Trim uke 6: en knekk

sirivil.no

Hahaha, forrige søndag var jeg helt: Se nå, nå skal jeg øke treningsmengden! Og på mandag kræsjlandet jegselvfølgelig, og kom meg aldri helt. På tirsdag løp jeg en langintervall (4×10 min) og på onsdag fikk jeg til en tur på 15 km (@5:40 min/km). Det er jo faktisk to megagode økter, men det krevde hvert minste lille gram av vilje. Jeg måtte faktisk slå meg selv litt i ansiktet for å la være å lage sutrelyd mens jeg løp på onsdag. Lårene var stinne, pusten tung, jeg var til og med sliten i skuldrene etterpå.

Jeg vet at det ikke alltid skal være lett, tro meg, jeg har tross alt startet (nesten) på null igjen dette året. Så det at det er tungt tåler jeg fint. Jeg løper jo for å bli sliten av det. Det er når jeg blir sliten på den andre måten, når det blir tungt på den andre måten, jeg vet at jeg må slappe av noen dager. Jeg vet ikke helt hva forskjellen på de to måtene å være sliten på er, men den finnes. Det er kanskje noe med om det går seg til etter 20 minutter eller ikke, om man kommer seg etter økta innen rimelig tid, om man faktisk heller vil lese noe kjedelig pensum enn å løpe, osv.

20160214_095549

Jeg har lovet meg selv å være smart med løpinga dette året. Det betyr også å være smart med hvilinga. Så fredag, lørdag og søndag har jeg ikke trent. I det hele tatt. Egentlig hadde jeg trodd at jeg skulle oppleve noe sånt tidligere, kanskje etter to-tre gode treningsuker i januar, men det er vel et godt tegn at det tok såpass lang tid før jeg måtte føle litt på grusen. Dette er ikke en smell, det er det som skjer før smellen. Det er advarselen. Også betyr det jo at jeg har trent hardt nok, at det ikke har vært så mye å gå på i den enden av sakene. Det er jo fint.

Jeg kunne nok ha tatt meg en joggings i dag (søndag), men siden jeg har blitt så smart, tenker jeg at det er bedre å være helt sikker. Så jeg venter til i morgen.

Mål for neste treningsuke:

  • Finne igjen flyten.

Siri

4 Comments

  1. du er et av de smarteste og klokeste personene jeg vet om. gir deg kudos for den hvilinga.
    jeg har ikke kjent på løpelyst på over et år, men NÅ. NÅ kjenner jeg at jeg har så sjukt lyst til å løpe. så det løpeforbudet fra fysioen bør opphøre på onsdag. og det låret bør gi seg med sytinga.

      1. Det er det jeg spør fysioen om også, men han veit ikke han heller. Det er vondt inni, mer lokalisering er jeg ikke god for.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.