Trimoppsummering: halvmaratonprosjekt uke 1

Løping, Indre Elgsnes

Ja, hei!

Den første ordentlige treningsuka i halvmaratonprosjektet mitt er overstått. Det har gått helt fint. Faktisk føler jeg meg ganske bra. Jeg har ikke bare hatt en fin sommer, jeg har hatt en fin treningssommer, og det er deilig å føle at det faktisk hjelper å trene. Hvem skulle trodd det, liksom.

Tror jeg er i min beste post-pf-form noen sinne. Post-pf betyr «etter plantar fascitt», hvis du lurte. Det er sånn jeg tenker på det, og absolutt alt jeg tenker må dokumenteres på denne bloggen. Hele den plantar fascitt-greia var jo i 2015, så det var på tide at det løsna litt ordentlig. Ikke at det går så mye fortere enn før, men det føles som om jeg kan trene ordentlig to dager på rad uten å måtte sove resten av uka, og det er deilig. Dessuten merker jeg at de litt lenger løpeturene går greiere. Eller kanskje Tromsø Skyrace var så langt at alt annet virker som småturer i sammenligning.

Tåketur på Fløya ved Svolvær

Sånn her har jeg trent denne uka:
  • Mandag: Flat langintervall på asfalt. 4 x 10 min, 1 min pause. Hadde tenkt å løpe moderat, men hadde litt gruff (terrengbein) som måtte ut. 13 km, 1t07min.
  • Tirsdag: Ut og opp i terrenget. Rolig. 11 km, 1t13min.
  • Onsdag: Prima rolig terrengtur til Indre Elgsnes. 6 km, 55 min.
  • Torsdag: Joggings/gåings opp på noe turistgreier i Svolvær. 4 km, 1t30min.
  • Fredag: hvilings
  • Lørdag: Løpings. 16 km, 1t25 min, 5:26 min/km. + styrkings
  • Søndag: Ut og opp i terrenget. Rolig. 15 km, 1t35min.

Løpt: 65 km
Tid: 8 timer + litt styrke
Følelse: Jo, takk, ganske bra

⇒Stravalink for de detaljhungrige.

Den intervalløkta på mandag var i stor grad for å sparke prosjektet ordentlig i gang. Foreløpig er det jo hard fjelltursesong her i nord, og det må jeg rett og slett benytte meg av. Men det var deilig å la beina gå litt ordentlig på flata igjen, det var jo det. Terreng kommer alltid til å være min one true love, men man kan jo ha en sprek asfaltelsker på si, hvis man er lur med det. Er det lov med sånne metaforer på løpeblogger? Er litt usikker på det.

Selv om det ikke ble den moderate økta jeg hadde tenkt, til det var innsatsen altfor høy fra min side, så er jeg godt fornøyd med at jeg klarer å løpe rimelig kontrollert i 4:30-4:40-fart. I ti minutter, da. Haha. Her er pulskurven og fartskurven fra den økta.

intervalløkt 140817

Ja, ok, det utsnittet der sier jo absolutt ingenting. Heldigvis ligger alt på Strava. Uansett så koser jeg meg med løpinga nå, og det er et godt utgangspunkt for løpehøsten.

Jeg har ikke planlagt så mange løpekonkurranser ennå. Egentlig har jeg bare meldt meg på én, og det er Oslos Bratteste i slutten av september. Det gleder jeg meg til. Elsker Oslos Bratteste, og det er sikkert fire år siden forrige gang jeg løp (*gikk, det er dritbratt).

Utover det burde jeg vel prøve å få med meg et halvmaraton i løpet av høsten, sånn for å respektere prosjektet mitt, liksom. Må tenke litt mer på det. Tror dessverre ikke det passer så godt med Oslo Maraton, på grunn av hele den «livet inneholder andre ting en løping også»-greia.Jeg får granske terminlister og komme tilbake til deg med planen seinere. Skal du løpe noen konkurranser i høst? Vil veldig gjerne høre om løpeplanene dine. (Alltid, ikke bare nå.)

Tur fra Svolvær

Her er målene for neste treningsuke:
  • Løpe ca 70 km eller det tilsvarende i tidsbruk
  • To styrkeøkter
  • To hardøkter: én i motbakke og én på flatt
  • Ikke overdrive noe som helst

Siri

 

14 kommentarer

  1. <3 sprek asfaltelsker på si <3

    Jeg vurdeter halv på Trondheim maraton, men er ikke påmeldt. Har vel på ett eller annet tidspunkt sagt at jeg er med på slutty90. Kanskje på tide å løpe sitt første halvmaraton i livet.

    1. 4:15-farta er slutty og fin, men i 90 minutter? Ikke en gang optimisten Garmin har trua på det. Det kunne vært «gøy» å se hvor lenge jeg kan holde i den farta før jeg må gi meg. Løp du halvmara da du var i sub40-form?

    2. Tipper du er rimelig nære å kunne holde den farta hele veien inn, ass. Jeg løp ikke halvmaraton da jeg var i helt peak sub 40-form, men løp et halvmaraton i slutten av mars eller begynnelsen av april den sesongen (helt uten forberedelser og sånt), og det var da jeg løp på 1:30:50. Og jeg tror jo helt ærlig at sub 40 objektivt sett er vanskeligere å få til? Og du har jo fått til det? Iallfall sånn tilnærma?

  2. jeg eeeeelskeeerrrrrr at du blogger igjen. hver gang du sletter, blir borte, og kommer tilbake, så lurer jeg på hvordan i all verden jeg overlevde perioden uten.

    1. Dere, ass. Hva i alle dager. Men hallo, kan dere plis si fra om det er noe spesielt dere har lyst på? Anything for u guys!

  3. Enig med Mari!
    Men du, går det an å komme med et ønske? Siden du har verdens beste kommentarfelt: Er det mulig med en tilpasning sånn at man (dvs. jeg) ikke må først lese innlegget, så scrolle meg tilbake til toppen for å trykke på kommentarar-knappen, så scrolle ned innlegget for å lese kommentarene, og så tykke meg tilbake for gjøre det samme på eventuelle andre innlegg jeg ikke har sett kommentarene til (noen kommentarfelt må man jo tilbake til, for det kommer jo stadig nye bidrag!)?

    1. Jepp, det er på lista! Kan ta det som førsteprioritet på neste bloggdugnad.

      Si fra om det er noe mer jeg skal sette opp på lista!

      (Oppdatering: tror det funker ok nå.)

  4. Ja, jeg skal løpe min første maraton i oktober i Amsterdam! Er likevel ikke i nærheten av dine treningsmengder, men så har jeg heller ikke noe annet mål enn å fullføre og kanskje komme under 5 timer. Er endelig kvitt plantarfascitt, og det er så digg!

    1. Jeeess til at du er kvitt fascitten! For noe driiiit. Og så gøy med maraton i Amsterdam! Det skal visst være veldig fint. Har du noe opplegg fram mot det? Eller tar du det på følelsen og lysta?

  5. Ja, jeg har fulgt treningsopplegg fra fysioterapeuten frem til nå, og så skuler jeg til iForm sin plan for trege maratonløpere. En progressiv tur, en intervall-tur og en langtur pr. uke, og så ev. ei økt til, f.eks. terrengkarusell.

    1. Da er du jo rett og slett steinklar for maraton! Det kommer til å gå heeelt fint. Blir gøy å høre om!

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.