Trim uke 29 (maratontrening uke 1)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Puh, den første maratonuka er over, og jeg har nok tatt av litt. Skal roe meg ned til uka, lover. Sånn har det iallfall sett ut på treningsfronten denne uka:

  • Mandag: Kontinuerlig intervall. Oppvarming + (4 min ca maratoninnsats + 4 min ca halvmaratoninnsats + 4 min ca 10k-innsats) x 4. Nedjogg. 11 km/1 t til sammen. + 20 min styrke.
  • Tirsdag: 1 t 30 min rolig i marka + 10 min styrke.
  • Onsdag: Langtur. 21 km, snaut 2 t, inkl 30 min i ca maratonfart (5:00-ish).
  • Torsdag: 40 min stijogg + 20 min styrke.
  • Fredag: Langintervall. Oppvarming + 20 min ca maratonfart + 3x10min moderat. 15 km til sammen. + rulling&tøying
  • Lørdag: Gåtur opp Storgalten på Grytøya (1t 30 min). Ja, selvfølgelig teller det som trening.
  • Søndag: Fin bonuslangtur med løpevenn over fjellet. 2 t.

Tid: 10 t + noen styrkingser
Løpt: 80 km
Lært om maratontrening: Ta med drikke, ditt late beist.

Her er Strava-profilen min, hvis du synes dette blir litt lite detaljert eller har lyst på kjappe oppdateringer.

Skal man løpe maraton på 3:30, må man ha en gjennomsnittsfart som er litt raskere enn 5:00 min/km. Så det er omtrent der jeg ligger når jeg prøver meg på maratonfart. Det kan selvfølgelig skje ting med den 3:30-målsettinga etter hvert, men akkurat nå føles det som en rimelig uoverkommelig oppgave å skulle løpe i den farta i 42 kilometer. Så jeg holder meg der foreløpig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dette har jo vært en veldig god treningsuke. Selv om jeg ikke har vært avbalansert og kul med tanke på maratonprosjektet, så har det vært skikkelig fint vær både i Oslo og etter at jeg kom tilbake til Harstad, og det hjelper alltid på løpelysta. Tror også dessverre jeg lider av litt faenskap, sånn generelt, så totalmengden denne uka er nok i meste laget. Den fjellturen på lørdag teller som alternativ trening, da.

Her er jeg rett etter at jeg har fått et vepsestikk på puppen etter det siste draget på langintervallen på fredag:

20160722_122635

(fortsatt en liten a-cup)

Det var faktisk den samme økta der jeg kom på hvorfor jeg ikke bruker et av skoparene mine så mye:

20160722_122933

Det var en veldig dramatisk økt, med andre ord.

Selv om jeg har overdrevet litt denne uka, så har jeg funnet en taktikk som jeg tror jeg kan leve med: Å trene til maraton annenhver dag. Jeg kommer jo til å trene mer enn annenhver dag, men har bestemt meg for at jeg ikke trenger å gjøre noe maratonspesifikt eller -fornuftig mer enn annenhver dag. Så annenhver dag kan jeg for eksempel tusle litt i skogen, gå en fjelltur eller gjøre noe annet hyggelig. Nå er jo det også god trening, og helt sikkert bra for maratonformen, men jeg trenger ikke kjempe så mye med meg selv for å få det gjort. Så det kan nok hjelpe meg til å ikke flippe fullstendig. I tillegg er det jo en god måte å passe på at de stakkars føttene og beina mine iallfall henger med en liten stund.

Mål for neste treningsuke:

  • Én langtur på 23-24 km.
  • Én litt raskere økt.
  • Minst én hviledag.
  • To styrkeøkter på 20 min hver.
  • To skumrulle- og tøyeøkter på 20 min hver.
  • Ca 9 timer trening til sammen.

Siri

16 Comments

    1. Hva ER egentlig bekkenløsning? Det er en av de tingene jeg bare ojjer og huffer meg over når folk sier at de har, men som jeg egentlig ikke aner hva er?

      1. Spør legen?
        Jeg vil gjerne spørre legen om noe: kan menn ha bekkenløsning?
        Fordi, greit at menn ikke har sånne helt ville hormontripper, liksom, eller plutselig legger på seg et menneske og tilhørende… Ekle ting, men hvis det er bare at bekkenet blir litt slapt og får skrubbsår og sånn, så kan vel menn også ha det?

        Jeg syns også at legen burde hatt en fast spalte her igjen. Trenger ikke være legespalte, da. Bare hei fra Hallén sånn innimellom.

        1. Nei, folk spør legen om altfor mye dritt fra før (+ kan egentlig bare google det hvis jeg begynner å lure på ordentlig). Legen ble dessverre så mobbet av de andre legene for blogginga, at jeg ikke tror det kommer til å skje med det første. De dreit seg ut der, for å si det sånn. Håper det går bra i Syden og verken du eller livspartneren din har bekkenløsning!

          1. Enkelt forklart; bekkenet blir løsere pga svangerskapshormoner sånn at en baby skal klares å presses gjennom. At disse leddene blir løse kan gjøre vondt. I mitt tilfelle – ganske vondt.

            Så kan du løpe – løp!!

  1. Jeg er på ferie og oppdaget via tradisjonen treningsoppsummering på søndager at det er søndag i dag.

    Kjipt at skoa med de fineste fargene ikke klarer å oppføre seg.

    1. God søndag! Eller mandag, da! Ja, ganske irriterende med de skoa. Nå hører det med til historien at den skoen har klart å få en stein inni hælkappa, og at jeg ikke klarte å få den ut, og at det var grunnen til at jeg sluttet å bruke dem. Så ikke noe vondt ment mot Asics, assa.

  2. Gleder meg til å følge denne maratontreninga, særlig fordi jeg er i samme båt selv, altså en halvmaratonløper som skal ut på virkelig dypt vann i høst. Debuterer på maraton i Amsterdam en uke etter deg.

    Håper det viser seg å være en overkommelig oppgave for begge, selv om jeg sikter meg inn på å bruke kanskje en halvtime(?) mer enn deg.

    (For øvrig sjukt å løpe 80 km på ei uke? Jeg har nettopp løpt 50, og var jævla fornøyd tbh.)

    Nicolas

    1. WE GOT THIS, NICO!!!!!

      Helt enig, 80 km er sjukt og overdrevet. Lykke til med treninga framover! Fortell gjerne hvordan det går underveis. Og om du har noen inspirasjonstips.

      1. Blir vel en og annen instagram-oppdatering, selv om jeg er litt mindre frekvent enn deg angående deling av løpeturer. (Sendte deg for øvrig en DM på insta, men du har tydeligvis ikke fått/sett(?) den, siden du ikke følger meg.

        Løp for øvrig 25 km her om dagen, gjorde meg mer optimistisk enn jeg var fra før. Et maraton må da være en overkommelig oppgave for noen (som oss) med en viss erfaring på halve distansen?

        Mitt viktigste tips er vel for øvrig å løpe sakte nok så man ikke dør etter 30 km. Det hadde vært litt dumt. Har du noen sykt handy tips?

        Og ja, we got this!

  3. Jeg kom på en ting du ikke trenger å trene på. Skrelle og spise banan mens du løper. Det er en helt ubrukelig ting å kunne. Som jeg trodde var et must når man skulle løpe maraton. Helt bortkasta tid.Egner seg ikke i lystig lag eller andre sosiale settinger heller.

    Lykke til med maratonforberedelsene!

  4. Hvordan rekker du all den treninga? Innimellom lurer jeg på om jeg må lage meg en diktator-timeplan som sier hva jeg skal gjøre spesifisert på hvert minste sekund for å faktisk rekke å trene nok sjøl. Vanlig arbeidsdag OG trening føles innimellom som en kombinasjon som ikke lar seg kombinere (lol), selv om det jo faktisk er igjen mye av dagen når man kommer hjem i 17-tida…

  5. Altså, her spring eg 120 km i juli og er saiko fornøgd. Ikkje at eg er dum nok til å samanlikne meg med deg. Uansett: U go girl!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.