Trening for sluts, uke 5

Her kan du lese om det slutty treningsmålet mitt. 

Løpings i Stoupa, Hellas

Jada, her humper og går det. Jeg har dager der jeg føler meg lett som en fjær, og dager der jeg sleper beina etter meg, som om de var en slags utkledning som ikke egentlig hører til resten av kroppen. Sånn føles det, iallfall.

En god nyhet er at jeg er i syden, og her er det lov å løpe så mye eller lite man vil. Mamma bare: «Tror du dette er en treningsleir, eller?» Og jeg bare: «Ja…?»

En dårlig nyhet er at jeg fortsatt synes styrketrening er kjedelig, og finner på enhver unnskyldning for å unngå det.

speilselfie fra syden

Sånn har jeg trent denne uka:

  • Mandag: hvilings etter en litt drøy løpehelg.
  • Tirsdag: Rolig løpings på Kvitnesveten, 1 t 10 min.
  • Onsdag: Romantisk jogg med Hallén, 50 min.
  • Torsdag: hvilings
  • Fredag: I. Morgenjogg 45 min + styrke.
    II. Langintervall, 5 x 10 min moderat på grus. Kupert. 1 t 10 min.
  • Lørdag: Sydenløpings, 1 t 20 min, 5:55 min/km. (Løp meg bort, så ble litt lenger enn planlagt.)
  • Søndag: I. Løpings, 11 km 5:40 min/km.
    II. Mølleløpings, 11 km.

Tid: 7 t 25 min + litt styrke
Løpt: 71 km
Humør: glad for å løpe, selv om det er slitsomt iblant

Alle detaljer finnes som vanlig på Strava.

Stoupa, Mani, Peloponnes

Det er jo rimelig avslørende at da jeg dro fra Harstad og alle faste rammer, for eksempel menn som sier sånn: «Nå må du faktisk roe ned den løpinga litt», så flippet jeg fullstendig og begynte å løpe to økter om dagen. Det skjønner jeg at jeg ikke skal fortsette med, bare så det er sagt.

Det går altså bra med løpinga, selv om jeg har en del tunge dager. Prøver å ikke overdrive. Det går sånn helt middels, som du skjønner av det forrige avsnittet. Men jeg mener det, altså, å begrense meg når jeg er i flyten, er noe av det jeg har blitt mye bedre på. Jeg har ikke noe behov for å bli en sånn mager, middelaldrende birkebeiner i en alder av 27 år. (All respekt til magre, middelaldrende birkebeinere, altså, jeg har bare tenkt å vente noen år med å innta den stillingen selv.)

Også må jeg si at jeg har tenkt å løpe Hytteplanmila i slutten av oktober. Nå har jeg sagt det til deg, så da kan jeg ikke late som at jeg ikke skal.

Mål for neste treningsuke:

  • Akkurat passe mye sydenløpings
  • Tvinge meg selv til to styrkeøkter
  • Melde meg på Hytteplanmila

Siri

29 kommentarer

  1. Hytteplanmila skal jeg løpe også, det er på selveste middelalderbursdagen min (skulle gjerne vært litt mager i den anledning). Husker jeg så deg på Hytteplan for 2-3(-4?) år siden, men turte ikke gå bort og skryte av bloggen din selv om jeg hadde lyst.

    1. Hva er middelalderbursdagen, egentlig?

      Eh, HÅPER du sier hei i år! Jeg er litt sånn awkward når jeg ikke er forberedt på blogglesere irl, men nå er jeg jo kjempeforberedt!

  2. Det er godt du sier selv at du ikke skal fortsette med to økter daglig :D

    Jeg har innsett at styrkeøkter er det jeg må gjøre for å holde meg selv fra å løpe hver dag nå i startfasen. Jeg føler meg så full av pepp dagen etter at jeg har løpt at jeg har lyst til å blåse i restitusjonsbehovet til kroppen min og bare ta ei økt til, men heldigvis slår fornuften inn. Så jeg går turer med hunden i stedet og gjør styrkeøvelser når jeg kommer hjem. Ikke kompliserte greier, men nok til å føle at jeg gjør noe.

    (Det skal ikke så mye til, altså.)

    1. Synes det der høres ut som et helt optimalt treningsopplegg! Skal finne litt inspirasjon i det når jeg en eller annen gang skal prøve å lage meg en ordentlig styrketreningsvane. En eller annen gang.

      Haha, ja, to økter om dagen er bare tull for meg. Ikke blir jeg noe bedre og ikke er det spesielt gøy.

  3. Er det lov å komme med spørsmål/»ønsketemaer»? Uten at de trenger å besvares på en dritsystematisk eller helsebloggete måte. Men jeg hang meg litt opp i det «Jeg har dager der jeg føler meg lett som en fjær, og dager der jeg sleper beina etter meg…» For sånn er det, og noen ganger virker det jo helt random! Ser du noen sammenhenger med hvilke dager beina er som bly vs flyr, i forhold til livet ditt ellers? Altså ting som hvor mye du sover, om du synes mannen din er en dust, bekymrer deg for noe, er hormonell, har dødsmye å gjøre på jobben, osv? og er du f.eks. sjukt nøye på restitusjonen og kostholdet (spesielt i dårlige perioder), hva du spiser og når i forhold til når du skal løpe og hvordan (prestere på et løp vs rolig langkjøring f.eks.) ?Planlegger du eksakt hvilke dager du skal løpe /ha hviledager eller tar du det på formen? Og ikke minst, hva gjør du for å motivere deg sjøl til det du synes er dritkjedelig som f.eks. styrketrening? (Har ikke inntrykk av at du benytter deg av en ekstern mental trener?) Konkrete tips til hvordan blybein blir lettere? Med fare for at du synes dette blir for kjedelig (og helsebloggete), hadde det bare vært interessant å høre hva du tenker om disse tingene, fra et uhøytidelig løpeperspektiv.

    1. Ja, det er veldig lov og kjempehyggelig at du kommer med ønsketemaer! Jeg bokmerker kommentaren din, tenker litt på det og skriver et eget innlegg om det, ok? Er på stranda med litt sånn begrensa mental kapasitet akkurat nå.

      Det korte og ærlige svaret er at jeg ofte blir overraska over når jeg føler meg bra og når jeg føler meg dårlig, så jeg synes det er vanskelig å si. Når det kommer til restitusjon, er jeg verdens mest slumsete løper. Er ute til langt på natt og tenker sjelden ordentlig på hva jeg spiser.

      Lover å utdype grundig i løpet av neste uke, ok? Og bare sleng på flere spørsmål, om du kommer på flere.

  4. Når jeg leser bloggen din, så får jeg så sinnsykt lyst til å løpe! Men så sitter jeg her da, med tretthetsbruddet mitt. Og så kommer jeg på plantarfascitten din, tar meg i det og holder kjeft..

    1. Hahaha, nå er jeg god og frisk fra den plantardritten, så jeg tåler godt litt klaging nå, altså! Slå deg løs! Jeg måtte faktisk slutte å lese og følge løpeblogger da jeg var skada. Blei for sur av det.

      Men hallo. KJIPT med trøtthetsbrudd! Hvor? Hva? Hvordan?

    2. Kort fortalt: joggetur, etter ca 2,5 km sviktet noe i foten (ingen vridning el.l.), ble dritvondt. Tenkte jeg måtte bare gå det av meg, men endte med å halte 2,5 km hjem igjen.. Røntgen et par uker etter viste brudd i 2.metatars.. Er på bedring heldigvis!

  5. Føler meg selvopptatt som alltid vil si noe om meg selv når jeg kommenterer, men jeg må si takk for inspirasjon og denne gangen er det en annen type inspirasjon:

    – For første gang på en god stund har jeg fått den kjedelige forkjølelsen. Vanligvis kjører jeg på med trening uansett siden jeg ikke har feber og innbiller meg selv at det ikke har noe å si for kroppen, men fornuften vet jo at jeg bør hvile. Inspirert av deg (du har jo blitt ganske flink til å høre til kroppen har jeg inntrykk av), så holder jeg meg nå rolig noen dager.

    – Har laget et fint skjema som jeg skal krysse av for når jeg er flink til å gjøre styrkeøvelser og å bruke massasjerulla (som jeg fikk når jeg sleit med overbelastning i kneet og hoftene mine er alt for stramme). Har også premie til meg selv om jeg får X antall kryss :)

    Ellers er jeg litt misunnelig på deg som er i varmere strøk da, det skal sies. Når det er sagt så synes jeg sensommeren og høsten er den beste løpetiden her hjemme. Fantastisk frisk luft uten pollen men fortsatt varmt nok til å løpe i shorts :)

    Nyt varmen!

    1. Altså, jeg har jo en egen blogg der jeg utelukkende skriver om meg selv, så det er ingen grunn til å føle seg som den mest selvopptatte her i gården, for å si det sånn!

      Så godt gjort å holde igjen deg selv når du veit at du burde, men egentlig ikke har lyst. Det er ganske vanskelig! Har du forresten noen tips til styrkeøvelser? Er alltid ute etter å mikse opp den vanlige rutinen, i et håp om å finne noe jeg synes er gøy (saklig at det skjer). Hva skal du få i premie når du har fått til x antall kryss?

  6. Har du noen løpeblogger å anbefale? Bloggen din er min store kjærlighet, men tenker at det ikke kan skade å ha noen litt på si:):):)

    1. Ja, den er ganske kjapp, også kommer den sånn helt på slutten av sesongen, så mange vil liksom klemme ut et siste perseforsøk der! (Jeg synes det er et skikkelig vondt og fælt løp, og har nesten aldri fått det til der, så… det blir interessant!)

  7. Hvordan har du treningsturer i (det som for meg er) nitrist siruptempo, og likevel er du minst ett solid hakk raskere enn meg på rundt regnet alle distanser? Jeg forstår det ikke.

    1. Nitrist siruptempo er en sikker vinner for min del! Trenger ikke hvile så lenge etter hver økt og får løpt mer sånn totalt sett.

  8. Premien min etter x antall kryss er et matkurs jeg har lyst til å gå på :) min lidenskap nummer to er å lage og spise mat så det passer jo fint med å trene masse!

    Økter jeg trener med vekter inneholder mye baseøvelser som knebøy, markløft, ettbens markløft, varianter av utfall og sidesteg med strikk. Slynge med bjørgenøvelse, trekke ben inn og sidehev er også ganske vanlige øvelser i tillegg til ro i slynge. Har hatt overbelastning på kneet før så prøver å være flink men er ikke alltid like lett, derfor kryssene er så viktig :)

  9. På torsdag var jeg på et treningssenter for første gang på to-tre år! Jeg har aldri i mitt liv klart å trene systematisk. Kanskje jeg får det til denne gangen? Føler du har så mange fitte lesere at jeg må kommentere dette for å få ned fithetsgjennomsnittet litt :D

    1. Ohoi! Skikkelig bra! Var det gøy/fælt? Skal du gå igjen til uka?

      Synes det er veldig bra at at du passer på at vi holder oss på jorda, LM! Det kan definitivt bli for mye treningsfjas!

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.