Trim uke 31 (maratonuke 3)

Trimmings denne uka:

  • Mandag: 45 min løping med Hallén, 8,5 km, 5:18 min/km.
  • Tirsdag: hvilings
  • Onsdag: asfaltlangtur. 26,5 km, 2t 20min, 5:18 min/km. Inkludert 45 min i maratonfart. Æææææ, heeelt sjukt.
  • Torsdag: hvilings
  • Fredag: 45 min ellipse + 20 min styrkings
  • Lørdag: 1t 25 min løping i skogen, 6:05 min/km, 14 km.
  • Søndag: trodde jeg skulle løpe intervall. Beina bare: nei. Jogget hjem (35 min).

20160731_131639

Denne uka løp jeg den lengste langturen jeg har løpt noen gang, tror jeg (bortsett fra et stunt i 2013, men samma det), iallfall på asfalt. 26 kilometer. Jeg løp den første mila på egenhånd, så tok jeg en sving hjemom der Hallén sto klar for å bli med på resten av turen. Fordel med å ha med støtteapparat: slipper å styre med drikkebelte, slipper å kjede meg så mye som jeg gjør når jeg løper langt alene, får hjelp med fartsholdinga, kan ikke begynne å grine når som helst.

Hadde bestemt meg for å prøve å få 26 kilometer, for å øke distansen litt fra langturen forrige uke. Hadde jeg det inne, skulle jeg prøve å løpe en halvtimes tid i det jeg antar er maratonfarten min (ca 5:00 min/km). Det endte selvfølgelig med at jeg prøvde å tøffe meg så mye at jeg løp med tilnærmet maratoninnsats de siste 15 kilometerne. Jada, det er jo litt opp og ned, så farten var ikke alltid 5:00, noen ganger fortere, noen ganger litt treigere. Etter ca 20 km, på et ganske flatt strekk mens vi holdt 4:45-fart, sa Hallén: «Det er jo deilig å ta det litt med ro iblant!» Jeg holdt på å flippe. «Gi meg litt saft og legg deg et skritt bak!» sa jeg.

Det gikk greit å drikke underveis. Spiste noe søte nøttegreier etter ca 30 og 60 minutter, drakk saft resten. Klarte å jogge litt mens jeg gjorde det, men tror ikke det er så viktig. Løper jeg maraton i 5:00-fart, har jeg tid til å gå litt når jeg drikker og spiser. Tror jeg. Det viktigste er vel uansett at det gikk bra med magen. Egentlig gikk det bra med det meste fram til omtrent 21-22 km. Så fulgte et par drøye kilometer, før en rimelig forferdelig avslutning. Mistenker at det er den avslutningen som er hele poenget med de langturene, og det gjør meg litt lei meg, egentlig, for det er ganske kjipe greier. Når det er sagt, så fullførte jeg uten å løpe så mye saktere mot slutten, og fikk alt jeg pekte på i godterihylla etterpå.

Kunne ikke gå dagen etter. Det bærer vel egentlig resten av treningsuka preg av også, men det skulle bare mangle. Tenk at jeg holdt på å dø av den turen, og da har jeg bare løpt litt mer enn halvparten av det jeg skal gjøre 9. oktober.

Mål for neste treningsuke:

  • Én langtur på to timer +
  • Én litt hardere økt, kanskje en langintervall eller noe
  • (Kunne skrevet opp to styrketreninger her, men det kommer vel ikke til å skje, om jeg skal være realistisk. Det bare går ikke akkurat nå.)

Siri

12 Comments

  1. Veldig imponert over fart og lengde! Har personlig svært lavt tyngdepunkt, og kan ikke se for meg hvordan det ville arte seg hvis jeg skulle avvikle 1 km i 5-min-fart. Beina ville gått som trommestikker.

  2. Lille maskin. Helt rått! 9 uker er fortsatt god nok tid til at du kan skynde deg langsomt. Én styrketreningsøkt klarer du – med fokus på kjerne – fordi du vet at det vil gjøre maratonet ørlite lettere, og dermed mye morsommere. Les ditt eget motivasjonsinnlegg, og bare gjør det – uten flere følelsesladde analyser eller flørting med dårlige unnskyldninger.

    Mandager ass, vi må være litt tøffe med oss selv!

    h.

    1. Hei! Jeg har brukt Garmin de siste årene, og er generelt veldig fornøyd med det (sånn bortsett fra det siste uhellet, da). De har noen helt enkle modeller også, tror jeg! Ellers er vel Polar veldig vanlig å bruke, men det har jeg ikke brukt på 5-6 år, så skal ikke si noe om det. Samboeren min har Suunto, og liker det godt. Alt i alt tror jeg de enkle modellene er rimelig like, altså!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.