Til en mann

23. november 2016

Her om dagen snakket jeg med T om det å si ifra. Hun har skrevet litt om det her. I hennes tilfelle handler det om et konkret eksempel der hun plutselig var blitt punchline i en voldtektsspøk. Det er ikke så veldig kult, av mange årsaker. Min erfaring tilsier at det ikke er så gøy å kose seg i ett sekund, for å i neste sitte der og lure på hva slags kvinnesyn vennene dine egentlig har, om du må ødelegge stemningen ved å si ifra om at sånt ikke er greit, og bli hun kjipe kjerringa igjen, eller om du i verste fall må føre opp noen av dem på den mentale lista over menn du unngår å være alene med.

Jeg er en sånn som sier ifra. Nå skal jeg verken skryte på meg å alltid gjøre det, eller å alltid skjønne når jeg burde gjøre det, men som regel sier jeg ifra. I noen situasjoner har det vært dritvanskelig. Det var ikke så kult å be den eldre mannen jeg møtte i jobbsammenheng, om å forklare den blowjobevegelsen han gjorde da jeg spurte om det var noe jeg kunne hjelpe ham med. Det var ikke så kult å være hun som ødela stemningen da gutta fant fram de bildene av en norsk toppblogger.

Det var heller ikke så kult å ikke si fra da jeg ble fortalt at mitt “ellers takk” til invitasjon om tomannsnach ikke var “tydelig nok til å holde i retten”. Selv om han som sa det var en venn, og jeg skjønner at det var en vits som skulle spille på straffefriheten i voldektssaker. Der jeg sto ved Birkelunden klokka to om natta, syntes jeg det var enda mindre morsomt enn jeg ville gjort midt på lyse dagen. Midt på dagen hadde jeg heller ikke følt meg tvunget til å le, for å prøve unngå en eskalerende situasjon.

Her er greia med voldtektsvitser og det som kan virke som nedverdigende, men tilfeldige kommentarer om kvinner: det er en spøk for deg, men det er virkeligheten for absolutt alle kvinner. Ikke alle kvinner blir utsatt for seksuelle overgrep, men en god del blir faktisk det. Antallet avhenger av hva du legger i begrepet, selvfølgelig, men det er uansett mange nok til at du har møtt flere. Du møter dem mest sannsynlig hver eneste dag. Jeg kan faktisk ikke tenke meg noe kjipere enn å være han fyren som slår en roofievits til noen som har opplevd å få noe i drinken sin.

Det er også sånn at selv om man er så heldig å ha sluppet, så er muligheten for det alltid tilstede. Alltid. I hverdagen. Når som helst. Så det du i beste fall gjør når du joker rundt med sånt, er å si: “Jeg klarer ikke å sette meg inn i livet ditt.” I verste fall sier du: “Jeg bryr meg ikke.”

Dessuten, og dette er kanskje det viktigste poenget mitt, kan det hende at noen som ikke burde hørt den vitsen eller den slengkommentaren, hører den. Nå snakker jeg ikke om kvinner eller andre som burde vært skånet, jeg snakker om noen menn. For uansett hvordan vi vrir og vender på det, så blir mange overgrep begått av vanlige menn. Ikke ustabile menn som har opplevd ekstreme ting, eller som er drevet av en medfødt eller påtvunget ondskap. De er vanlige menn. Å kalle dem monstre, er å aktivt velge å se bort fra de delene av vår kultur som gjør det mulig for dem å handle på den måten. Jeg sier ikke at jeg tror du er en potensiell voldtektsmann, jeg sier at jeg tror vennen din er det. Du veit hvilken jeg mener.

Hvis du synes det er ubehagelig å høre, så er det et godt tegn. Det ubehaget har jeg lyst til å utnytte nå.

Hadde du giddi å være den som sier ifra neste gang? Så kan vi dele litt på den børa? Jeg tar den delen med å være redd og sint, og så kan du ta den delen med å si ifra neste gang du hører noen gjøre et ordspill på navnet til offeret i Hemsedalsaken? Det hadde gjort livet mitt lettere og bedre. Dessuten tror jeg at det som gjør at noen menn aldri har lært seg at en kvinnes nei betyr nei, er det samme som gjør at det at du sier ifra, veier tyngre enn når jeg sier ifra. (Det er absurd, så klart.)

Jeg vet at det hadde betydd mye for folk som kanskje ikke klarer å si til deg at det betyr mye for dem. Det kan være helt avgjørende for noen som aldri kommer til å få vite om det, en gang. Nå er jeg i utgangspunktet imot at man skal få poeng for å klare minimumskravet, som man jo kan argumentere for at det å si ifra er, men i dette tilfellet skal jeg gjøre et unntak. Kan du plis være med å avnormalisere det kvinnesynet som ligger til grunn for at vanlige menn synes det er innafor å midlertidig avlyse kvinners rett til å bestemme over egen kropp?

Jeg skal ikke selge det så hardt inn til deg, jeg tror at du enten skjønner greia, eller så skjønner du ikke greia. Det at du ikke skjønner greia, betyr ikke at du har tenkt å voldta noen. Det betyr kanskje bare at du ikke bryr deg så mye om noen andre gjør det, heller. Du kan i så fall gjerne slutte å lese denne bloggen, for du creeper meg noe jævlig ut.

Det er ikke lett å si fra. Jeg synes ofte det er vanskelig, og jeg har øvd veldig lenge. Så jeg skjønner at det ikke er så fristende. Seriøst, jeg skjønner det kjempegodt. Dessuten blir det vanskeligere og vanskeligere jo bedre man kjenner noen og jo gladere man er i dem, så det å si ifra til en bror, en far, en livspartner eller en god venn, er kjempevanskelig. Plis prøv likevel. Jeg synes det er litt lettere å si fra til noen jeg er glad i, hvis jeg gjør det på tomannshånd og aktivt prøver å la være å drite dem ut. Det kan man gjøre ved å stille spørsmål underveis og å legge saken død etterpå. (Det finnes sikkert flere tips for det, så bare rop ut om du har noen.) Egentlig synes jeg jo at man fortjener litt offentlig skrape om man virkelig plumper uti med noe skikkelig dritt, men det er sjelden mest effektivt og ikke alltid nødvendig. Selv om jeg altså synes det raseriet som ligger bak en godt timet utdriting av andres sexisme, absolutt er rettferdiggjort og fortjent. Jeg sier bare at du ikke trenger å starte der.

Greia med å si ifra, er at det ikke er så mye som skal til. Om vi snakker vitsing og jazzing med gutta, så er vel humor aller mest et slags verktøy for å skape samhold i en gruppe. I det du ekskluderer deg selv fra den gruppa ved å si ifra, faller det på steingrunn.

Her er noen forslag til hvordan man kan begynne:

  • Noora-varianten: “Hehehe, var det ei litta voldtektsvits jeg hørte der?”
  • Jazze med gutta: “Fy faen, jeg bare elsker god stemning, øl og seksuell trakassering!”
  • Rett fram: “Jeg synes ikke vi skal snakke sånn om damer, jeg.”
  • Retro: ”Er dette 1902? For det høres ut som du tror du har rett på sex?»
  • Stygging: “Oj, nå høres du ut som en voldtektsmann.»
  • Bokstavelig: «Hun ber ikke om det med mindre hun bokstavelig talt ber om det.»
  • Bokstavelig II: «Jeg skjønner ikke hva ordet slutty betyr, en gang.»
  • Listhaug-varianten: ”Dette hører ikke til vår kultur, folkens.“
  • Den ryddige måten: ”Ikke si sånt, tenk om en voldtektsmann hører deg og tror det er greit.“
  • Gjenta det-varianten: ”Jeg skjønte ikke den vitsen der, ass. Sorry. Kan du forklare den for meg?“
  • Smiske-varianten: «Jeg synes ikke den oppførselen der står helt i stil med din ellers innmari oppegående, beleste & sexy personlighet?»
  • Personlig utviklings-varianten: “Jeg prøver å bli flinkere til å se på kvinner som fullverdige mennesker, så hadde det vært greit om vi holdt de vitsene for oss selv?”

Jeg hadde ikke spurt hvis jeg ikke trodde du kunne klare det. Ilu osv.

Siri

Previous Post Next Post

81 Comments

  • Carina

    Fantastisk! Og helt enig. Jeg har blitt mye flinkere til å si ifra, jeg har de kompisene jeg har valgt å ta avstand fra, og det skal jeg fortsette med. Takk som skrev dette!

    23. november 2016 at 21:37 Reply
    • Siri

      Takk selv, Carina!

      24. november 2016 at 14:12 Reply
  • Isabel

    Nettopp! Ein ganske så innpåslitne fyr som ikkje heilt hadde fatta det her med «eit nei er eit nei» og «min kropp, eg bestemmer kven som får ta på han» fatta interesse for meg på ein festival ein gong. Kameraten min sa i frå at det ikkje var greit å snakke om og til meg på den måten han gjorde. Det var eg veldig glad for at han gjorde, fordi eg klarte ikkje å vere bastant og sinna nok når ein fyr eg nettopp hadde møtt kalte meg for eit «skittent tøs» og tafsa på meg utan å spørre om det var greit først.

    Guttar: ver som kameraten min. Sei i frå!

    23. november 2016 at 23:14 Reply
    • Siri

      Jeg synes det er innmari kjipt at menn hører mer på andre menn enn på kvinner, men sånn er det.

      24. november 2016 at 14:13 Reply
      • Isabel

        Det er så utruleg kjipt! Og at et høfleg «nei», gjentatt opptil fleire gonger, av mange menn blir tolka som «eg vil eigentleg, leker berre hard to get», når man faktisk ikkje vil, men heller ikkje vil øydelegge den gode stemninga og bli heilt «kjerring».

        Forresten, kva er rin god mannleg ekvivalent til «kjerring»? Synst «gubbe» høres ut som ein koseleg gamal bestefar.

        Og den lista var veldig bra! Skal øve meg på å seie i frå. Ikkje berre om slike ting, men generelt når folk kjem med teite vitsar og dumme kommentarar.

        25. november 2016 at 14:05 Reply
        • Isabel

          Å, skrivefeil. Har hatt smarttelefon i over eit år, eg burde ha lært meg kunsten å taste korrekt. Og å fullføre setningar. Eg gir ammetåka skulda.

          25. november 2016 at 14:08 Reply
          • T

            Drittsekk?

            25. november 2016 at 16:34
        • Gnav

          Menn kan også være kjerring.

          26. november 2016 at 11:21 Reply
          • Trine

            Spot on Gnav!

            26. november 2016 at 22:15
          • Isabel

            Det har du rett i, Gnav.

            27. november 2016 at 20:38
  • Astri

    Jeg kommer til å være evig takknemlig ovenfor hun som sa fra på mine vegne. Veldig viktig tekst, Siri, og nå skal jeg også øve på å si fra.

    23. november 2016 at 23:29 Reply
    • Siri

      Så bra at noen sa fra, Astri ? Håper det gikk ok med deg.

      24. november 2016 at 14:14 Reply
  • Heidi

    Jaaa! Tusen takk!

    23. november 2016 at 23:37 Reply
    • Siri

      Takk selv, Heidi!

      24. november 2016 at 14:14 Reply
  • Elise Alexandra

    Jaa! Så viktig! Jeg elsker den «kan du forklare hva du mente, skjønte ikke helt hva som skulle være morsomt»-varianten.

    24. november 2016 at 00:48 Reply
    • Siri

      Det er en veldig god variant!

      24. november 2016 at 14:15 Reply
  • Trine

    Jeg skal si ifra! Det er viktig at vi gjør det – for vår egen del og for døtrene og venninnene våre.
    Jeg har sagt i fra før og fått «j*vla kjerring som ikke har humor» slengt i trynet. Og vet du hva? Jeg er gjerne kjerring, for det betyr at jeg bryr meg og ikke aksepterer dritt som voldtektsvitsing. FOR DET ER IKKE MORSOMT.
    Kjerringhilsen herfra.

    24. november 2016 at 09:54 Reply
    • Siri

      Kjerring-highfive!

      24. november 2016 at 14:16 Reply
  • T

    Jeg synes det her er så viktig.

    Jeg identifiserer meg ikke som hårsår, men det oppleves rystende ubehagelig å være tilstede når noen vitser om ting som er uttrykk for et verdensbilde jeg trodde døde ut før jeg ble født.

    Jeg skremmes av polarisering, og mener det må være rom for creepy vitser, men enda viktigere da er at det føles trygt å si ifra. At noen har sagt noe før, eller at følelsen er at noen andre vil støtte meg. Før det er sånn, så er det en kamp som må tas (og jeg er fortsatt irritert på meg selv over de gangene jeg ikke har fått det helt til). Da er lista med punkt her ikke bare feminist-vitser, men også dønn nyttige greier.

    Og alle menn som ikke gidder å høre på alt jentejazzet om hvor stress det er å gå hjem alene, fordi du ikke skjønner at det kan være så skremmende – kom med den avvepnende kommentaren til jazzen som skrus på under pokerkvelden. #gidderikkehørepåjazz

    24. november 2016 at 10:36 Reply
    • Siri

      Veldig enig, T. Når vi snakker om creepy vitser, så er egentlig mitt største problem (ved siden av det du sier om at det må være greit å si fra) at de ofte er så dårlige? Og at de er forutsigbare og kjedelige.

      24. november 2016 at 14:25 Reply
      • T

        Desto dårligere vitsen er, jo lettere å si fra synes egentlig jeg. Eller: problemet er når alle ler og det er en du egentlig respekterer som forteller vitsen. «Hei jeg kom bare for å ødelegge stemninga» er vanskeligere når det er en stemning å ødelegge, enn når det sitter en litt full fyr i et hjørne og tror han jazzer med gutta når han egentlig bare jazzer med seg selv. (Det ble plutselig noe annet).

        Men! Det er derfor det er så bra at du har laget en liste med bedre ting å si. Som faktisk er helt innafor å si.

        24. november 2016 at 22:55 Reply
  • Marie

    send denne til avisene, please!
    så viktig.

    24. november 2016 at 11:34 Reply
    • Siri

      Takk, Marie! Vi får håpe kanskje én mann slumper til å lese den her inne.

      24. november 2016 at 14:27 Reply
  • Caroline

    Jeg tror jeg må være ekstremt heldig eller naiv, for jeg har aldri vært borti menn som snakker slik om kvinner. IRL liksom. Men det finnes nok av dem på nett i alle fall, og sikkert også andre plasser (som jeg snart kommer til å støte på).

    Jeg skal si i fra. Det lover jeg.

    24. november 2016 at 11:58 Reply
    • Caroline

      Mulig det er fordi jeg har vokst opp i en annerledes kultur enn folk flest, nesten parallelt ved samfunnet.

      24. november 2016 at 11:59 Reply
      • Siri

        Det der er kjempeinteressant, Caroline. Hadde vært veldig lærerikt å lese et blogginnlegg om det!

        24. november 2016 at 14:28 Reply
  • Synne

    Haha! Morsomt skrevet om et alvorlig emne. Her treffer du spikeren på hodet, Siri!

    24. november 2016 at 12:23 Reply
    • Siri

      Takk, Synne.

      24. november 2016 at 14:31 Reply
  • June Åsheim

    Jaa, fantastisk! Tusen takk for dette innlegget. Det er viktig, håper det gir flere en liten vekker.

    24. november 2016 at 12:26 Reply
    • Siri

      Det hadde vært fint!

      24. november 2016 at 14:31 Reply
  • Laila

    Vi må si fra. På egne og andres vegne. I fjor oppga 13 prosent av norske jenter mellom 16 og 24 år at de ble utsatt for seksuell trakassering minst to ganger hver måned. Som guttemamma har jeg vært ekstremt opptatt av å oppdra guttungen ordentlig. Dessverre holder det ikke å si fra bare til gutta. De to lekdommerne i Bergen som mente at femtenåringen som ble voldtatt ikke hadde protestert høyt nok, var damer begge to.

    24. november 2016 at 14:01 Reply
    • Siri

      Apropos de siste dagers stunt fra Maria Høili.

      24. november 2016 at 14:10 Reply
  • Chassi

    Kloke ord fra deg og T. Og for en liste! Kan du lage en sånn liste til andre vanskelige tema/ting å spørre om? Skills!

    – hvordan be om hjelp til oppussingen
    – hvordan be den fremmede på date
    – hvordan selge! Aller mest den siste lurer jeg på, men poenget var at listen din var ganske genial, og det burde finnes smørbrødoppskriter til mange flere ting.

    24. november 2016 at 16:01 Reply
    • Siri

      Jeg aner ikke hvordan man gjør noen av de tingene, Chassi! Skulle ønske jeg gjorde det. Egentlig vet jeg ikke hvordan man sier fra om voldtektsvitser heller, har bare prøvd meg fram litt. I det siste har jeg hørt folk bruke den Noora-varianten på hva som helst, så kanskje det kan funke?

      26. november 2016 at 12:38 Reply
  • Malin

    Da en tidligere kollega diskuterte Hemsedal-saken på facebook og mente at «nei» ikke var bevis nok for voldtekt, skulle jeg gjerne hatt den listen din. Jeg ble så provosert at jeg bare blokkerte han, men angrer så sykt på at jeg ikke sa noe.

    24. november 2016 at 23:25 Reply
    • Siri

      Jeg må også veldig ofte bare ta et steg vekk fra situasjonen, ellers blir det til at jeg flipper fullstendig. Og jeg synes jo ofte det er innafor å flippe fullstendig, men det kan jo hende det er bedre for oss selv om vi klarer å holde oss. Jeg veit ikke.

      26. november 2016 at 12:39 Reply
  • Linn

    Dette er et sykt bra, viktig og totalt klokkerent innlegg. Takk!
    – Linn, SnapKollektivet :)

    25. november 2016 at 09:41 Reply
    • Siri

      Takk, Linn!

      26. november 2016 at 12:40 Reply
  • Helga

    Viktig og godt skrevet! Takk!

    25. november 2016 at 11:29 Reply
    • Siri

      Takk, Helga!

      26. november 2016 at 12:40 Reply
  • I

    Mens Even og Isak kliner, jeg tenker over hvor heldig jeg har vært fordi voldektsvitsing ikke er noe jeg har opplevd, så er Dagbladet kule og publiserer dette! Hurra!

    Jeg har vokst opp med en dialekt der ‘kjering’ er kone. Aldri vært et negativt ladd ord for meg. Det liker jeg.

    For øvrig angrer jeg fortsatt på at jeg ikke svarte (og dro en løgn) ‘ja din gamle gubbe, det er for øvrig fru’ da jeg som pysete butikkansatt ble tiltalt som unge frøken av en middelaldrende herremann i 2011. Du er tøff som sier i fra, i alle fall i servicebransjen der kundene alltid (ALDRI) har rett. Jeg tror jeg sier mer i fra i dag og skal i alle fall skjerpe meg nå.

    25. november 2016 at 21:52 Reply
    • Siri

      Å, fyyy søren, noen burde lage en bok eller noe med butikkansattes opplevelser med kunder. Det er en gruppe folk som opplever mye dritt, ass.

      26. november 2016 at 12:42 Reply
  • Ingrid

    Så kjedelig at vi ikke alle har lik humor. Veldig beklagelig.
    Slik er livet, og slikt må man tåle. Ikke la følelser komme først, da blir det ofte usaklig.
    Men nå er det jo en blogg…. Følelser kommer ofte først da :)

    25. november 2016 at 23:29 Reply
    • Anonym

      Haha, virkelig? Så forståelsesfull du er. Digger smilefjeset.

      26. november 2016 at 00:44 Reply
      • Siri

        Hahaha, I love iiit, Anonym.

        26. november 2016 at 12:42 Reply
  • JennyO

    Oh, jeg er så enig.
    Ingenting provoserer meg mer enn
    – vitser om kvinner (tenk om noen faktisk har opplevd det det vitses om)
    – vitser om innvandrere (vi må respektere våre nye landsmenn. Eller folk i utlandet)
    – vitser om barn i barnehagen (tenk om barna hører det, de kan bli traumatisert)
    – vitser om alkohol (det er alt for mange som drikker for mye både i helgene og ellers)
    – vitser om fotball (er dere klar over hvor mange som blir alvorlig skadd, enten som fotballspillere eller som tilskuere? Tallene er skremmende)
    – vitser om handicap (om noen som lider av det, hører det, så kan de bli lei sei)
    – vitser om dverger (de kan ikke noe for at de er små, og det er IKKE noe å le av)
    – vitser om politiet (de gjør så godt de kan, og de fortjener vår støtte)
    – vitser om forbrytelser (det er ikke noe å le av)
    – vitser om lærere og skolen (skolen er det viktigste vi har, og ingen «vitser» må få ødelegge det)
    – vitser om bilkjøring (er dere klar over hvor raskt man kan dø i trafikken? De fleste vitsene om bilkjøring inneholder uansett historier om politiet, så…)
    – vitser om politikere (det er mobbing å gå etter politikere på den måten, enten man gjør det på navn eller bare generelt. Vitsene understreker at vi ikke respekterer dem!)
    – vitser om død og begravelse (det er bare respektløst, vi kjenner alle noen som har dødd, og en gang skal vi alle gå den veien. Det blir ikke bedre om vi ler av det.)
    – vitser om sex og parforhold (er du klar over hvor mange ensomme personer det er der ute? Ingen grunn til å forvente at de skal like det når de må høre vitser om folk som har sex, enten det er vellykket eller ikke)

    Bra jobb, fortsett. Jeg gleder meg til du tar tak i resten av problemene på listen min her, for det ER på tide vi sier ifra at det ikke er OK å le av dette.
    Husk at når man ler av sånt, så fornærmer man noen som er skadet av dette! Og når du ler av sånt som dette, og er med på å spre historier og vitser om dette, så sier det mye om deg som person. Hvor mange vitser om fyllekjøring trenger du fortelle før du tror det er greit å kjøre i fylla? Hvor mange vitser om lærere tror du ungene trenger å høre før de ikke har respekt for lærere i det hele tatt?

    ORD GJØR SKADE. Spesielt når noen ler av det.
    Tenk over det til neste gang!

    26. november 2016 at 08:47 Reply
    • Marianne

      Shit, nå fikk du meg til å forstå at kvinner som synes det er problematisk å bagetellisere voldtekt er skikkelig teite og hårsåre.

      Hilsen en som også lærte om ironi som retorisk virkemiddel i 10. klasse på ungdomsskolen.

      26. november 2016 at 12:57 Reply
      • JennyO

        Så du påstår at du KUN bryr deg om dårlige vistser der de gjelder «voldtektshumor»?
        «Alle barna var ute og svømte, unntatt Gunn, hun sto på bunn»…. Om du leser den, så er dette faktisk en vits om døde barn. Morsomt. Skadelig. Eller?

        Eller for å ta poenget fra en annen vits: «Da får du nesten dømme meg for voldtekt også», sa mannen til dommeren. «Så, har du voldtatt noen også?» «Nei, men jeg har utstyret til det!»

        Mitt poeng, som tydeligvis ble borte i all ironien, er at ORD er ikke farlige. HANDLING er farlig.
        En mann som ler av en dårlig vits, enden den er om voldtekt, døde barn eller å bli gjenfødt som kanin på landet, er ingen dårlig mann. Han er bare en mann med dårlig humor.

        Du vet du kommer i fengsel om du går uten lue om vinteren?
        For… om du går uten lue om vinteren, så blir du forkjølet. Blir du forkjølet, så får du vondt i halsen. Får du vondt i halsen, så blir du hes. Og blir du hes, så hvisker du. Og alle vet at den som hvisker, den lyver. Og den som lyver, den stjeler. Og den som stjeler kommer i fengsel.

        Hvorfor i all verden skal vi diskutere ORD som om de var HANDLNIG? Jeg mener, gjør vi ikke dette ofte nok i andre sammenhenger?
        «Hva gjør du mot fattigdommen i verden?» «Jeg har signert et opprop»
        «Hva gjør du med krigen i Afganistan?» «Jeg har snakket med noen om vi kanskje skulle sende noen varme klær».

        Ord er IKKE handling.
        Men når vi går ut og forteller menn at «du kan ikke si sånn», «du kan ikke mene slik», og sidestiller dette med «du må ikke GJØRE sånn»

        Ord er ikke handling!
        Ord er ikke hverken FARLIGE eller «reddende». Ord er bare ord.
        Men om vi insisterer på å likestille ord og handling, så ER vi der at «alle menn er voldtektsmenn, for de har utstyret til det».
        Og det er mulig du vil være der, at det er en ok slutning for deg… men det er IKKE sånn jeg vil leve mitt liv.

        26. november 2016 at 13:12 Reply
        • JennyO

          Og jeg glemte selvfølgelig mitt viktigste poeng.
          Jeg bagatelliserer IKKE voldtekt!
          Jeg bagatelliserer «dårlige vitser». Jeg har viktigere ting å gjøre enn å gå rundt og lytte til samtaler og forsøke å finne ut om jeg skal kjenne meg litt forulempet i dag.

          Jeg støtter kampen mot voldtekt, og jeg har ennå til gode å ikke bli hørt når jeg sier «nei». DEN kampen er viktig.
          Men den kampen taper vi om vi samtidig skal sloss for «og sånn må du ikke si, og slik må du ikke si, og du må ikke finne på å si noe sånt!»

          26. november 2016 at 13:20 Reply
          • T

            DET ER LOV Å VITSE!

            Det var jeg som var punchlinene i vitsen som gikk noe sånt som at grunnen til at jeg ikke husket forrige julebord var fordi jeg ble dopet ned og voldtatt av han som fortalte vitsen. (Jeg var ikke på julebordet i fjor). Det mener jeg ikke er en OK vits å fortelle. Men jeg klarte ikke være den som sa i fra og ødela stemninga. Jeg vil det skal være lettere å si i fra også når noen sier noe dumt, for da blir det kanskje lettere å gjøre det når noen GJØR noe dumt.

            Det er greit å vitse, og jeg kan le med av voldtektsvitser og groteske ting, men det må være lov å si fra når det går over streken. Eller når det som blir sagt får frem smågrumsete holdninger.

            Det er også lov å vitse om bilkjøring, eller som noen nevnte «miste såpa»-vitsen. Det er vel noe annet å si «pass deg og ikke mist såpa» enn «pass deg så du ikke mister såpa, for da voldtar jeg deg».

            Eller er det jeg som er hårsår? Kan godt hende det, altså.

            26. november 2016 at 17:33
          • JennyO

            Selvfølgelig er det lov til å si ifra.
            Det dumme med det innlegget er at det KUN tar for seg «voldtektsvitser og tilsvarende rettet mot kvinner».
            Akkurat som det ikke er andre der ute som trenger beskyttelse og hjelp.

            Det er kanskje sånn at man ikke ser lenger enn sin egen nese? Det var i alle fall det jeg leste innlegget som. «Ikke fortell vitser eller kom med kommentarer om voldtekt for jeg er kvinne, og jeg kan bli voldtatt, og det vet ikke en mann noe om». (Sånn sett synes jeg kommentaren om «såpen i dusjen» var spot on, for menn blir også voldtatt.)

            Et innlegg som kunne vært veldig flott om det hadde tatt for seg «se for deg publikum når du åpner munnen» blir skivebom fordi det eneste man ikke skal le av er voldtekt og kommentarer mot kvinner. Og spesielt når det høres ut som menn er så impulsstyrt at menn som aldri ville voldtatt kan få «ideer» om de hører vitsene. Jeg mener, hva slags typer tror vi egentlig at menn er?
            Jeg får stygge bilder på netthinnen av «kvinner er den svake, og vi må passes på, så menn må ikke si stygge ting til oss» når jeg leser her. Og jeg kjenner meg ikke igjen i det.

            Kvinner kan voldtas. Men det kan menn også.
            Ord kan såre og skremme. Og det er lov til å si ifra.
            Men hvor i all verden kom den «si ifra om du hører voldtektsvitser» fra?
            Det er mulig jeg er i mindretall her, men jeg sier faktisk ifra uansett hva som vitses om, dersom jeg oppfatter at dette er direkte krenkende mot noen som hører på. Men jeg aksepterer også at noen vitser ER litt hardere enn andre, og det å tro at det har noen hensikt å STOPPE dem (og spesielt med begrunnelsen «fordi de hjernetomme mennene kan få ideer om de hører dem»…)
            Men jeg sier ikke ifra fordi jeg er REDD, jeg sier ifra fordi min mor (OG far) lærte meg alminnelig folkeskikk som liten.

            Aaaahhhh…. beklager, jeg kjenner at jeg ikke helt får frem hva jeg mener her. Det er hele den påstanden «det er ikke langt fra ord til handling» som gjør noe med meg, tror jeg. Den «menn kan ikke stoles på». (Eller i klartekst «menn kan ikke stoles på, når de hører en vits om voldtekt er det like før de begynner å voldta, men det er jo ikke sånn at de begynner å råkjøre om de hører en vits om å kjøre fort med bil, altså». Hvorfor skulle det være forskjell på det? Fordi det blir for DUMT om menn begynte å råkjøre bare fordi de hørte en vits om det?)

            Det er lov til å si ifra, og ja, når noen går for langt er det en PLIKT å si ifra. Men det gjelder UANSETT hva det gjelder, og enten det er menn eller kvinner som gjør det.
            Men vi kan ikke lage et sett med «regler» som sier hva som er «greit» og «ikke greit», for det vil avhenge av situasjonen.

            26. november 2016 at 18:41
          • Marianne

            Du står selvfølgelig fritt til å tolke blogginnlegget som du vil, men jeg kan ærlig talt ikke se hvor du får greia med at voldtektsvitser er kjipe «fordi de hjernetomme mennene kan få ideer om de hører dem».

            Samtidig tror jeg du undervurderer ORD litt – hvis retorikk på ingen måte bidrar til å forme samfunnet og vår oppfatning av verden, ville jo ikke propaganda vært en greie, liksom.

            Så vidt jeg kan lese av det siste innlegget du skriver du jo faktisk enig med Siri. Alle kan selvfølgelig vitse om det de vil, men det er greit å si i fra. Og hvis noen ikke ler av vitsen din, synes jeg du skal tenke litt over hva som kan være årsaken til det framfor å beskylde personen for å være en PK-bitch (du MÅ ikke, men i så tilfelle forbeholder jeg meg retten til å synes at du ikke er fet person).

            26. november 2016 at 19:06
          • Marianne

            Og det sier seg selv at det gjelder uansett hva det vitses med, jeg tror grunnen til at voldtektsvitser blir trukket fram er at mens de fleste skjønner at det er kjipt å fortelle død baby-vitser til noen som akkurat har mistet et spedbarn i en tragisk ulykke, er voldtektsvitser liksom «greit» og blir tidvis fortalt av tilsynelatende sosialt oppegående folk (til tross for at det statistisk sett er ganske mye større sjanse for å møte på en kvinne som er voldtatt enn en forelder som har mistet et barn).

            26. november 2016 at 19:10
          • JennyO

            Du skjønner ikke hvor jeg får den «fordi de hjernetomme mennene kan få ideer om de hører dem»-påstanden fra

            For å sitere fra selve bloggposten:
            «Dessuten, og dette er kanskje det viktigste poenget mitt, kan det hende at noen som ikke burde hørt den vitsen eller den slengkommentaren, hører den. Nå snakker jeg ikke om kvinner eller andre som burde vært skånet, jeg snakker om noen menn. For uansett hvordan vi vrir og vender på det, så blir mange overgrep begått av vanlige menn. Ikke ustabile menn som har opplevd ekstreme ting, eller som er drevet av en medfødt eller påtvunget ondskap. De er vanlige menn. Å kalle dem monstre, er å aktivt velge å se bort fra de delene av vår kultur som gjør det mulig for dem å handle på den måten. Jeg sier ikke at jeg tror du er en potensiell voldtektsmann, jeg sier at jeg tror vennen din er det. Du veit hvilken jeg mener.»

            HER klarer jeg ikke lese annet enn «om visse menn hører den vitsen, så…»

            Jeg mener, menn skal
            – åpne dørene, for de er gentlemen
            – IKKE åpne dørene, for vi er sterke kvinner og klarer å åpne dørene selv
            – være myke og ta ansvar for husarbeidet
            – være matcho og sterke og ta de tyngste løftene
            og så skal de altså ikke høre på dårlige morsomheter heller, for «de kunne bli påvirket»?
            Hva er det egentlig vi tror mennene er for noe? Først gir vi uklare signaler om hva vi vil ha, og så sier vi i klartekst at vi tror de er komplette idioter alle sammen…

            26. november 2016 at 21:09
          • http://www./

            Guter Kommentar!Wenn er es auch nicht in die Printmedien geschafft hat, ist er hier “im Netz” zugänglich, auffindbar und fürs Protokoll der Geschichte gespeichert. (hoffentlich)

            19. januar 2017 at 03:20
          • T

            Altså, jeg er helt enig i det du sier! Det handler ikke om at veien fra ord til handling er så kort, men jeg tror den er kort fra ord til holdning? Og det er den holdninga jeg blir forbannet på i hvert fall.

            Det gjelder ikke bare voldtekt. Og voldtekt gjelder ikke bare kvinner.

            Takk for at du er tøff nok til å si fra når du møter situasjoner som du oppfatter som ikke greit. Jeg skulle ønske noen andre sa fra når jeg selv ikke greide. Jeg er forresten ikke spesielt redd for å si fra når det ikke gjelder meg selv, men andre.

            Jeg ser ikke på meg selv som et offer, blir ikke særlig ofte krenket, og jeg har egentlig en hel del selvironi. Men ta meg på det da, og ikke kom med grumse-humor.

            26. november 2016 at 19:13
          • JennyO

            Jeg er heller ikke så tøff på egne vegne, det er lettere å sloss for andre enn for meg selv. IKKE fordi jeg ikke fortjener bedre, men fordi det ikke er så viktig for «jeg klarer meg nok»
            Selv når jeg egentlig ikke klarer meg.

            Men jeg tror fremdeles problemet her er «situasjonsbetinget» og ikke «allmengyldig».
            Vi kan ikke sitte og bestemme hva som er «bra» og hva som er «ikke bra» å si. Ganske enkelt fordi vi da må tilbake til det første innlegget mitt her, og ta ALLE saker vi kan føle oss «krenket» over om vi kjenner litt etter.
            Igjen, jeg sier IKKE at det du ble utsatt for var OK. På ingen måte. Men det er DEN situasjonen som må tas opp og stoppes, ikke «alle som sier noe liknende»

            26. november 2016 at 21:13
          • T

            Uenig, men det er kanskje greit. Men kanskje vi også er uenig i hvordan vi definerer «lignende».

            Tøys er lov.

            26. november 2016 at 22:23
  • Trond

    Men hvorfor ser jeg aldri noen klage på den mest vanlige voldtektsvitsvarianten noen sinne? Det vil si «ikke mist såpa i dusjen»? Hvorfor blir voldtekt i dagens medier alltid fremstilt som noe menn gjør mot kvinner? Det er ikke det. Og «ikke mist såpa i dusjen» er definitivt også kvalifisert som voldtektsvits, men den har ingenting med noens kvinnesyn å gjøre.

    Kan vi være så snill å slutte å fremstille seksuell trakassering som en ting som bare rammer kvinner? For de som ikke er kvinner, men allikevel har blitt seksuelt trakassert/misbrukt, så føles det helt jævlig at alle tror de er i ustand til å være offer, at de hvis noe som helst kun kan være gjerningsperson.

    26. november 2016 at 11:19 Reply
    • Siri

      Men du klager over det akkurat nå, Trond? Det er veldig bra. Og vi trenger absolutt flere folk som snakker om ofre for seksuell trakassering og overgrep, som ikke er ciskvinner. Kanskje du kan gjøre det? Skrive et innlegg? Jeg er helt sikker på at Dagbladet vil ha det. Eller så kan du selvfølgelig få publisere det her på bloggen. Mail meg på sirivilberg@gmail.com, om du vil. Håper det går bra med deg. Jeg skal bli flinkere til å inkludere. Lover.

      26. november 2016 at 11:31 Reply
  • Ida

    Du hadde gjort en bedre jobb en Donald Trump!

    26. november 2016 at 12:38 Reply
    • Siri

      Sjukt at de eneste folka i hele verden som hadde gjort en dårligere jobb enn DT, er de folka han har valgt inn i regjeringa si.

      26. november 2016 at 12:43 Reply
  • Runar

    Hallo Siri!
    Du liker ikke vitser om voldtekt. Men jeg ser på bloggen din at du liker serier som f. eks Walking Dead. Dette må vel bety at du liker vold og er i fare for å begynne å drepe folk, eller? Siden du sier at folk som ler av voldtektsvitser ikke er «skikkelige» folk.
    Du kommer også med voldstrusler/vitser i et innlegg der du sier du skal rive ut livmoren på den som prøver å ta typen din. Er det ok? Er det bra humor?

    26. november 2016 at 14:23 Reply
    • Siri

      Hallo, Runar!
      Jeg ble litt smigret over at du har skrevet et helt eget blogginnlegg til meg, og det blant andre klassikere som:

      «Bør man tro påstander om voldtekt?»
      «Feminisme er kreft»
      «Feminismens løgner»
      «Kesha: Løgner om voldtekt»
      «Sannheten om voldtekt»
      «Feministisk Initiativ aka tullepartiet»
      «Sv****ngene ruler»
      «Det tredje kjønn? Galskap»
      «La meg bli voldtatt! Ikke gi meg råd!»

      Selve bloggen din har undertittelen: «Jeg leser oftere og oftere om personer som vil skrenke inn yttringsfriheten vår, eller som lever i en fantasiverden. Her vil jeg ta opp disse sakene.» Så jeg antar at det er å innskrenke ytringsfriheten din du tror jeg vil. Da har jeg en gledelig nyhet til deg: Det vil jeg absolutt ikke. Jeg er helt enig i at du skal få lov å ha både det innlegget som heter «STØTENDE OG AVSKYELIGE vitser» og det innlegget som heter «Grove pedofili vitser» på bloggen din. Og så er det en del av min ytringsfrihet å kunne reagere på dem. Si hva jeg mener. På samme måte som jeg kan si: «Kan du tenke deg om før neste voldtektsvits?»

      Men du, jeg ser at du har gjort et dykk i bloggen min, og i den anledning lurte jeg på om vi kunne snakke om noe viktigere? Hvilken Backstreet Boys-sang og/eller -video liker du best?

      26. november 2016 at 15:02 Reply
      • Siri

        #RUNARMÅSVARE

        26. november 2016 at 16:33 Reply
        • Runar

          Helt klart «I like it that way». Eneste jeg kommer på i farten :)

          Og jeg mente ikke at du ville innskrenke min ytringsfrihet. Det jeg pekte var at du liker å høre podcasts om mord, se filmer om mord og voldtekt (god underholdning som jeg også liker), men om noen sier en VITS så rabbler det? Ser du at det høres rart ut? Er det andre tema man ikke skal spøke om?
          #Sirimåsvare #emneknagg

          26. november 2016 at 19:15 Reply
          • Runar

            Ps: glad for at du leste gjennom bloggen min. Håper du lo litt av pedovitsene! Eller iallefall et lite smil? Og at du syntes det var interessant.
            Jeg smålo iallefall av «river ut den villige livmoren»-kommentaren din (som jeg vet var ment humoristisk), og føler du har en god blogg.

            26. november 2016 at 19:22
          • Runar

            #sirimåsvare
            #make-siri-great-again

            27. november 2016 at 11:05
          • Siri

            Runar, vi blir ikke enige om dette. Verken om når man bør si ifra, eller om hva som er den beste Backstreet Boys-sangen. Vi lar det ligge der, ok?

            27. november 2016 at 15:35
          • Runar

            Siri, vi trenger ikke bli enig. Men ser du at det er rart at du hører selv på podcast om mord, ser filmer om drap og overgrep mens du koser deg om kveldene, samtidig som du blir dypt fornærmet av vitser om voldtekt? Høres ikke det ut som en stor dose dobbeltmoral? Du kritiserer folk som ler av en vits du ikke liker, mens det er HELT i orden å kose seg mens man ser drapsorgier på tv. Kanskje noe å tenke litt over?

            27. november 2016 at 19:28
          • Siri

            Jeg skjønner ikke helt hvor du har dette med at jeg blir «fornærmet» og at det «rabbler» for meg av voldtektsvitser fra. Jeg har skrevet en tekst om at jeg synes menn skal bli flinkere til å si ifra. Fordi det er overraskende mange menn som voldtar, og fordi de mennene som voldtar trenger å ha venner som sier til dem at det ikke er greit. Om jeg har noen vitser som er over streken og hva slags podkaster jeg liker å høre, har vel strengt tatt ikke så mye med saken å gjøre. Som kvinne er jeg ikke en del av en samfunnsstruktur som sier til meg at det er greit at jeg river ut livmoren til noen. Om du har lyst til å si ifra til meg at noen av innleggene eller interessene mine ikke hører til på internett, så er du velkommen til å gjøre det på en hyggelig måte, så skal jeg tenke på det. Håper noen av vennene dine gjør det samme for deg snart.

            27. november 2016 at 20:09
          • Runar

            Hallo :)
            Litt sent innlegg, men jeg ville bare svare deg;
            Plutselig skifter du tema fra vitser til faktisk voldtekt. Mener du at folk som ler av voldtektsvitser kan letter bli voldtektsmenn? Bør jeg være redd deg da? Siden du ser på voldsfilmer og hører podcast om mord? :)
            Eller kan det være sånn at ord ikke nødvendigvis fører til handling? Tror du noen har hørt en voldtektsvits og så tenkt «hmmm voldtekt… det høres jo gøy ut!» Og så gjennomført en ekte voldtekt?

            Du spøker om å rive ut livmoren på folk. Hvordan kan du si at voldtekt er IKKE greit å spøke om, men livmor/vold er greitt å spøke om? Hvordan skiller du de to tingene?

            Hvorfor er det greitt å kose seg med podcast om ekte mord, men ikke le av en god voldtektsvits? Nå tenker du sikkert «Det eksisterer INGEN gode vitser om voldtekt!!!» Men da kan jo jeg si at det eksisterer INGEN gode fortellinger om ekte mord. Vi hadde selvsagt begge to tatt feil. For det fins gode vitser om ALT og gode fortellinger om ALT.

            Du kan gjerne si «den vitsen var drøy. Ikke si sånt!» Men da bør du ikke le av en vits om en tjukkas 5 minutt seinere (du ler sikkert av andre ting. Men alle ler på noen andres bekostning) Alt jeg ville med mitt innlegg var å peke på dobbeltmoralen din. Det har jeg gjort. Jeg antar vi ikke blir enig, men det går fint :) Litt diskusjon er jo bare kjekt. Håper du får en fin dag videre :)

            30. november 2016 at 18:26
  • Laila

    Shit!

    Hva skjedde med kommentarfeltet ditt?

    26. november 2016 at 16:27 Reply
    • Siri

      Dagbladet.

      26. november 2016 at 16:33 Reply
      • Laila

        Uff da. Jeg håper det ikke skjer så ofte.

        26. november 2016 at 18:08 Reply
        • I

          En plass må man jo få ut frustrasjonen etter Dagbladet la ned kommentarfeltet.

          27. november 2016 at 00:40 Reply
  • Martin

    Takk for en god og viktig tekst.
    Vi gutta må rett og slett bare bli flinkere.
    Jobber med saken.

    27. november 2016 at 15:09 Reply
    • Siri

      Takk, Martin <3

      27. november 2016 at 20:09 Reply
  • Anna

    Et stort takk for en god tekst. Er full av beundring over at du har klart å holde deg saklig her i kommentarfeltet som ble infisert av troll.

    Siri for President.

    28. november 2016 at 08:27 Reply
    • T

      Er helt enig med deg, men synes også vi skal være åpne for at andre som har kommentert på dette innlegget ikke er troll, men mennesker med andre meninger enn vi som vanligvis leser denne bloggen fordi vi stort sett er enige i det som blir skrevet.

      Jeg tror det er sunt å sprekke litt bobler innimellom slik at «vi» får bedre forståelse for hva «de» mener, og kanskje også omvendt. Vi må våge å lytte litt også.

      Det er bare synd at det virker som de er like redd for at kvinner skal ta et standpunkt i samfunnsdebatten som innskrenker hva det er liv å kødde med på guttekveld, som det jeg er for de kvinnefiendtlige holdningene som ligger i vitsene – og legitimeringen av handlingene de legger opp til.

      Det her er bare jeg som sier fra til noen jeg føler det er trygt å si fra til.

      28. november 2016 at 22:51 Reply
      • Siri

        Takk, Anna! Også i det store og det hele enig med T, men synes fortsatt en del her i dette kommentarfeltet kunne formidlet sin mening på en hyggeligere måte. Det går helt fint å chille litt med sarkasmen og verst mulige tolkning.

        29. november 2016 at 09:11 Reply

    Leave a Reply