Trimmings, slutty uke 6

Les om Slutty90 her (det er halvmaratonprosjektet mitt).

Hallo, bloggen! Alt ok? Endelig skal vi snakke litt om løping igjen!

Denne ukas løping har for det meste foregått på morgenkvisten i en gresk li, en setting jeg kan anbefale på det sterkeste. Sånn har det sett ut:

  • Mandag: rolig morgentusling, 7 km
  • Tirsdag: hvilings
  • Onsdag: motbakkeintervall. 8×3 min, 1 min pause. 9 km til sammen.
  • Torsdag: rolig løpings, 12 km
  • Freadag: I. morgenjogg, 40 min
    II. lett, moderat mølleøkt, 10 km + styrkings
  • Lørdag: minimorgenjogg, 30 min
  • Søndag: langtur, 20 km, 5:42 min/km

Tid: 7 t 10 min + litt styrkings
Løpt: 70 km
Humør: ja, det humper og går

Alle detaljer på Strava, som vanlig.

Her er en speilsefie fra et treningsrom jeg har fått ha for meg selv hver eneste gang jeg har vært der:

Noe av det mest anvendelige jeg lærte mens jeg holdt på med maratontreninga i fjor høst, er hvor mye morsommere og lettere det går å løpe langturer når man er utvhilt. At det er helt lov å hvile helt eller nesten dagen(e) før man skal løpe langtur også, ikke bare i dagene etter. For meg er det iallfall en merkbar forskjell. Jada, det er kanskje banalt, «det går lettere når man ikke er så sliten, assa!», men jeg har vel alltid vært så opptatt av å hvile ordentlig etter langturene, at jeg ikke har tenkt på hva som skjer før dem.

Så kan man jo spørre seg når man egentlig har tid til å trene, hvis man skal hvile både før og etter langturer, og til det har jeg ikke noe godt svar. Jeg foretrekker før beachen, men det er sikkert individuelt.

Til uka har jeg tenkt å roe meg ned enda litt mer. Nå har jeg løpt sånn ca 70 km i uka (eller det tilsvarende i tid) ganske mange uker på rad, så da er det på tide med en liten sikkerhetssjekk. Det er til det beste for alle at jeg holder meg skadefri og frisk, vi veit jo hvordan jeg blir når jeg ikke kan løpe. Forrige gang vurderte jeg å dra på vinsmaking, liksom. En sånn der man må spytte ut vinen.

Ukas høydepunkt blir uansett Oslos Bratteste på lørdag! Det gleder jeg meg veldig til, det er et av mine yndlingsløp. Eller, jeg løper ikke så mye oppover der, da, det blir for det meste en slags gyngende klyving. Det blir uansett veldig fælt og gøy! Og kanskje gjørmete, hvis vi er heldige! Si fra hvis du skal løpe!

Siri

10 kommentarer

  1. Lykke til på Oslos Bratteste! Selv skal jeg løpe (les: gå/klatre/dø) Stoltzekleiven Opp i Bergen på lørdag. Stoltzen har blitt en smertefull tradisjon for meg, pappa og storebroren min. Dette blir mitt 5. år(!!), så blir litt furt hvis jeg ikke får en kopp eller noe sånt.

    Lurer forresten på en ting! Hva gjør du for å holde ut så lenge på en tredemølle? Lett, moderat 10km utendørs er jo bare gøy, men på mølle holder jeg på å dø mentalt etter bare 5km. Har du noen tips?

    1. Nå veit jeg at du ikke spør meg, men siden jeg holdt ut 11,5 km på mølla i varierende bratt oppoverbakke i går føler jeg meg likevel kvalifisert til å svare: TV. I går var det Dagsrevyen, men det kan egentlig være hva som helst bare det ikke er for morsomt. Vanskelig å le å løpe samtidig. Ikke sånne fiskeprogram der de slipper ut igjen fisken heller forresten. Sport der folk bli slitne (les: ikke fotball) er også bra, for da blir man slitne sammen.

    2. Lykke til med Stoltzen! Har aldri løpt, men har gått opp en gang eller tre. Veldig fin bakke, men skjønner jo at det er en ganske annen opplevelse å halse oppover med melkesyra tytende. Fortell veldig gjerne hvordan det går?

      Enig med Maria om at det er helt topp med tv. Ellers er det megaviktig for meg å dele opp økta litt. Nå økte jeg farten litt hvert femte minutt, for eksempel. Eller å ta en liten spurt eller pause hvert tiende minutt (ja, serr). Et eller annet, liksom? Er det ikke tv, må jeg ha høy, flau musikk. Gjerne høy, flau musikk + teksta tv. Det hender også ganske ofte at jeg snapper folk når jeg går på mølla (og iblant underveis) (sorry, Susanne), for da har jeg liksom sagt at jeg skal løpe på mølla, og da holder det ikke med fem minutter.

      Også har jeg på en måte innstilt meg på at det er kjedelig på mølla, og at det bare er å suck it up. Når det er sagt, så løper jeg aldri de hardeste, vondeste øktene på mølla. Det blir for mye mental motstand om jeg både skal kjede meg OG ha det helt jævlig, hvis du skjønner?

  2. Min favoritt er å løpe lørdagslangtur før frokost. Om man spiser godt på fredagen har man nok energi til to-tre timer rolig samtidig som man etter min erfaring føler seg lett og frisk før mat.

    Nordmarka Ultra Challenge på lørdag sammen med ei ukjent jente jeg har møtt på løp. Hun er i dårligere form en meg så jeg ser på løpet som en slags oppkjøring eller test frem mot Bislett24.

    Lykke til!

    1. Ikkje «man» på dette rådet, kanskje «jeg eller noen av oss»! Om eg et aldri så godt på fredagen, ville eg likevel aldri ha kunne sprunge 2-3 timar roleg før frokost og følt meg lett og frisk. Det er i det heile tatt misunningsverdig at det går an.

    2. Haha, tror aldri jeg har prøvd den langturvarianten der. Høres tøft ut, men er sikkert digg å være ferdig til lørdagsfrokosten?

      Oj, kult med Ultra Challenge og nye venner! Lykke til! Håper det blir ok vær!

  3. Haha. Jeg liker at det du kaller ‘minimorgenjogg’ tilsvarer det som er A Major Achievement for meg om dagen :D Neida. Joda. Nei, ikke egentlig. Vi er i hver vår liga, men jeg liker like fullt mitt lille lavterskelprosjekt og ligger greit an til å lære meg å løpe, i det minste.

    Og jeg lar meg inspirere av deg – og av at det er helt greit å ta det så rolig at man henger med på sitt eget opplegg. Hurra.

    1. Ganske kult at vi gjør akkurat det samme, bare på forskjellige måter, Elisabeth! Synes det er dødsgøy! Og det ER my vanskeligere å begynne å løpe enn å trene for å bli raskere.

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.