Jeg tenker på: nyhetsbrev

Mitt første nyhetsbrev kommer i midten av desember

Forslag til tekst i emnefelt for å få meg til å åpne et nyhetsbrev:
“Mumsebys største skandale FORKLART”
“Er Knausgård enig med romanfiguren sin i at Ariana Grande er et geni?”
“Psykopaten forteller: Tre tips for å lyve overbevisende”
“Avstemning: Er hunde- eller babyforum verst?”

Dessverre har jeg aldri fått disse nyhetsbrevene i innboksen. Jeg har heller aldri fått lov å sende dem, selv om jeg i løpet av min karriere som innleid internettnisse sikkert har sendt 400 nyhetsbrev. Noen gode, mange middelmådige, fjorten helt krise. Sånn resultatmessig.

I 2016 var det viktigste tipset fra markedsføringseksperter (mildt sagt ikke en beskytta tittel) å bygge e-postliste. Jeg er som vanlig fem år for seint ute, men jeg kan til gjengjeld love at jeg kommer til å gjøre en ganske slurvete jobb med hele greia, for eksempel mangler jeg både call to action og villighet til å bruke overdrevne mengder skråsikkerhet og luft i teksten.

Her er lenke til nyhetsbrevet mitt, det første kommer omtrent midt i desember.

Jeg vet ikke hva det viktigste digitale markedsføringstipset for 2020 eller 2021 er, men jeg tipper det er å huske å stoppe autopostinga av hverdagslige SoMe-oppdateringer når det skjer dramatiske ting. Det ser så dumt ut når Stortinget brenner og Freia bare: “Ingenting er som en Kvikk Lunsj ved bålet.”

Eller kanskje blogginga er på vei inn i en ny gullalder, litt sånn som med vampyrer i popkulturen? Aldri langt unna en ny, sexy og blodig oppsving. Jeg aner ikke, jeg er ikke førsteamanuensis (beskytta tittel), men det er Trond Are Øritsland! Hans spådommer for 2021 er som følger:

NEIDA.

Jeg turte ikke å gjennomføre den billige morsomheten der, er redd for å bli saksøkt eller få en kjeftete mail. Prøver på nytt:

I mitt foreløpig siste googlesøk fant jeg denne teknisk-naturvitenskapelige universitetsavisartikkelen om internett fra år 2000:

Den epoken vi er inne i nå, kaller Øritsland for relasjonsbygging. Det handler om å gjøre nettstedet til et mest mulig trivelig sted å være. For eksempel tilbyr ikke internettbokandlerne bare bøker. På nettsidene kan du også skrive inn omtaler av de bøkene du har lest, lese andres omtaler, og delta i diskusjonsfora. Slik kan nettstedene skape en slags caféatmosfære som innbyr til gjentatte besøk, og brukerne får noe av nytteverdi.

En annen trend er å få “intelligente agenter” til å velge ut nyheter og interessante lenker for deg, ut fra hva du er opptatt av. Men denne trenden har ikke hatt så stor suksess som man hadde ventet.
– Folk vil faktisk ikke ha informasjon som er for tydelig skreddersydd. De føler at de blir satt i bås og at de ikke får anledning til å utvikle perspektivene. Dagens menneske er nemlig skrekkelig redd for at verden skal suse forbi, vi er redde for ikke å henge med hvis vi tror vi går glipp av viktig informasjon, sier Trond Are Øritsland.

“Hvordan holde på en nettgjest” av Tone Kvenild. Universitetsavisa, 18.12.2000

År 2000, der altså!

Gjett hva jeg googla for å finne den artikkelen? “Mumseby”. Jepp. Fant ut skuffende lite, og jeg som hadde tenkt at mitt første nyhetsbrev skulle handle om Bamsemumsenes hemmelige liv.

Det jeg iallfall kan love, er at mitt nyhetsbrev ikke kommer til å inneholde én eneste nyhet. Kun 20 år gammel informasjon.

Her en lenke til nyhetsbrevet igjen, hvis du trenger det.

S

Bli med i samtalen

1 kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.