Slutty trening, uke 4

Les mer om det slutty halvmaratonprosjektet mitt her.

Løping over Raudmoldheia

Denne uka begynte jo rimelig drøyt, med en 2 minutter og 40 sekunders forbedring i 10-kilometeren i Harstadkarusellen. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan det går an. Det må være en blanding av gammel trening og å endelig ha kommet over kneika, tror jeg.

Sånn rent formmessig har det vært et par tunge år nå, med den foten i 2015 og den seige forkjølelsen i vinter. Jeg har syntes det har vært gøy å løpe likevel, altså, men den store framgangen har uteblitt. Digg å bare ta alt på én gang, da. Nå har jeg fått trent fornuftig, uten å overdrive, siden begynnelsen av juni, og det passer godt med den gamle erfaringen min: at det tar omtrent tre måneder med god treningsflyt for å komme meg i form.

Jada, jeg er fortsatt to minutter bak persen min på 10-kilometer, men den persen tror jeg kommer til å stå til jeg dør, og å løpe mila på 42 minutter, er mer enn innafor for min del. Det er ikke noe kroppen min gjør, sånn uten videre. Neste gang noen spør meg hvordan formen er, kommer jeg til å si at den er bra.

(For øvrig ligger alle treningsdetaljene mine på Strava, så det er bare å kopiere eller la deg inspirere av opplegget. Ville i så fall begynt på den uka som begynner med mandag 29. mai.)

Harstadkarusellen 10k

Sånn har resten av treninga sett ut denne uka:
  • Mandag: Harstadkarusellen, 10k, 42:20.
  • Tirsdag: hviling
  • Onsdag: 1. Morgenjogg, 45 min + styrke
    II. Fin tur i Folkeparken med selskap, 1 t 15 min, 13 km.
  • Torsdag: hvilings (pga. dårlig tid, ikke dårlig kropp)
  • Fredag: Skogsjogg, 45 min.
  • Lørdag: Laaangtur over fjellet. 3 t 20 min, 24 km.
  • Søndag: Joggings, 45 min + rulling & tøying.

Tid: 7 t 55 min + litt styrke
Løpt: 72 km
Humør: Helt på topp

Løping ved Koven

Når vi snakker om sub 90 på halvmaraton, så begynner jo 42:20 på 10k å ligne på noe. Det er fortsatt et stykke igjen, men nå kan jeg iallfall løpe i konkurransefarta i 10 kilometer på rad! Ikke verst! Det betyr jo at jeg kan begynne å bruke den farta litt på trening og sånt, uten å brenne meg ut helt.

Også gjelder det bare å holde meg i skinnet, da. Det tror jeg faktisk er det aller viktigste bak denne megasuksessen av en treningssommer. At jeg har klart å la være å overdrive. Har bare tusla framover i mitt eget tempo, og tenkt at ting får ta den tiden de tar.

Løping Harstadkarusellen 10k

Mål for neste treningsuke:
  • Løpe omtrent 70 km (eller det tilsvarende i tid, da)
  • Ha minst én moderat økt, gjerne to.
  • Trene styrke minst én gang.
  • Melde meg på et løp.

Siri

7 kommentarer

  1. Kommer ikke over de fine omgivelsene du får lov til å trene i, ass. SÅ fint!! Jeg løp 20km uten stopp, helt mutters alene i dag! Har bare løpt så langt én gang før, men det var sammen med pappa og noen små drikkepauser innimellom, så i dag ble jeg skikkelig stolt av meg selv.

  2. Jeg blir fortsatt inspirert av deg, altså! Selv om min motivasjon handler om å komme igang ordentlig med løping overhodet og å etablere en vane, så blir jeg inspirert heller enn demotivert av å lese om deg, som ligger en klasse eller to over meg, sånn rent faktisk. Takk!

    1. Nå virker det jo som om du er på vei mot en løpevane, Elisabeth! Det er gøy å følge med på!

      Og: Ikke det spor overraskende at tredemøller har den opprinnelsen der! For en forferdelig oppfinnelse!

    1. Håper du hadde en fin dag, Hege!

      Ja, den der har jeg studert med haukeøyne, veit du! Som en sann løpenerd! Takk for tipset, er godt å vite at flere holder øynene oppe for bra løpestoff.

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.