Tøyings

Jeg fikk et spørsmål om hvordan jeg pleier å tøye ut. Svaret er vel at jeg ikke pleier det. Under har beskrevet hvordan jeg gjør det når jeg har tid og ork, det skjer kanskje én gang i uka.

Men først må jeg få si tre ting:

  1. Jeg er ikke noen profesjonell uttøyer eller tøyeekspert, jeg har som vanlig bare mikset sammen noe jeg klarer å overtale meg selv til å gjennomføre.
  2. Jeg er kanskje verdens stiveste menneske. Fakta: Jeg har blitt mye mykere det siste halve året, etter at jeg begynte å gjennomføre litt tøying og yoga halvveis regelmessig, så du kan jo bare se på bildene og tenke deg hvordan det var før.
  3. Jeg prøver å tøye hardt, men ikke brutalt, om det gir mening. Det skal gjøre vondt, men jeg driver ikke med tortur. Jeg prøver også å la være å nappe og rykke, og heller ha litt myke bevegelser.

Ok, så først tar jeg leggene. Det er de jeg tøyer mest, det får jeg gjort kanskje to-tre ganger i uka. De føles på en måte mest utsatt, spesielt når jeg øker treningsmengden. Jeg tar dem først, for hvis jeg finner ut at jeg ikke gidder mer, har jeg iallfall fått tøyd dem.

Jeg tøyer ca ett minutt sammenhengende på hvert bein med bøyd kne, så ca ett minutt sammenhengende på hvert bein med strakt kne. Fire minutter til sammen, altså. Den eneste grunnen til at jeg gjør det sånn, er at det er lett å forholde seg til. Med strakt kne pleier jeg å la den andre foten dingle i løse lufta, så jeg får full kroppsvekt på det (vet det ikke ser sånn ut på bildet). Med bøyd kne er det litt vanskeligere, men jeg prøver å få det til å strekke ganske godt mot slutten. Gradvis økning av smerte, kan du si.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så tøyer jeg rumpa med den greia der man ligger på ryggen og legger en fot over kneet på det andre beinet, og drar det underste beinet mot brystet. Hvis jeg ikke gjør dette regelmessig, får jeg vondt på baksiden der rumpa går over i lår, og det er den eneste grunnen til at jeg klarer å gjøre dette regelmessig.

Jeg gjør det to ganger på begge beina, tar ikke tiden. Først slapper jeg av litt mens jeg ligger der, tenker litt på One Direction, så tar jeg noen sekvenser der jeg tøyer så hardt jeg synes går an mens jeg teller til ti, før jeg slipper opp igjen. Prøver å rugge og bevege litt på beinet så det strekker litt forskjellige steder, og spesielt der jeg veit problemet er.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så tøyer jeg forsiden av hofta i russerstilling. Jeg vet ikke om det er det denne stillingen heter, men den burde iallfall hete det, for jeg synes jeg ser russere i denne stillingen på de merkeligste steder. Det skal dra på forsiden der, ja. Noen ganger lener jeg meg enda mer bakover, tar kanskje hendene over hodet, bøyer mer i kneet. Samma det, bare det tøyer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og så er det baksiden av låra. Enten står jeg med begge beina i bakken, eller så har jeg ett og ett bein på en kant. Uansett prøver jeg å stive av knærne uten å låse dem helt, og å heller svaie i ryggen enn å prøve å komme så langt ned som mulig. Jeg har ingen ambisjoner om å få til noe imponerende med lårbevegeligheten min, men jeg har hørt nok av skrekkhistorier om hamstrings til at jeg skremmer meg selv til å tøye dem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Forsiden av lårene. Blablablablabla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og her er en joker. Jeg vet ikke helt om du kan se det på bildet, men her tøyer jeg sidene mine. Jeg krysser beina og lener meg over til motsatt side. Lener meg litt framover og tøyer sidene av ryggen, lener meg litt bakover og tøyer sidene av magen. Alle de greiene som er nederst i overkroppen og øverst i underkroppen, om det gir mening? Alt det der blir så stint og stivt når man løper mye. Dette er noe av det deiligste å tøye, synes jeg. Løfter kanskje armen og strekker den over mot motsatt side.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Helt til slutt pleier jeg å stå på alle fire og krumme og svaie ryggen om hverandre. Det føles bra for en korsrygg som er vant til å stå åtte timer og løpe én time hver dag. Vet ikke hvorfor.

Oppsummering:

  1. Legger i trapp.
  2. Rumpa.
  3. Russerstilling for hoftene.
  4. Baksiden av låra.
  5. Forsiden av låra.
  6. Sidelening.
  7. Glad og trist hund.

Så det var det. Jeg har aldri sett på tøyinga som noen viktig del av treninga mi, og tror heller ikke jeg noen gang kommer til å gjøre det. Men jeg er helt sikker på at man er mindre utsatt for noen skader og vondter om man tøyer litt og ikke er kjempestiv. Dessuten har jeg tenkt å holde meg unna det sittende steget man får av å ha for stive hofteleddsbøyere. Så jeg jobber med saken. Iallfall en gang iblant. Det er vel bedre enn ingenting.

Hilsen Siri,
som egentlig bare vil løpe, aldri tøye eller trene styrke eller noe annet

17 kommentarer

  1. Tøying er blitt livsviktig for denne kroppen. Det går bare nedover.
    Bruker du foamrulle? Jeg synes faktisk det er bedre, selv om det gjør vondt.

    1. Ja, jeg ruller kanskje én eller to ganger i uka, gjerne i forbindelse med den tøyesekvensen her. Prøver iallfall å få tatt utsiden av lårene. Det er helt jævlig, da. Hva synes du er verst?

  2. Jeg har skjønt at det er populært å danne klubber i kommentarfeltet på bloggen din. Melder meg herved inn i Vi som egentlig bare vil løpe, aldri tøye eller trene styrke eller noe annet! Du er ikke alene, Siri.

    1. Det er godt å høre. Ofte føles det som at folk bare tar seg en 45-minutters tøyeøkt uten problemer, eller eeeelsker å trene løpsspesifikk styrketrening, og jeg bare ?????.

  3. TAKK! Det beste med dette innlegget er egentlig at jeg kan fortsette å løpe litt uten å tøye for mye, siden du løper mye og tøyer litt og det ser ut til å gå bra (les: akillesene dine har ikke røket enda). Jeg tøyer også leggene sånn, men aldri i ett min på hver. Kan bli det nye målet.. Pleier å ta legger + russern.

    1. Med leggene + russern tror jeg, helt ukvalifisert, at du er godt sikra mot mye dritt. Det at jeg gjør ett minutt på hver legg, er mer at da trenger jeg ikke ta den avgjørelsen hver gang, hvis du skjønner? Det ligger ikke noe mer bak det.

  4. Hei Siri, nå skulle jeg sikkert hatt noe innledningsvis om tøying – men jeg har et konkret spørsmål. Om noe helt annet. Håper det er greit. Har du noe KRIM å anbefale?

    Kyss og klem

    1. Ja, det har jeg vel! Kanskje? Nå måtte jeg tenke meg veldig hardt om. Jeg liker Gone Girl, selvfølgelig, men den har du nok lest. Også synes jeg Robert Galbraith har bra krim! Klassisk, men spennende. Hvis du vil ha noe litt utenom krimsjangeren, men med en skikkelig krimfeel, er Stallo av Stefan Spjut absolutt å anbefale. En av mine favoritter uansett sjanger. Kanskje du har lest den også? Eller så er vel alltid Agatha Christie safe? Jeg leser egentlig ikke så mye krim, så egentlig er det jeg som bør spørre om anbefalinger. Hva liker du?

    2. Takk for tips, snille Siri. Jeg er en av de mange som virkelig liker Jo Næsbø. Som liten pike var jeg helt betatt av Agatha Christie, og da særlig Miss Marple. Som bittelite pinke likte jeg Frøken Detektiv.

      Jeg likte Flink Pike! Og jeg har likt noen av de svenske… men det kan likesom ikke bli for skummelt. Da faller jeg helt av lasset. Jeg besvimer lett – og dersom det blir for blodig og beskrivende, så kan jeg ikke lese det (langt mindre høre det på lydbok!)

      Kyss og klem

    3. Stallo er kanskje litt skummel, men ikke sånn helt krise. Jeg tror du takler det hvis du liker Nesbø! Jeg liker også Jo Nesbø. Gleder meg til neste Harry Hole! Og Galbraith er heller ikke spesielt makaber, sånn utover at det jo er krim, så det dukker opp noen lik her og der.

  5. Jeg tøyet faktisk litt etter den bittelille joggen min i dag, etter å ha lest dette innlegget.

    Og noen sier de ikke blir påvirket av bloggere..!

  6. En gang for mange år siden siden var det en gymlærer som fortalte oss at man bør bruke motsatt arm når man tøyer forside lår for å minske belastningen på kneet. Tror aldri jeg har sett noen andre gjøre det, men jeg har nå fortsatt å gjøre det.

  7. Jeg tror mange løpeknær, og andre belastningsskader, kunne vært unngått om flere tøyde litt mer. Det kan ihvertfall ikke skade om man i utgangspunktet er like tøyelig som et spett.. :-)

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.