Trim uke 43

Om to uker (søndag 9. november) skal jeg løpe løp. 16 kilometer/10 miles blant annet over Golden Gate Bridge. Det blir gøy. Jeg kommer til å fortsette å trene som vanlig fram til det, men litt mindre den siste uka. Trenger ikke toppform, bare passe lette bein. Blir en fin test av formen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sånn trente jeg forrige uke:

  • Mandag: I. 11,5 km rolig, 1 t 5 min, 5:48 min/km. II. Motbakkejogg på mølle, 1 t + litt styrkings.
  • Tirsdag: 16 km rolig, 1 t 30 min, 5:36 min/km.
  • Onsdag: Oppvarming + 20 min moderat (4:35 min/km) + joggings hjem. 50 min til sammen. Hadde tenkt å løpe mer enn 20 min moderat, men så fikk jeg vondt i magen, og det gadd jeg ikke.
  • Torsdag: 16 km rolig, 1 t 30 min, 5:34 min/km.
  • Fredag: Baneøkt. 5 x 400 m (på ca 1.30 min.) + 10 x 200 m (på ca 42 sek.). 1 min pause. Bittelitt hopping og spretting etterpå.
  • Lørdag: I. 11 km rolig, 1 t, 5:36 min/km. II. 10 km rolig, 1 t, 5:48 min/km.
  • Søndag: 60 min joggings på stranda. Ganske digg.

Løpings: 105 km
Tid: 10 t

Ingen langtur denne uka. Hadde tenkt å løpe langt på stranda på søndag, men så kom jeg dit og la meg ned i sola i steden. Bedre for livet.

Jeg er veldig fornøyd med at jeg gjorde baneøkta mi denne uka. Den dørstokkmila der var lang. Den var så lang at jeg måtte si til meg selv at jeg fikk lov å bare løpe 2 x 400 m + 4 x 200 m uten å presse noe som helst, rett og slett for å komme ut døra. Så gullstjerne for den økta der, ass. Jeg synes fortsatt baneløping er i overkant dritt. Hvis det ikke har blitt noe hyggeligere i løpet av den nærmeste måneden, slutter jeg med det, selv om jeg har godt av den ene baneøkta i uka.

Det er ikke så ofte jeg løper 100 km på én uke, og dette er første gang jeg synes det har gått helt fint. Eller, dette er første gang jeg har gjort det uten å tenke over det. Så om ikke annet, så tåler jeg iallfall treninga, og det er jo nesten det viktigste av alt.

awkward løpehilsen,
Siri

6 Comments

  1. Hei!
    Bare lurer på hvordan du gjør det når du løper to økter om dagen, den første supertidlig og den andre sent på ettermiddagen/kvelden? Tenker også at kroppen bør tåle en økt hver daglig før man legger opp til to enkelte dager.

    1. Heeei!

      For det første må jeg bare si at det ikke er noen spesiell grunn til at jeg noen ganger løper to økter om dagen, annet enn at jeg er en rastløs person som liker å løpe.

      Når jeg løper to økter, pleier den første å være rett etter at jeg står opp, og den andre rett etter skolen på ettermiddagen, eller noe av det siste jeg gjør før jeg legger meg. Så ja, det pleier å være lang pause mellom dem, men jeg veit ikke om man egentlig trenger så lang pause som det. Det må du nesten spørre en ekspert om. Tror du har rett i at kroppen kanskje bør tåle en økt om dagen først, men igjen, jeg er ingen ekspert.

      Min kropp synes det er mindre slitsomt å løpe to økter på 7 og 10 km, enn det er å løpe én på 17. Så det har jeg noen ganger utnyttet når jeg har prøvd å øke kilometermengden litt. Så er det jo selvfølgelig en avveiing å gjøre med tanke på treningseffekt, da, for man må jo bli sliten for å bli bedre.

      Var dette svar på det du lurte på?

      S

  2. Hei og sånn!
    Jeg lurer på noe: hva er greia med de korte intervallene – typ 200 & 400 meter? Har inntrykk av at du oftest lå på tusinger før, men nå kjører kortere varianter.

    Takk,

    1. Yo! Oppdater bloggen din, a!

      Ja, det er helt riktig at jeg løp mer tusinger før. Spesielt under sub 40-prosjektet hadde jeg god effekt av å løpe tusinger på litt over målfarta mi, med 1 min pause. Grunnen til at jeg ikke har løpt så mye tusinger det siste året, er at jeg ble så sjukt lei. Kaster litt opp i munnen av å tenke på tusinger.

      De korte intervallene startet som et forsøk på å få litt fart uten å bli megasliten. Jeg er kjempetreig, så jeg har veldig godt av å trene på litt overfart. Dessuten har dette vist seg å være en av de øktene jeg kan leve med. Og det er jo den treninga man faktisk får gjort, som er den beste treninga. Det er sikkert mange måter å løpe fort på som hadde vært mer effektivt enn akkurat dette, men det ender bare med at jeg gjør det i to uker og så dropper det helt.

      Så jeg tror det korte svaret må bli at jeg får trent litt fart uten å bli mørk til sinns.

      Igjen: Oppdater bloggen, a! Nærmer det seg 1:29:59?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.