitt.

    3. Shit, det der høres veldig kjent ut! For meg hjalp det (etter den innledende prøvingen og feilingen og hvilingen) å teipe foten i hverdagen. Har du prøvd det? Tror du får mange bra resultater om du googler «taping plantar fasciitis».

  3. Æææææh motbakkeintervaller er jo døden selv. Bra du har badekar da, tror ikke det finnes noe jeg ønsker meg mer enn et stort badekar.

    1. Badekaret gjør faktisk ganske mye levelig. Motbakkeintervaller, Harstad, kan takle nesten hva som helst så lenge jeg kan gå hjem til badekaret etterpå.

    1. Ja, det er egentlig det. Jobber som vanlig med saken, men tror jeg har vanskelig for å klare å gjøre en skikkelig innsats på både løping og styrkings samtidig, hvis du skjønner? Det året jeg holdt på med plantar fascitt i foten, fikk jeg skikkelig dreisen og trivdes godt med styrketrening. Har du noen tips?

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.