Verdens lengste løpetur

20160812_152500

Da det var 640 meter igjen av langturen min, ble jeg nesten påkjørt av en bil. Den kom ut fra en oppkjørsel uten å se seg for. «Hm,» tenkte jeg i det halve sekundet jeg trodde jeg skulle bli påkjørt, «det er vel en mer behagelig avslutning på turen enn å løpe det siste stykket hjem.» Så fett syntes jeg altså det var på langtur i dag. Neida. Eller, joda, det med bilen og sånn skjedde, men jeg hadde aldri i livet blitt påkjørt med vilje. Jeg skal jo krysse maraton av lista i oktober, og da har jeg ikke tid til å brekke lemmer eller dø.

30 kilometer løp jeg. Da snakker vi en langtur som også maratonfolket kan skrive under på. 5:31 min/km. Fikk hørt fem avsnitt av My Dad Wrote a Porno. Drakk saft og spiste en bar. Fylte på vann i en bekk. Har et ekkelt gnagsår på ryggen som aldri gror på grunn av det forbanna drikkebeltet, men ingenting annet fungerer foreløpig heller, så samma det. Sover ikke så mye på ryggen uansett.

Jeg ble veldig sliten. Matt. Beina klarte seg bedre enn på forrige langtur, der jeg prøvde å pushe en del maratonfart, så det er jo bra. At det faktisk går litt lettere når jeg ikke anstrenger meg så mye for å løpe fort, mener jeg. I dag hadde jeg bestemt meg for at det bare var distansen som telte, har jo ikke løpt så langt før. Måtte få sjekket om det gikk, før jeg prøver meg på noe kjappere underveis. Beina er selvfølgelig helt most, det er ikke det, men jeg klarte å reise meg opp fra kinosetet i stad for egen maskin, så det er jo en målbar forbedring fra forrige langtur.

Søtt at Hallén trodde vi skulle dele godteriet:

godis

Dette var den fjerde langturen i maratonprosjektet. Den neste blir nok litt kortere igjen, har skjønt at det gjelder å øke forsiktig. Uansett er jeg godt i gang. For bare en måned eller to siden hadde jeg slitt noe innmari med den distansen jeg løp i dag.

Selv om jeg hadde bestemt meg for å ta det litt kuli, så løp jeg ut sånn at jeg akkurat ville rekke 10 000-metern i OL om jeg ikke somla for mye. Det var en god taktikk. Fikk løpt tre mil og sett en verdensrekord på samme ettermiddag. Ikke verst.

Siri

16 kommentarer

    1. Adidas Supernova Glide! Eller Supernova Boost eller hva de heter. Noen ganger Asics Gel Nimbus (?). Hva bruker du?

      (Egentlig så løper jeg ofte med ganske lette sko, men prøver å bruke litt mer stødige greier på de lengste turene.)

    2. Saucy ride 8. Men tror kanskje de er litt mykere enn jeg egentlig liker. Fortsatt under vurdering. Gode da, løper litt som på bomull. Hadde egentlig tenkt meg adidas boost ettelleranna, men ble overtalt av noen saucony-tilhengere..

    3. Det med sko er ikke lett, ass. Man vet jo egentlig ikke om de er bra før man har løpt dem i stykker.

    4. Prøv Adidas adizero adios boost. Det er knallsko på alt fra intervall til maraton.

  1. Er som vanleg kjempeimponert. Eg var også imponert over Karoline BG i går, sjøl om ho vart tatt igjen med ein runde. Håper ho klarer norgesrekorden også ein vakker dag. Eg skal også ut på langtur i dag, men sia eg berre (!) skal springe halv i haust, betyr det 20 km.

    1. Helt enig, kjempeimponert av henne! Synes også halvmaraton er mer enn imponerende nok. Et mye smartere valg enn maraton!

  2. Skjønner ikke helt hvordan du kan løpe så langt og spise så lite. Selv må jeg ha næring cirka hver sjuende kilometer. Uansett ser maratonplanen ut til å være i rute. Bra, Siri!

    1. Nei, det er nok i minste laget, ja! Må skjerpe meg litt på det etter hvert. Spiste litt etter omtrent 40 og 90 minutter, og drakk saft ca hver halvtime. Aner ikke hvordan man skal gjøre det, egentlig. Folk gjør så mye forskjellig. Hvordan går det med treninga di?

    2. Tja, merker i hvert fall at det er enorm forskjell på trening til halv- og helmaraton. Trenger mye restitusjon etter turer på 20K+ for å unngå småskader, så har egentlig ikke trent SÅ mye. Kun tre turer i august hittil, 9, 24 og 8 km, pluss noe rolig sykling. Håper å klare minst én tur på 30K før maratonet også, tviler på at det blir så mye mer pga halvmaratonene i Oslo og Trondheim.

Si nesten hva du vil!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.